Sitemap

FORSKNING

Tilføj nøgleord:
Nøgleord på siden:

Klik på ’Tilføj’ for at skrive det nøgleord, som du vil tilføje til siden. Du kan tilføje ét ord eller et samlet udtryk ad gangen.

Klik på ’Se’ for at se, hvilke nøgleord andre brugere har tilknyttet til denne side. Klikker du på et bestemt nøgleord, vil du få en liste over de sider, hvor netop dette nøgleord findes.

Klik på ’Find’ for at komme til en oversigt over alle nøgleord (tagcloud).

Lave niveauer af D-vitamin giver øget risiko for tarmkræft

Mennesker med de laveste niveauer af D-vitamin i blodet har højere risiko for at blive ramt af tarmkræft sammenlignet med dem, der har de højeste niveauer. Det viser den hidtil største undersøgelse på området, som i dag offentliggøres i British Medical Journal.
 

En stor europæisk undersøgelse med deltagelse af forskere fra Kræftens Bekæmpelse viser, at blodets niveau af D-vitamin hænger sammen med udviklingen af tarmkræft. For de personer der havde de højeste niveauer af D-vitamin var risikoen for at blive ramt af tyk- eller endetarmskræft hele 40 pct. lavere sammenlignet med dem med de laveste niveauer.

Undersøgelsen bygger på blodprøver og spørgeskemaer fra mere end en halv million europæere fra den såkaldte EPIC-kohorte. I løbet af opfølgningsperioden fik 1.248 mennesker konstateret tarmkræft, og de blev sammenholdt med lige så mange raske kontrolpersoner.

Den positive gevinst glider ud ved høje niveauer
Undersøgelsen er den hidtil mest omfattende af sin art, men også tidligere undersøgelser har vist en sammenhæng mellem lave niveauer af D-vitamin
Undersøgelsens resultater skal ifølge Anja Olsen ikke ses som en begrundelse for at tage tilskud med D-vitamin. Endnu vides det nemlig ikke, om kosttilskud kan forebygge tarmkræft, uden at det medfører større risiko for andre sygdomme
og en forøget risiko for tarmkræft. Nogle undersøgelser har peget på, at det er niveauer på 50 nmol/l eller derover, der virker beskyttende.

Ifølge den nye undersøgelse fortsætter den positive effekt dog ikke uendeligt. Forskerne har sammenholdt de laveste og de højeste niveauer med et middelniveau af D-vitamin på 50-75 nmol/l. Resultaterne viser, at mens de lave niveauer var forbundet med en forhøjet risiko, så gav de høje niveauer ikke en påviselig lavere risiko sammenlignet med den, der blev set ved middelniveauer.

-Undersøgelsen viser, at personer med lave niveauer af D-vitamin har en forøget risiko for tyk- og endetarmskræft, siger Anja Olsen, forsker i Kræftens Bekæmpelse og medforfatter til undersøgelsen.

Usikkerhed om kosttilskud med D-vitamin
Det kunne med undersøgelsens resultater synes nærliggende at anbefale kosttilskud med D-vitamin, men Anja Olsen advarer mod at lade det være konklusionen:

- Deltagerne i undersøgelsen har overvejende fået deres D-vitamin fra ophold i solen og kosten. Dette studie fortæller os derfor ingenting om effekten af kosttilskud. Derudover er det ikke afklaret, om høje indtag af D-vitamin givet som kosttilskud kan have uønskede virkninger i forhold til nogle kræftformer.

Nye undersøgelser skal altså først vise om tilskud med D-vitamin kan forebygge tarmkræft, uden at det medfører en større risiko for at blive ramt af andre sygdomme. Ind til da er de bedste anbefalinger til at undgå den tredjehyppigste kræftsygdom i Danmark uændrede. Det drejer sig om at holde sig fra tobak, være fysisk aktiv, undgå overvægt, spise fuldkorn, grøntsager og frugt, samt at begrænse sit forbrug af alkohol og rødt kød.






Af journalist Mai Brandi Ludvigsen

Sidst ændret: 22-01-2010


Nøgleord på siden:
Tilføj nøgleord:

Kræftens Bekæmpelse

Center for Kræftforskning
Strandboulevarden 49
2100  København Ø

Tlf: 3525 7500
Fax: 3525 7734

Email: info@cancer.dk

Ring til Kræftlinjen

Professionel og gratis rådgivning
Tlf.: 8030 1030

Hverdage: 9.00-21.00
Lør - søn. 12.00-17.00

Spørg Brevkassen