Nøgleord på siden:
Klik på ’Tilføj’ for at skrive det nøgleord, som du vil tilføje til siden. Du kan tilføje ét ord eller et samlet udtryk ad gangen.
Klik på ’Se’ for at se, hvilke nøgleord andre brugere har tilknyttet til denne side. Klikker du på et bestemt nøgleord, vil du få en liste over de sider, hvor netop dette nøgleord findes.
Klik på ’Find’ for at komme til en oversigt over alle nøgleord (tagcloud).
Fuldkorn beskytter mod tarmkræft |
|
Det er fuldkorn der gør forskellen, i hvert fald når det gælder tarmkræft. Det viser en ny undersøgelse, der har gennemgået al dokumentation på området. Fibre fra kornprodukter har en markant beskyttende effekt, mens der ikke ses effekt af fibre fra frugt og grøntsager. Og når man ser på fuldkornsprodukter – altså de fødevarer hvor hele kornet indgår - ser den beskyttende effekt ud til at være endnu stærkere.
Fuldkorn beskytter mod tyk- og endetarmskræft. Det kan nu konkluderes, efter at en såkaldt metaundersøgelse i British Medical Journal i dag samler op på alle tidligere undersøgelser, der har undersøgt betydning af at spise fibre og fuldkornsprodukter. Dermed er fuldkornsprodukter sandsynligvis den enkeltstående fødevare, som har den største positive effekt i forhold til tarmkræft.
 |
| Der er god grund til at spise fuldkorn hver dag. Sådan lyder anbefalingen fra Anne Tjønneland |
- Det er første gang, at man har samlet al dokumentation på fibre, fuldkornsprodukter og tarmkræft. Undersøgelsens mest markante fund er, at fuldkornsprodukter beskytter mod tyk- og endetarmskræft. Et af de interessante indholdsstoffer i fuldkorn er det høje indhold af kostfibre, og det har studiet også set nærmere på. Her var resultatet, at kostfibre fra netop kornprodukter gav en mindre risiko for tarmkræft, mens kostfibre fra frugt og grøntsager ikke havde en tilsvarende beskyttende effekt. Resultaterne er så overbevisende, at der er god fornuft i at anbefale, at man spiser fuldkorn, siger Anne Tjønneland, der er afdelingsleder og overlæge i Kræftens Bekæmpelse.
Fibre er ikke bare fibre
Anne Tjønneland har skrevet en medfølgende leder i British Medical Journal. Ifølge hende er noget af det, der gør undersøgelsen stærk, at man har skelnet mellem, om fibrene kommer fra frugter, grøntsager eller kornprodukter. I mange tidligere undersøgelser har man vurderet fibre generelt, og det har været med til at mudre billedet.
- Det er meget tydeligt, at det ikke er fibrene generelt, men fibrene fra kornprodukter der har en beskyttende effekt. Derudover er det markante resultat på fuldkorn meget interessant, siger Anne Tjønneland.
Således mindskes risikoen for tarmkræft med 17 procent, hvis man spiser 90 gram fuldkorn om dagen. Det svarer nogenlunde til en portion havregryn og to skiver rugbrød.
Fuldkorn er bedst
Fuldkornsprodukter adskiller sig fra andre kornprodukter ved, at alle dele af kernen indgår i fødevaren. Det kan både være kerner fra hvede, rug, byg, havre, majs (tørret), hirse og ris, og kernerne kan både være hele og forarbejdede. Det afgørende er, at alle dele af kornet er taget med – også den ydre skal og den inderste kimdel, da det er her, alle vitaminerne og mineralerne sidder.
Hvorfor fibre fra kornprodukter og fuldkorn har en forebyggende virkning, mens fibre fra frugt og grønt ikke har, er endnu uklart. Men en del af forklaringen er formentlig, at det ikke bare er fibrene, men også andre dele af kornet, som har en effekt, og at kornprodukter i højere grad giver mæthedsfornemmelse og stabilt blodsukker.
Spiser du nok fuldkorn?
Den officielle anbefaling for fuldkorn er mindst 75 gram om dagen.
For at få den anbefalede mængde er en portion havregryn og 1-2 skriver rugbrød nok.
Kun 6 procent af den danske befolkning spiser de anbefalede 75 gram om dagen. I gennemsnit spiser danskerne ca. 30 gram fuldkorn om dagen.
Læs mere på www.fuldkorn.dk
Læs om tyktarmskræft
Til top
Tilbage
af journalist Mai Brandi Ludvigsen
Sidst ændret: 11-11-2011
Nøgleord på siden: