Sitemap

Skru ned for solen

TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse står bag Solkampagnen "Skru ned for solen mellem 12 & 15".

Følg de 4 solråd: Skygge, solhat, solcreme og sluk solariet.

Uv-indekset

Uv-indekset fortæller, hvornår man skal passe på i solen. Det er nemlig ikke temperaturen, der er afgørende for, om solen kan brænde, men derimod styrken af uv-strålingen, der allerede kan være høj i begyndelsen af foråret. Her ser du dagens uv-indeks:

 

 

Se dit regionale uv-indeks her

 

 Skru ned for solen på Facebook

Besøg Solkampagnens nye Facebook-side, hvor vi flere gange om ugen bringer aktuelle nyheder, konkurrencer og debatter om solbeskyttelse, uv-stråling og forebyggelse af kræft i huden.

Find siden på Facebook

 

 Sluk Solariet på Facebook

På Sluk Solariets Facebook-side bliver du opdateret om de nyeste undersøgelser om solarieforbrug, om hudkræft og modermærkekræft og om faren ved at dyrke den kunstige sol.

Find siden på Facebook

Ny Sluk Solariet-kampagne sætter fokus på rynker

En ung pige træder ind i et solarie. Hun klæder sig langsomt af og tror, at hun er alene. Men bag et hul i væggen står en mand og lurer på hende.

Sådan begynder den netop lancerede ”Sluk Solariet”-kampagnefilm fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.


Se kampagnefilmen her.

Med kampagnebudskabet ”Er du ikke for ung til at blive gammel?” sætter Solkampagnen fokus på de kosmetiske konsekvenser, der er forbundet med solarieforbrug – herunder tidlig ældning og rynker.

”Vores undersøgelser har vist, at de unge ikke bekymrer sig om døden – men derimod frygter at se gamle og rynkede ud før tid,” udtaler Peter Dalum, projektchef for Solkampagnen.

Kampagnen blev skudt i gang med en konkurrence, der blev afviklet på både Snapchat og Facebook.

Besøg Sluk Solariet på Facebook og følg med i kampagnen.


Solkampagnen lancerer landeplage

Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne lancerer i dag sommerhittet ”3 gange S”, der synges af tennisstjernen og reality-fænomenet Frederik Fetterlein.

Meningen med kampagnen er, at der skrues ned for Fetterleins irriterende sang, hvis danskerne samtidig skruer ned for sommersolen. Det er et billede på, at danskerne skal skrue ned for solen, hvis vi skal komme den store landeplage kræft i huden til livs, forklarer Peter Dalum, der er projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

Bag sangens titel, ”3 gange S”, gemmer der sig de tre solråd: Skygge, Solhat og Solcreme, der skal guide danskerne til en sund adfærd i solen. Sangen kan høres på Spotify, YouTube og Facebook, fra i dag.

Læs mere

Premiere på børns eget solariekampagnespot 2013

Fire elever fra Aarupskolenpå Fyn kan skrive ’prisvindende lommefilminstruktører’ på cv’et. Deres kampagnespot mod solariebrug kørte i de fleste af landets biografer henover julen.

Se årets vinderfilm her

Sammen med filminstruktør Mette Hesthaven og et helt filmhold fra produktionsselskabet Blenkov & Schønnemann har eleverne netop lavet filmen om til et professionelt biografspot, "Kære mor. Kære far. Kære dig". Spottet blev vist i biografer landet over som forfilm til 'Hobitten 2' fra den 11. december og frem til nytår.

Caroline, Jonas, Andreas og Lea, som står bag vinderfilmen. I den professionelle version af filmen medvirker også Yahia fra Nørrebro Park Skole og Asta fra Ny Vesterbro Skole i København.

Se børnenes egen lommefilm her.

Læs mere om Lommefilmkonkurrencen 2013.


Solkampagnen løb med AEA-pris for "Fetterlein-kampagne"

Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne vandt en pris ved Advertising Effectiveness Award (AEA) 2013 for kampagnen ”Skru ned for solen, så skruer vi ned for Fetterlein.”

Det sagde juryen:
"En rigtig interessant NGO case med høj grad af involvering af specielt unge, der som belønning for deres aktive medvirken, får mulighed for at se resultat af deres indsats – engagement og synlighed i ét.

Flotte målsætninger og endnu bedre resultater – specielt i betragtning af, at casen fokuserer på noget som vanskeligt som adfærdsændringer blandt unge."

Læs mere om kampagnen

Om Advertising Effectiveness Award
AEA-prisen er den eneste danske pris, der beskæftiger sig med effektivitet og uddeles hvert år af "Kreativitet og Kommunikation" og AEA juryen. Der honoreres 9 cases og 1 enkelt Grand Prix.

PROTEKTOR HKH KRONPRINSESSE MARY



"Som de fleste andre fra Australien har jeg lært at have respekt for solen. Da jeg kom til Danmark, var jeg derfor overrasket over at se, at danskerne havde en helt anden holdning til solen.

Som protektor for Solkampagnen er jeg glad for, at vi på fire år har gjort store fremskridt. Både forældre, professionelle og frivillige tager i stigende grad ansvar for at lære danskerne sunde solvaner.

Når sommersolen står højt på himlen, skal vi undgå at få for meget sol. Derfor skal vi søge skygge - især mellem 12.00 og 15.00 - bruge hat, bluse med ærme og solcreme. Så kan vi blive ved med at være ven med solen hele livet."


 

TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse står bag Solkampagnen ”Skru ned for solen mellem 12 & 15”. Formålet er at hjælpe danskerne til at passe bedre på i solen og gå mindre i solarium for at reducere risikoen for at få kræft i huden.

Kræftens bekæmpelse

Skru ned for solen mellem 12&15
Strandboulevarden 49
2100 København Ø

Tlf.: 3525 7500
sol@cancer.dk
Solkampagnens medarbejdere

Ring til kræftlinjen

Professionel og gratis rådgivning
Tlf.: 8030 1030

Åbningstider
Hverdage: 9.00-21.00
Lør - søn. 12.00-17.00
Helligdage lukket