Gå til sygdomsliste

10 ting, du selv kan gøre

At få kræft ændrer livet for langt de fleste. Uanset om du lige har fået diagnosen, er i behandling eller er færdigbehandlet, kan du selv gøre noget for din sundhed og livskvalitet. Brug det, som giver mening for dig og søg opbakning hos dine nærmeste.

Bevar din normale vægt

1. Bevar din normale vægt

En af de vigtigste ting, du kan gøre for dit helbred under et langt sygdomsforløb, er at bevare din normale vægt. Det kan være svært, fordi dine kost- og motionsvaner måske har ændret sig efter din kræftdiagnose, eller fordi du har bivirkninger eller senfølger af behandlingen. Læs mere og få gode råd her:

Hvad skal du spise, når du har kræft?


Spis sundt

2. Spis sundt

Det kan være svært at vide, hvordan du skal spise efter en kræftsygdom. Når du spiser sundt, kan du holde vægten stabil og give din krop de næringsstoffer og den energi, du har brug for. Sund mad er rig på fuldkorn, grøntsager, fisk og fjerkræ. Læs mere og find opskrifter til en sund kost:

Kost til kræftpatienter


Bevæg dig i hverdagen

3. Stå, gå og bevæg dig

Det har stor betydning at tænke bevægelse ind i dine daglige gøremål både i fritiden og i arbejdslivet. Selv små afbrydelser, hvor du står op eller bevæger dig, gør, at din krop fungerer bedre. Det styrker dine muskler, knogler og dit kredsløb. Find konkrete tips her:

Bevæg dig i hverdagen


Dyrk regelmæssig motion

4. Dyrk regelmæssig motion

For mange er det svært at finde plads til motion i hverdagen. Og når kræft vender op og ned på livet og hverdagens rutiner, kan det være endnu sværere. Men det er rigtig godt for dig at motionere regelmæssigt – også imens du er i behandling. For når du træner regelmæssigt, bliver din krop stærkere og dit humør bedre, og du vil føle dig mindre træt. Læs mere:

Fysisk aktivitet for kræftpatienter


Drik alkohol med måde

5. Drik alkohol med måde

Alkohol øger risikoen for kræft og flere andre sygdomme. Det øger også risikoen for komplikationer ved operationer. Det bedste, du kan gøre i forhold til kræft, er helt at lade være med at drikke alkohol. Hvis du drikker alkohol, så drik kun i moderate mængder: Højst 1 genstand om dagen for kvinder, og 1 - 2 genstande om dagen for mænd. Læs mere:

Alkohol og kræft 


Find en god balance for søvn og tanker

6. Find en god balance for søvn og tanker

Det er almindeligt at opleve søvnproblemer både under og efter en kræftsygdom. Når du sover dårligt, påvirker det din hverdag og livskvalitet, og det kan være svært at finde energi og motivation til at gøre de ting, du gerne vil. Få viden og redskaber, der kan hjælpe dig til at sove bedre:

Bedre søvn

Mentale redskaber


Undgå tobaksrøg

7. Undgå tobaksrøg

Hvis du ikke ryger – men også hvis du gør – så undgå tobaksrøg i omgivelserne. Når der ryges indendørs, sætter røgen sig i vægge, tæpper, møbler osv. Du optager stofferne fra tobaksrøgen gennem huden, og når du trækker vejret – også længe efter, at der er blevet røget i lokalet.  Røg i omgivelserne øger bl.a. risikoen for kræft og hjertesygdom. Læs mere:

Fakta om passiv rygning


Kvit tobakken

8. Kvit tobakken

Du har hørt det før, selvfølgelig: Hvis du ryger, er det bedste, du kan gøre for dig selv at stoppe. Hvis du stopper med at ryge, vil risikoen for, at kræften vender tilbage, eller at du udvikler en ny kræftsygdom, hjertesygdom, blodpropper eller diabetes 2 blive mindre – og din vejrtrækning, dit humør og din livskvalitet vil blive bedre. Læs mere og få hjælp til rygestop:

Rygestop under en kræftsygdom


Vær sammen med andre

9. Vær sammen med andre

Det giver livsmod at være sammen med mennesker, man holder af. Det kan også give styrke at møde andre mennesker, der har eller har haft kræft. Det vigtige er ikke, at du har et stort netværk, men at du har støtte fra mennesker, du kan lide at være sammen med. Læs mere og få konkrete tips til, hvordan du bevarer eller opbygger et godt netværk:

Vær sammen med andre


Deltag i opfølgning og screening

10. Deltag i opfølgning og screening 

Efter kræftbehandlingen bliver de fleste tilbudt et opfølgningsforløb Her kan du tale med lægen om de gener, du kan have efter sygdom og behandling.

I Danmark har vi også flere tilbud om screening. De kan medvirke til, at en kræftsygdom opdages tidligt. Du bliver indkaldt, når det er tid til screening.  Hvis du i tiden mellem opfølgningsbesøg og screeninger oplever symptomer, der kan skyldes kræft, så gå til din læge. Læs mere:

Opfølgningsforløb efter kræft

Deltag i screening

Til fagfolk

Pjecen 'Godt helbred efter kræft - 10 ting, du selv kan gøre' skal understøtte sundhedsfremme og patientrettet forebyggelse. Anbefalingerne er baseret på gældende amerikanske retningslinjer og forskningsresultater. Her finder du henvisninger til baggrundslitteraturen:

Baggrund og evidens for anbefalingerne 


Få flere gode råd til, hvad du selv kan gøre:

Hvad kan du selv gøre - forsiden

 

Rådgivning

Ring til Kræftlinjen, skriv til Brevkassen eller find den nærmeste kræftrådgivning.

Vores rådgivningstilbud


Livet med kræft

Livet med kræft

Om psykiske reaktioner, familie, seksualitet og arbejde.

Hvis du har kræft


Opret en profil på cancerforum og mød andre patienter og pårørende, som du kan dele tanker og erfaringer med.