Sitemap

FORSKNING

Del med andre Print

Nordisk køkken beskytter mod kræft

Det nordiske køkken med rodfrugter og fuldkorn scorer ikke kun Michelin-stjerner til danske elitekokke men beskytter også mod tyktarmskræft. Det viser en ny undersøgelse foretaget af forskere fra Kræftens Bekæmpelse.

I denne undersøgelse har forskere i 13 år fulgt over 57. 000 personer, som fra starten var raske. I løbet af den periode blev over 1000 af dem diagnosticeret med tyktarmskræft. I undersøgelsen har forskerne set på forskelle i spisevaner i den gruppe, som fik tyktarmskræft sammenlignet med den gruppe, som ikke fik kræft.

35 pct. mindre kræftrisiko
Resultaterne viser, at kvinder med et højt indtag af fødevarer fra det nordiske køkken havde en 35 pct. mindre risiko for at få tyktarmskræft sammenlignet med dem med et lavt indtag.
Samme tendens fandt man hos mændene i undersøgelsen, men dog mindre markant end hos kvinderne.

- Forskellen på mænd og kvinder kan skyldes andre genetiske og miljømæssige faktorer, f.eks. forskelle i hormonniveauer, som vi også ved spiller en rolle for udviklingen af kræft hos de to køn, siger Ph.d. studerende Cecilie Kyrø, som forsker i kræft og kost og har været med til at lave undersøgelsen for Kræftens Bekæmpelse.
 

-Det behøver ikke være dyrt at spise sundt fra det nordiske køkken, siger kræftforsker Cecilie Kyrø fra Kræftens Bekæmpelse.
Kostens rolle
Der har længe været fokus på kostens betydning for udvikling af tyktarmskræft. Nu viser undersøgelsen, at det også er vigtigt at være opmærksom på fødevarer fra den nordiske kost. Undersøgelsen er offentliggjort i det ansete tidsskrift British Journal of Nutrition.

Den nordiske kost i undersøgelsen består af rodfrugter, fisk, kål, danske frugter som æbler og pærer samt havregryn og rugbrød.

Social skævhed
Der er i tidligere undersøgelser set en social ulighed i kostvaner. Danskernes madvaner ”vender den tunge ende nedad” forstået på den måde, at jo kortere skolegang man har, jo mere usundt spiser man. Det gælder ikke kun sund kost, men også rygevaner, overvægt, motion og sport.

Lignende undersøgelser om kost og kræft er lavet med befolkninger i Middelhavsområdet, hvor olivenolie, bælgfrugter, fisk og lokale frugt og grøntsager står øverst på menukortet. Disse resultater peger i samme retning som den nordiske undersøgelse og viser, at Middelhavskosten også har en beskyttende effekt mod tyktarmskræft.

- Men i Danmark har vi nok lettere ved at fremme en sund kost med velkendte retter og råvarer fra det nordiske køkken, end hvis vi skal begynde at spise mere fremmedartede madvarer fra Middelhavsområdet, siger Cecilie Kyrø.

Nordisk kost og folkesundheden
Da tyktarmskræft er en af de mest udbredte kræftformer i den vestlige verden kan sund kost fra det nordiske køkken være en vigtig faktor, hvis vi vil forebygge kræft.
- Resultaterne i vores undersøgelse tyder i hvert fald på, at det kunne være nyttigt at overveje fordelen ved at styrke en sundhedspolitik, som fremmer de nordiske kostkostvaner til fordel for folkesundheden, vurderer Cecilie Kyrø fra Kræftens Bekæmpelse.

Fattigmands-kost og Michelin-stjerner
Tidligere blev det nordiske køkken nærmest betragtet som ”fattigmands-kost” og var ganske ukendt uden for landets grænser. Men de senere år er udviklingen vendt. Det ”ny” nordiske køkken er blevet ”verdensberømt” og tiltrækker hvert år nye Michelin-stjerner til danske luksusrestauranter med nordisk kost på menukortene.

- Men det positive er jo, at det ikke behøver at være dyrt at spise produkterne fra det nordiske køkken. De fleste af fødevarerne i den nordiske kost er billige og drøje madvarer som havregryn, rugbrød og rodfrugter som f.eks. gulerødder. Og det betyder, at vi alle kan være med uden at blive ruineret, siger Cecilie Kyrø. 

Fakta om nordisk kost:

Rugbrød og havregryn er fuldkornsprodukter som menes at beskytte mod tyktarmskræft, da fuldkorn har en række gavnlige effekter i tarmen. Blandt andet medfører fuldkorn en øget produktion af kortkædet fedtsyrer i tarmen, som kan beskytte mod kræft.. Ydermere gør fuldkorn, at ”passagetiden” i tyktarmen bliver kortere, og at eventuelle kræftfremkaldende stoffer pakkes ind, så tarmen skånes for skadevirkninger af kræftfremkaldende stoffer.

Gulerødder og andre rodfrugter indeholder kostfibre og en række andre stoffer, som menes at beskytte mod kræft.

Æbler og pærer indeholder udover kostfibre blandt andet de såkaldte Proanthocyanidiner, som også menes at forebygge kræft.

Kål indeholder en række gavnlige stoffer blandt andet isothiocyanat, som har vist sig i laboratorieforsøg at have antikræft-effekter.

Fisk indeholder langkædede omega-3 fedtsyrer, som også menes at beskytte mod tyktarmskræft.

Til top
Tilbage

Læse mere om forskning i Kræftens Bekæmpelse:

Center for Kræftforskning










Af journalist Bodil Kofoed

Sidst ændret: 20-07-2012



Kræftens Bekæmpelse

Center for Kræftforskning
Strandboulevarden 49
2100  København Ø

Tlf: 3525 7500
Fax: 3525 7734

Email: info@cancer.dk

Ring til Kræftlinjen

Professionel og gratis rådgivning
Tlf.: 8030 1030

Hverdage: 9.00-21.00
Lør - søn. 12.00-17.00

Spørg Brevkassen