Sitemap

FORSKNING

Del med andre Print

Stort kødindtag giver kortere liv

Der er højere risiko for at dø tidligere og for at dø af både kræft og hjertekarsygdomme, hvis man spiser store mængder rødt og forarbejdet kød. Det viser en helt ny amerikansk undersøgelse, der bygger på to store befolkningsundersøgelser med flere end 120.000 deltagende amerikanere. Ifølge undersøgelsen stiger dødeligheden med 13 procent for hver ekstra portion rødt kød, der bliver spist om dagen. Det tilsvarende tal for forarbejdet kød er 20 procent.

Det kan betale sig at skifte hakkebøffen ud med fisk eller kylling et par
Det røde kød er kød fra firbenede dyr og skal altså ikke forveksles med kød, der ikke er gennemstegt. Forarbejdet kød er røget eller saltet kød – f.eks. bacon, pølser og kødpålæg.
gange om ugen, hvis man vil leve længere. En ny stor undersøgelse offentliggjort i Archives of Internal Medicine viser, at et stort indtag af kød øger risikoen for at dø tidligere, herunder også risikoen for at dø af både kræft og hjertekarsygdomme.
 
For kræft steg dødeligheden således med 10 procent for hver ekstra portion rødt kød om dagen, svarende til 85 gram, og med 16 procent for hver ekstra portion forarbejdet kød om dagen.

- Undersøgelsen støtter op om den viden, vi har om den sundhedsrisiko, der er forbundet med at spise store mængder rødt og forarbejdet kød, siger post.doc Rikke Egeberg, der forsker i kost og kræft i Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning. 

- Derudover viser studiet som et af de første, hvad det betyder at erstatte det røde og forarbejdede kød med andre og sundere proteinkilder. Hvis rødt eller forarbejdet kød blev erstattet af eksempelvis fisk eller fjerkræ, var det forbundet med en lavere risiko for tidlig død. Det er jo interessant ud fra et folkesundhedsperspektiv, siger hun.

Undersøgelsen bygger på data fra to store amerikanske befolkningsundersøgelser. Dels 37.698 mænd fra Health Professionals Follow-up Study, som blev fulgt i op til 22 år. Dels 83.644 kvinder fra Nurses Health Study, som blev fulgt i op til 28 år. I begge grupper blev der fulgt op med spørgeskemaer om kostvaner hvert fjerde år. Det er således en meget stor undersøgelse, der nu bekræfter, at det ikke er ligegyldigt, hvor man får sine proteiner fra.

Højst 500 gram rødt og forarbejdet kød om ugen
I forhold til kræftforebyggelse bliver det allerede nu anbefalet, at man holder igen med det røde og ikke mindst det forarbejdede kød.

- Vi anbefaler at begrænse indtaget at rødt kød og hvis muligt helt at undgå at spise forarbejdet kød. En af mulighederne for at spise mindre af det røde kød er i højere grad at vælge fisk eller fjerkræ til. Fisk og fjerkræ er ikke sat i forbindelse med øget kræftrisiko, siger Rikke Egeberg.

Mere præcist bliver det anbefalet, at man holder sit indtag af rødt og forarbejdet kød til mindre end 500 g om ugen. 

10 anbefalinger fra World Cancer Research Fund

Hold dig inden for normalvægten og så slank som muligt. Undgå vægtstigninger og at udvide dit taljemål. 

Vær fysisk aktiv svarende til 30 minutter hver dag og gerne mere.

Hold igen med fødevarer, der feder, f.eks. fastfood og sukkerholdige drikke.

Lad størstedelen af din kost bestå af mad fra planteriget. Spis mindst 400 g frugt og grønt om dagen 

Begræns mængden af rødt og forarbejdet kød. Spis mindre end 500 g rødt kød om ugen, det vil sige fra gris, ko, lam og ged. Undgå så vidt muligt forarbejdet kød som pølser, skinke og bacon. 

Drik ikke mere end en genstand om dagen som kvinde og to genstande som mand.

Begræns mængden af salt. 

Brug ikke kosttilskud for at forebygge kræft. 

Am dit barn i seks måneder og gerne mere, hvis muligt. Det forebygger overvægt hos barnet og brystkræft hos moderen. 

Kræftpatienter bør følge samme anbefalinger for kost, vægt og fysisk aktivitet, hvis ikke andet er blevet anbefalet.

Kost og kræft
Til top
Tilbage


Af journalist Mai Brandi Ludvigsen

Sidst ændret: 13-03-2012



Kræftens Bekæmpelse

Center for Kræftforskning
Strandboulevarden 49
2100  København Ø

Tlf: 3525 7500
Fax: 3525 7734

Email: info@cancer.dk

Ring til Kræftlinjen

Professionel og gratis rådgivning
Tlf.: 8030 1030

Hverdage: 9.00-21.00
Lør - søn. 12.00-17.00

Spørg Brevkassen