Nøgleord på siden:
Klik på ’Tilføj’ for at skrive det nøgleord, som du vil tilføje til siden. Du kan tilføje ét ord eller et samlet udtryk ad gangen.
Klik på ’Se’ for at se, hvilke nøgleord andre brugere har tilknyttet til denne side. Klikker du på et bestemt nøgleord, vil du få en liste over de sider, hvor netop dette nøgleord findes.
Klik på ’Find’ for at komme til en oversigt over alle nøgleord (tagcloud).
Sund kost øger chancen for at overleve kræft i æggestokkene |
|
En ny amerikansk undersøgelse af kvinder med kræft i æggestokkene har vist, at flere grønsager, mere fuldkorn og mindre rødt og forarbejdet kød mindsker risikoen for at dø af sygdommen. Undersøgelsen er en af de første indenfor emnet, men meget mere forskning er på vej.
Når det handler om kost og kræft, er de fleste forskningskræfter hidtil gået på at afdække, om man kan forebygge kræft ved at spise mere eller mindre af forskellige fødevarer.
 |
| Mange grønsager, meget fuldkorn og mindre af det forarbejdede kød og kød fra firbenede dyr gav bedre chance for at overleve kræft i æggestokkene. |
Langt færre studier har undersøgt, om kosten har betydning for chancen for at overleve sygdommen.
En ny amerikansk undersøgelse, der er offentliggjort i Journal of the American Dietetic Association af 351 kvinder med kræft i æggestokkene, tyder på, at det har en betydning.
Frugt, grønt og fuldkorn gav mindre risiko for at dø Kvinderne er efter diagnosen blevet bedt om at beskrive deres kostvaner tre – fem år før, de blev syge. Derefter har forskerne fulgt kvinderne i op til ti år.
- Det viste sig, at risikoen for at dø var højere for de kvinder, der spiste færrest grønsager, frugt og fuldkorn i forhold til dem, der spiste mere. Der sås også en højere risiko for at dø blandt dem, der spiste mest forarbejdet kød og kød fra firbenede dyr, i forhold til dem, der spiste mindst, siger Cand. scient., ph.d, Anja Olsen, Kræftens Bekæmpelse.
Cirka ti år efter diagnosen var 57 procent af de kvinder, der spiste færrest grønsager, i live. 68 procent af dem, der spiste flest grønsager, var stadig i live.
Samme kostråd før og efter kræftsygdom - Det stemmer helt overens med billedet af, hvad frugt, grønt og fuldkorn har af betydning for at få kræft. Det ser ud til, at det er de samme råd der gælder, når man har fået kræft, som når man ønsker at forebygge, siger Anja Olsen.
En undersøgelse er ikke nok til at fastslå en effekt af kost i forhold til at overleve kræft, men der kommer mere og mere forskning, der forholder sig til, hvordan det går folk, der har fået kræft. Også Kræftens Bekæmpelses projekt Kost, Kræft og Helbred planlægger lignende undersøgelser.
- Til forskel fra den nye amerikanske undersøgelse, hvor kvinderne blev spurgt om deres kostvaner tre-fem år tilbage i tiden, har vi allerede oplysninger om kosten fra mange tusinde danskere, som vi har fået, før de fik kræft. På den måde vil vi kunne undgå risikoen for, at man husker forkert, forklarer Anja Olsen.
Kilde: Journal of the American Dietetic Association (2010); 110(3): 369-382
Læs mere:
Af journalist Helle Falborg
Sidst ændret: 08-03-2010
Nøgleord på siden: