Nøgleord på siden:
Klik på ’Tilføj’ for at skrive det nøgleord, som du vil tilføje til siden. Du kan tilføje ét ord eller et samlet udtryk ad gangen.
Klik på ’Se’ for at se, hvilke nøgleord andre brugere har tilknyttet til denne side. Klikker du på et bestemt nøgleord, vil du få en liste over de sider, hvor netop dette nøgleord findes.
Klik på ’Find’ for at komme til en oversigt over alle nøgleord (tagcloud).
Fuldkorn forebygger tarmkræft |
|
Fuldkornsprodukter kan mindske risikoen for at få tarmkræft. Ifølge en undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse kan mænd nedsætte deres risiko for tyktarmskræft med 15 procent for hver 50 gram ekstra fuldkorn, de spiser. Samme tendens gælder for endetarmskræft.
Fuldkorn styrker tarmfloraen, indeholder vigtige stoffer og giver bedre fordøjelse. Det er nogle af de mest sandsynlige forklaringer på, at madvarer rige på fuldkorn kan forebygge tarmkræft.
 |
| Fuldkorn er ikke nødvendigvis hele kerner, som mange tror. Det afgørende er, at hele kornet bliver brugt, når det er malet. |
Ifølge en undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse, offentliggjort i British Journal of Cancer, kan mænd nedsætte deres risiko for tyktarmskræft med 15 procent hver gang de spiser 50 gram ekstra fuldkornsprodukt. Det svarer nogenlunde til en skive rugbrød eller en portion havregryn.
For endetarmskræft var resultatet stort set det samme, men uvist hvorfor, kunne forskerne ikke se samme tendens hos kvinder. Her gav et større forbrug af fuldkornsprodukter ikke udslag på nogen måde.
-Vi kan ikke forklare hvorfor, men det kan skyldes, at variationen af indtaget af fuldkornsprodukter blandt kvinderne i undersøgelsen ikke var tilstrækkelig, og det kan gøre det sværere at finde en effekt, hvis en sådan eksisterer. Men andre undersøgelser har vist en beskyttende effekt for kvinder, så det samlede billede er fortsat, at de både virker beskyttende for mænd og kvinder, lyder det fra Rikke Egeberg, der er forsker i afdelingen for Kost, kræft og helbred i Kræftens Bekæmpelse og står bag undersøgelsen.
Danskere spiser mere fuldkorn end andre
Undersøgelsen bygger på spørgeskemaer og data fra over 55.000 danskere, der er blevet fulgt i knap ti år. På opfølgningstidspunktet havde 461 fået konstateret tyktarmskræft og 283 endetarmskræft.
Netop danske forskere er i en unik position til at undersøge de gavnlige effekter af fuldkorn.
- I eksempelvis USA spiser de stort set ikke nogen fuldkornsprodukter overhovedet, og det bliver heller ikke til meget i den sydeuropæiske kost. Derimod spiser stort set alle danskere rugbrød, og mange spiser havregryn. Det gælder også for de andre nordiske lande, så nu vil vi udvide undersøgelsen til også at dække svenskere og nordmænd. Det vil forhåbentlig give os et endnu skarpere billede af, hvor meget fuldkorn betyder i forebyggelsen af tarmkræft, siger Rikke Egeberg.
Fakta om fuldkorn
Fuldkorn kan komme fra kerner fra hvede, rug, byg, havre, majs (tørret), hirse og ris.
Kernerne kan både være hele og forarbejdede – det er altså stadigvæk fuldkorn, hvis man maler hele kernen til mel. Det vigtige er, at alle dele af kornet er taget med – også den ydre skal og den inderste del, da det er her, alle vitaminerne og mineralerne sidder.
Forebyg kræftTil top Tilbage
Af journalist Mai Brandi Ludvigsen
Sidst ændret: 11-11-2010
Nøgleord på siden: