Sitemap

FORSKNING

Del med andre Print

Ny nøgle til forståelse af dødelig hjernekræft

Forskere fra Kræftens Bekæmpelse har gjort en ny opdagelse, som kan øge vores viden og forståelse for udviklingen af de ondartede hjernesvulster. Opdagelsen betegnes som afgørende viden i kampen for at forbedre behandlingen af den aggressive type hjernesvulst - kendt under navnet Glioblastom. Denne type hjernesvulst er den mest udbredte form for kræft i hjernen hos voksne - og desværre også en af kræftsvulster, som vokser hurtigst og hidtil har været meget svær at behandle.

Men nu har professor Jiri Bartek sammen med bl.a. seniorforsker Petra Hamerlik fra Center for Kræftforskning i Kræftens Bekæmpelse fundet linket mellem stamceller fra Glioblastom hjernesvulsten og et protein VEGF, som bl.a. hjælper kræftcellerne med at danne nye blodkar. Disse blodkar er nødvendige for at kræftsvulsten kan får næring, overleve og sprede sig. Forskerne har opdaget, at stamcellerne har en ’autonom’ signal-mekanisme, som gør at stamcellerne kan producere både VEGF og receptor-proteinet VEGFR, som sidder på cellernes overflade og kan besvare signalerne fra VEGF.

Nøgle til lås

Seniorforsker Petra Hamerlik, Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning.
Se video hvor Petra Hamerlik fortæller om sin forskning
- Denne mekanisme fungerer som en nøgle til en lås. Når nøglen (proteinet VEGF) sættes i låsen (VEGFR receptor) på stamcellerne, modtager cellerne et signal, som hjælper dem til at beskytte sig og udvikle resistens overfor anti-VEGF-medicinen. Denne signal-mekanisme beskytter også stamcellerne bedre mod strålebehandling, fortæller seniorforsker Petra Hamerlik fra Kræftens Bekæmpelses nye Center for Kræftforskning.

Vejen til bedre behandling
Den nye viden om signal-mekanismen og Glioblastomet offentliggøres også i en artikel i det prestigefyldte tidsskrift Journal of Experimental Medicine.

- Med den nye forståelse for samarbejdet mellem stamcellerne og VEGF-proteinet kan vi på sigt designe en mere effektiv behandling, som kan blokere signalerne fra VEGF-proteinet og gøre kræftcellerne mere sårbare overfor behandling, siger seniorforsker Petra Hamerlik fra Kræftens Bekæmpelse.

Kamp mod resistens
Forskerne har i nogle år været klar over, at der måtte være en eller anden kommunikationslinje mellem stamcellerne og VEGF-proteinet. På baggrund af den teori, har forskerne forsøgt sig med en ny behandlingsstrategi nemlig at indsprøjte et særligt antistof, som skulle blokere VEGF proteinet og dermed stoppe svulsten i at vokse. Behandlingen var en succes – men desværre virkede antistofferne kun i en kortere periode, nemlig indtil Glioblastomet selv havde udviklet ny modstandskraft mod antistofferne og derefter kunne fortsætte med at vokse og sprede sig.

Med opdagelsen af selve kommunikationsmekanismen mellem stamcellerne i Glioblastomet og VEGF-proteinet, har forskerne fra Kræftens Bekæmpelse i samarbejde med Neurokirurgisk afdeling på Rigshospitalet og forskere i USA, skabt et grundlag for, at lægerne i de kommende år kan udvikle en mere effektiv behandling af disse patienter og dermed forhåbentlig også forbedre overlevelsen.

Hjernekræft

Den hjernesvulst, kendt som Glioblastom, er den mest udbredte form for hjernekræft hos voksne. Glioblastom hjernekræft er også en af de mest aggressive kræftformer, som ofte vokser hurtigt og er kendt for spredning af kræftceller. Behandlingen, som er en kombination af strålebehandling og kemoterapi, har ikke haft de bedste resultater hidtil. I alt konstateres i alt ca.1200 nye tilfælde af hjernesvulster om året, og antallet har været stigende år for år. Flere end 10.000 patienter lever i dag med sygdommen i Danmark.

Video: Forskning i hjernetumorer