Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 4 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Spis sundt

Dine spisevaner betyder meget for din risiko for at kræft. Sunde spisevaner handler ikke bare om mængden, men også om sammensætningen af maden. Kostfibre, mineraler og vitaminer er nemlig vigtige for, at kroppen holder kræften fra livet.

Kostrådene

Kostrådene

De officielle kostråd er faktisk simple: Spis meget frugt og grønt, brød og gryn med fuldkorn samt fisk mindst to gange om ugen. Husk også at drikke mindst halvanden liter vand hver dag. Derimod bør du holde igen med de fuldfede mælke- og mejeriprodukter, kød og kødpålæg, mættet fedt, sukker og salt.

Kræftformer og kost

Kræftformer associeret med usund kost og overvægt

Sunde spisevaner hjælper med at forebygge flere kræftformer, især i vores fordøjelsessystem. Usunde spisevaner er især årsag til kræft i mundhulen, spiserøret, mavesækken og tyktarmen samt brystkræft efter overgangsalderen.

10 af 100 kræfttilfælde skyldes kosten

10 af 100 kræfttilfælde skyldes kosten

Du er langt fra alene, hvis dine spisevaner er en smule usunde. I Danmark rammes omkring 30.000 personer hvert år af kræft, og hos mere end hver tiende af dem har kosten været en medvirkende årsag.

For eksempel spiser voksne danskere kun lige under 400 gram frugt og grønt om dagen, hvor anbefalingen er mindst 600 gram. Kun omkring 30 % af de voksne danskere spiser den anbefalede mængde fuldkorn.

Opskrifter

Find inspiration til at spise sundt, når du har kræft eller gerne vil forebygge sygdommen.