Sitemap

NYHEDER

Tilføj nøgleord:
Nøgleord på siden:

Klik på ’Tilføj’ for at skrive det nøgleord, som du vil tilføje til siden. Du kan tilføje ét ord eller et samlet udtryk ad gangen.

Klik på ’Se’ for at se, hvilke nøgleord andre brugere har tilknyttet til denne side. Klikker du på et bestemt nøgleord, vil du få en liste over de sider, hvor netop dette nøgleord findes.

Klik på ’Find’ for at komme til en oversigt over alle nøgleord (tagcloud).

Mere kød er en tvivlsom vej mod lavere vægt

Proteinrig kost blev for nylig udråbt til den bedste opskrift på at holde vægten efter et vægttab. Ifølge Kræftens Bekæmpelse er billedet dog næppe så entydigt. Herfra viser en netop offentliggjort undersøgelse, at mennesker, der spiser mange proteiner fra kød, over tid tager mere på end gennemsnittet. Derudover øger kød risikoen for at få tyktarmskræft.

I en netop offentliggjort undersøgelse af proteiners betydning for vægten, peger pilen ikke i retning af Atkinskure og store bøffer, hvis man vil tabe sig.

-Vi har undersøgt den generelle befolkning, og når man følger den gennem en årrække, ser det ikke ud til, at en kost med meget protein gør det nemmere at holde vægten. Tværtimod tog dem med det højeste indtag mest på i vægt, siger forsker og ph.d. i Kræftens Bekæmpelse Jytte Halkjær. Hun er førsteforfatter på undersøgelsen, som netop er offentliggjort online i International Journal of Obesity.

Undersøgelsen er baseret på oplysninger fra næsten 90.000 mænd og kvinder i fem europæiske lande, herunder Danmark, og er dermed en af de største af sin slags. Alle har besvaret spørgsmål om kost og livsstilsvaner og oplyst eller fået målt deres vægt to gange med gennemsnitligt seks års mellemrum.
Samlet set steg vægten i hele gruppen ca. 100 gram om året, men altså mest blandt dem, som spiste mest protein.

Ikke alle proteiner er lige gode
Det er ikke det her, der skal være mere af, hvis man ønsker at spise flere proteiner, mener Kræftens Bekæmpelse.  

Men det er ikke ligegyldigt, hvilke proteinkilder man vælger. Ved at dele kosten op i forskellige typer af protein kunne forskerne se, at den uheldige virkning på vægten især kunne tilskrives proteinerne i kød fra ko, kalv, gris, lam og kylling og ikke så meget fra fisk og mejeriprodukter. Proteiner fra planteriget, som for eksempel kornprodukter, gav ingen ændringer i vægten.

-Det er vigtigt at skelne mellem proteiner fra kød, mejeriprodukter og fra planteriget. Vores resultater viser, at det især er protein fra kødet, der øger vægten over tid, siger Jytte Halkjær.

Øget kræftrisiko
I et andet nyligt offentliggjort og meget stort lodtrækningsstudie med dansk deltagelse, fandt forskere frem til, at mennesker, der vil tabe sig og holde vægten, skal spise flere proteiner fra magre kød- og mejeriprodukter og bønner. Forskerne bag undersøgelsen gjorde dermed op med de officielle kostråd, som de ikke anser for at være tilstrækkelige til at forebygge overvægt.

Det mener Kræftens Bekæmpelse er alt for tidligt at konkludere og efterlyser en nuancering at budskabet om at spise flere proteiner. Ikke mindst hvad det er for nogle proteiner, man i givet fald skal spise flere af.

-Det er et problem, hvis man begynder at spise for meget rødt kød, det vil sige kød fra firbenede dyr, da det øger risikoen for kræft i tyktarmen. Den internationale kræftorganisation WCRF anbefaler, at man ikke spiser mere end 500 gram rødt kød om ugen, og det skal der mere end en enkelt undersøgelse til at gøre op med, siger Anne Tjønneland, der er overlæge og afdelingsleder i Kræftens Bekæmpelse.

Faktisk peger flere andre undersøgelser i retning af, at vi bør spise mindre kød.

-Det er muligt, at en proteinrig kost kan være en fordel i forbindelse med et vægttab her og nu, men man skal passe på med at spise en masse kød for at tabe sig. Vi ved ikke, om det virker i længden, og det øger risikoen for tyktarmskræft siger Anne Tjønneland.

De otte kostråd

Spis frugt og grønt – 6 om dagen
Spis fisk og fiskepålæg – flere gange om ugen
Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød – hver dag
Spar på sukker – især fra sodavand, slik og kager
Spar på fedtet – især fra mejeriprodukter og kød
Spis varieret – og bevar normalvægten
Sluk tørsten i vand
Vær fysisk aktiv – mindst 30 minutter om dagen

Hvor meget kød?

Den internationale kræftorganisation WCRF anbefaler, at man begrænser indtaget af rødt kød (kød fra firbenede dyr) til maksimalt 500 gram tilberedt kød om ugen.

Danske kvinder spiser i gennemsnit ca. 82 gram kød om dagen, mændene ca. 140 gram. Mange mænd spiser dermed mere kød, end de har brug for. Fødevarestyrelsen er sammen med DTU Fødevareinstituttet i gang med at undersøge muligheden for at lave en officiel dansk anbefaling for indtaget af kød.
Kilde: Fødevarestyrelsen

Forebyg kræft - spis sundt
Til top
Tilbage


Af journalist Mai Brandi Ludvigsen

Sidst ændret: 09-12-2010


Nøgleord på siden:
Tilføj nøgleord:

Kræftens Bekæmpelse

Strandboulevarden 49
2100 København Ø

Tlf. 3525 7500
Email: info@cancer.dk
Giro: 302 6922
Kontakt

Ring til kræftlinien

Professionel og gratis rådgivning
Tlf.: 8030 1030

Hverdage: 9.00-21.00
Lør - søn. 12.00-17.00

Spørg Brevkassen