Sitemap

Forskning

Alkohol øger risikoen for brystkræft

For hver ekstra genstand kvinder drikker om dagen, øger de deres risiko for at få brystkræft med tre pct. Det viser den hidtil største europæiske undersøgelse af sammenhængen mellem brystkræft og alkohol.
 

Et enkelt glas om dagen betyder ikke noget, men så snart man kommer derover, øges risikoen for brystkræft for hver genstand, der drikkes. Det viser resultaterne fra en stor europæisk undersøgelse, som Kræftens Bekæmpelse er en del af, og som netop er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Cancer Causes Control.

For den gruppe af kvinder, som indtager knap to genstande om dagen (mere end 19 g. alkohol), betyder det en 13 pct. øget risiko sammenlignet med de kvinder, som kun drikker meget lidt.
- Det er relativt meget for en så hyppig sygdom, som brystkræft er. Samtidig er alkohol en af de få risikofaktorer, vi reelt selv kan justere på, og set fra det perspektiv må anbefalingen være, at man holder sig tæt på en genstand om dagen, siger Anne Tjønneland, der er afdelingsleder i Kræftens Bekæmpelse og har stået i spidsen for undersøgelsen.

Danske kvinder drikker mest

Foto: Anne Tjønneland
Anne Tjønneland anbefaler, at kvinder ikke drikker mere end syv genstande om ugen.

Undersøgelsen er den hidtil største i Europa og har fulgt 274.688 europæiske kvinder, hvoraf 4.285 i løbet af 6,4 års opfølgning havde udviklet brystkræft. Den er imidlertid langt fra den første, der når frem til samme resultat.

Ifølge Anne Tjønneland er der med den nye undersøgelse ikke længere nogen tvivl: Alkohol giver en let øget risiko for brystkræft. Det bør ikke mindst give stof til eftertanke blandt danske kvinder:

- Vi kan se, at alkoholindtaget blandt danske kvinder er enormt stort sammenlignet med resten af Europa, og sammen med Sverige er vi også dem, der har den største risiko for at få brystkræft. Faktisk kan omkring 15 pct. af de danske brystkræfttilfælde tilskrives alkohol, siger hun.

Mindre alkohol - mindre risiko
Det positive er, at det ikke er for sent at gøre noget:

- En række undersøgelser tyder på, at det er det, du drikker her og nu, der har betydning for kræftrisikoen – ikke det du drak tidligere i livet. Det betyder også, at risikoen falder, lige så snart du stopper, siger Anne Tjønneland.

Alkohol øger østrogenniveauet
Der kan være flere forklaringer på, at alkohol øger risikoen for brystkræft. En af dem er, at østrogenproduktionen øges, så kvinder, der drikker alkohol, har et højere niveau af østrogen i blodet, end kvinder, der ikke gør. Derudover betyder selve nedbrydningen af alkohol, at der frigives et stof, der er kræftfremkaldende.

Det gør ingen forskel, om alkoholen bliver drukket i form af vin, øl eller spiritus.

Værst at drikke meget på en gang
Også en mindre dansk undersøgelse har netop vist, at risikoen for brystkræft stiger med mellem to og fire pct. for hver genstand, der bliver drukket om dagen.

Kvinder, der drikker mellem 22 og 27 genstande om ugen, har dobbelt så stor risiko som dem, der drikker en eller tre genstande.

Det ser også ud til at have betydning, hvordan genstandene indtages. Drikkes der massivt i weekenden, er risikoen for brystkræft større, end hvis den samme mængde alkohol spredes ud over hele ugen.

Undersøgelsen er offentliggjort i European Journal of Public Health



Af journalist Mai Brandi Ludvigsen

Sidst ændret: 25-04-2007



Kræftens Bekæmpelse

Strandboulevarden 49
2100 København Ø

Tlf.: 3525 7500
Email: info@cancer.dk
Kontakt

Ring til kræftlinjen

Professionel og gratis rådgivning
Tlf.: 8030 1030

Åbningstider
Hverdage: 9.00-21.00
Lør - søn. 12.00-17.00
Helligdage lukket