Mød dit Team 10-kampen 2019

10-kampen handler om, hvordan vi sammen kan undgå kræft. Derfor har vi sammensat et helt unikt Team 10-kampen, som vil følge dig og hjælpe dig i alle 10 uger.

Vi ved, at fire ud af ti kræfttilfælde kan forebygges og dermed undgås. Det vil vi gerne gøre dig klogere på med vores udfordring, 10-kampen.

Det kan være svært at finde vej i junglen af informationer om, hvad sundhed er. Hvad man skal, hvad man bør, og hvad man måske endda skal undgå. Her får du råd baseret på videnskaben, som kan hjælpe dig med at reducere risikoen for kræft.

5 hurtige til Lene Beier, vores 10-kampen ambassadør

Lene kaster sig over 10-kampen sammen med dig og vil hver uge dele sine oplevelser og tanker om de 10 udfordringer.


Hvorfor har du sagt ja til at være ambassadør for 10-kampen? 

Jeg har sagt ja til at være ambassadør for 10-kampen, fordi jeg gerne vil hjælpe til med at sætte fokus på forebyggelse af kræft.

Jeg fik selv et chok, da jeg hørte, at vi rent faktisk kan forebygge 4 ud af 10 kræfttilfælde ved at ændre lidt på vores daglige vaner og rutiner.

Lever du op til de 10 råd om forebyggelse?

Jeg er bestemt ikke et dydsmønster selv, jeg er en kæmpe livsnyder og jeg er vild med dejlig mad, god rødvin og at slappe af foran fjernsynet med min familie efter en lang arbejdsdag - Men jeg elsker livet, og jeg er villig til at gøre et forsøg på, at komme nogle af vores (min families) dårlige vaner til livs, så vi forhåbentlig kan leve et langt liv sammen – uden kræft. 


Hvad betyder 10-kampen for dig?

For mig er 10 kampen en oplagt mulighed for at se min hverdag efter i sømmene. Jeg ved jo godt inderst inde, at jeg ikke bevæger mig 30 minutter om dagen. I hvert fald ikke hver dag – og kun i godt vejr. Jeg ved også godt, at jeg alt for ofte tager bilen, når jeg skal noget, også selvom jeg bare skal hente drengene fra SFO og sagtens kunne cykle eller gå – og på travle hverdage, vinder de hurtige løsninger i køkkenet ofte kampen mod fornuften, når vasketøjet, rengøringen og alle de andre daglige pligter har ædt alt mit overskud.


Hvad gør du for at holde dig sund og rask?

Jeg synes egentlig selv, at jeg er nogenlunde god til at spise groft og grønt i løbet af dagen, og jeg spiser normalt heller ikke voldsomme mængder forarbejdet kød. Jeg elsker en lækker sandwich på jobbet eller en ristet hotdog, når jeg er på vej hjem fra byen med vennerne, men kun en gang imellem. Jeg foretrækker oftest et par stykker rugbrød med ost eller en lækker laksesalat fyldt med krydderurter og chili til frokost. Men mine unger (på 6 og 9) er ikke enige!!! De elsker nærmest alt, hvad man kan opstøve af forarbejdet kød og kødpålæg. Alt fra jaka-bov på pizzaen til obligatoriske spegedreng med remoulade i madpakken.


Hvad inspirerer dig til at holde dig sund og rask? 

Nu skal det jo heller ikke lyde, som om jeg er hellig, jeg har også en del dårlige vaner selv!! Jeg spiser stort set aldrig frugt. Jeg elsker friske bær om sommeren, men jeg kunne f.eks. aldrig drømme om at spise frugt som mellemmåltid eller at servere frugt for familien fredag en aften, i stedet for den klassiske slikskål. Det er lidt pinligt, men jeg spiser nok kun en enkelt frugt om ugen - i gennemsnit.
Jeg er også en kæmpe stor hyggetrold. Jeg elsker at være social, både på jobbet og herhjemme. Og jeg elsker at hygge med mine venner, familie og Anders. Når jeg har fri, står den ofte på gæster, god mad, dejlig vin og måske en lille cigaret…. (fy) Min største last er min festrøg. Jeg har gjort det i mange år, og den vane er så indgroet, at jeg får lyst til en cigaret, så snart jeg har taget en tår af noget med alkohol i.
 
Jeg tjekker næsten aldrig min hud. Som kvinde og mor er der i forvejen tusind ting, der skal tjekkes - hele tiden! Brysterne skal tjekkes, skole-intra skal tjekkes, ungerne skal tjekkes for lus og hunden for flåter, e-mails skal tjekkes, netbank skal tjekkes, og de sociale medier bliver man da også lige ”nødt til” at tjekke. Huden bliver kun tjekket, når der er god tid.
 
Jeg vejer mig aldrig, så jeg kender faktisk ikke min vægt, men jeg kan mærke på mine bukser, når jeg har levet for godt i en periode. Er jeg ude på TV-optagelser, bruger jeg rigtig mange timer i bilen og på kroer og hoteller rundt om i landet, og så får man hurtigt dårlige spisevaner og alt for lidt motion.


Har du selv haft kræft inde på livet?

Første gang, jeg fik kræft ind på livet, var, da jeg som 13- årig mistede min elskede mormor. Hun fik brystkræft og senere lungekræft, som tog livet af hende, da hun var bare 56 år gammel. Sidenhen har kræften berørt mit liv mange gange. Jeg har set, hvordan kræften pludselig sætter en stopper for fantastiske mennesker og lykkelige familier, når de mindst venter det. 


Hvad håber du på, denne kampagne vil få af betydning?

Efter jeg er blevet mor tænker jeg meget mere over det faktum, at livet kun er til låns, og at vi alle kan blive ramt af sygdom og sort uheld hvert eneste øjeblik. Tankerne skræmmer mig, og de sniger sig oftest ind på mig, når jeg ligger i min seng om aftenen. Derfor håber jeg på, at denne kampagne kan hjælpe mig med at træffe bedre beslutninger i dagtimerne, når jeg har muligheden for at påvirke mit helbred og forebygge en af de sygdomme, jeg frygter allermest. Så hvis jeg bare kan få ændret et par af mine vaner på den lange bane, så er jeg godt tilfreds.

5 hurtige til Micki Cheng, vores 10-kampen ambassadør

Micki kaster sig over 10-kampen sammen med dig og vil hver uge dele sine oplevelser og tanker om de 10 udfordringer.


Hvorfor har du sagt ja til at være ambassadør for 10-kampen? 

Efter at have oplevet kræften helt tæt inde på livet og fundet ud af, at man kan forebygge op mod fire ud af 10 tilfælde, var det en let sag for mig at gå ind og støtte op omkring.

Der skal jo ikke særlig meget til, og jeg vil rigtig gerne være med til at sætte fokus omkring forebyggelsen af kræft.

Lever du op til de 10 råd om forebyggelse?

Det er jo ingen hemmelighed, at jeg elsker kager og søde sager. Jeg elsker også rigtig god mad, og jeg elsker alle de dejlige og lækre ting i livet, som måske ikke altid er det sundeste og smartest valg.

Men jeg ved også, hvor meget jeg elsker livet, og hvis små ændringer kan have så stor en betydning, er jeg villig til at gøre et ihærdigt forsøg.


Hvad betyder 10-kampen for dig?

10-kampen er for mig en god lille reminder på, at der i virkeligheden slet ikke skal så mange ting til, for at leve lidt sundere. Vi ved jo alle godt inderst inde, at det er sundere at bevæge sig lidt mere, spise mindre sødt og usundt, holde tilbage med alkohol, cigaretter og alle de andre ting.

Derfor er 10-kampen rigtig god til at huske en på, at det jo faktisk kun er små ændringer, der skal til.


Hvad gør du for at holde dig sund og rask?

I en travl og forjættet hverdag, som mange danskere jo i dag har, kan det være svært at overskue alle de forskellige tiltag, der skal til, for at holde sig sund og rask.

Jeg er glad for mad. Jeg er glad for at spise, og jeg er glad for at hygge. Og det kommer nok højst sandsynligt aldrig til at ændre sig. Derudover er jeg virkelig ikke vild med hård motion. Det er ikke fordi, det ikke er fedt, men det er svært for mig at tage mig sammen til endeligt at gøre det. Men jeg prøver ihærdigt at få gået så meget som muligt, jeg forsøger at stå op på arbejdet, tage trappen, i stedet for elevatoren, og så prøver jeg at få en masse gode grøntsager ind med kosten. Det er også derfor, at vi derhjemme får måltidskasser, der udelukkende består af grøntsager. Så kan man jo spæde op med et stykke kød, eller to, ved siden af.


Hvad inspirerer dig til at holde dig sund og rask? 

Som de fleste nok ved, at jeg jo kagemand med stort K. Jeg ved dog også, at man ikke udelukkende kan leve af sukker og smør – for det gør ikke noget godt for kageformen. Samtidig er jeg den vildeste hygger. Der er ikke noget bedre end at hygge på sofaen med en kæmpe skål slik og chips, chokolade og kage. Jeg elsker virkelig livet.

Men jeg har også et stort drive og lyst til livet. Og derfor ved jeg også, at jeg bliver nødt til at holde mig lidt mere sund, end mine spisevaner tillader det. Hvor fedt er det lige, hvis man ikke kan gå op ad en trappe eller kan sidde i et flysæde? Nej tak!

Jeg ved godt, og det kan man også se, at jeg sagtens kunne bruge af smide et par kilo eller 20, men jeg har faktisk indfundet mig med min krop og den måde, som jeg ser ud på. Jeg har fundet en fin balance mellem den måde jeg ser lysten til livet og det at være sund. Men ja, jeg kunne nok godt lige skifte den næste muffin ud med en gulerod – bare et par gange.


Har du selv haft kræft inde på livet?

Jeg var et sekund i tvivl, da Lene spurgte mig, om jeg ville være en del af 10-kampen. Først og fremmest fordi jeg for nyligt har haft kræften helt tæt inde på livet. Min gode veninde fik konstateret brystkræft og min far blev i efteråret 2017 diagnosticeret med en meget aggressiv kræft, og fik i første omgang 3-4 år at leve i. Desværre var kræften så aggressiv, at det blot tog tre måneder. Han døde desværre juleaftensdag 2017.


Hvad håber du på, denne kampagne vil få af betydning?

Jeg håber, at 10-kampen kan være med til at sprede budskabet om forebyggelse af kræft. Nu har jeg selv mærket det og set, hvor hurtigt det i virkeligheden kan gå, og det giver et mod til at kæmpe imod.

For i virkeligheden er det jo ret nemt – og der skal jo ikke særlig meget til. Så hvis jeg bare kan ændre en lille smule i min egen hverdag, vil jeg se det som en stor succes.

5 hurtige spørgsmål til dit Team 10-kampen

Vi har spurgt deltagerne på Team 10-kampen, hvad der betyder noget for dem og deres sundhed. Få svarene her.

Fem hurtige til Professor Anne Tjønneland

Anne Tjønneland har speciale i Kost, Gener og Miljø.  Det er bl.a. Annes forskning, som er basis for de 10 udfordringer.

1. Hvad er det bedste ved dit arbejde?

Det bedste ved mit arbejde er, at jeg føler, at jeg kan gøre en forskel. Det er et arbejde, som rent faktisk nytter. Jo bedre viden vi får om at forebygge kræft og/eller opdage den tidligt, jo flere mennesker kan blive sparet for unødvendige lidelser, trælse diagnoser, sygdom og død. Der er derfor meget at vinde.

2. Hvad er det mest spændende, du har været med til hos Kræftens Bekæmpelse?

Det er svært at sige, hvad der er mest spændende. Forskning er et langt sejt træk, hvor det gælder om, at holde næsen i sporet og ikke give op på vejen. Det er en kamp, som vi skal vinde. Men det at etablere befolkningsundersøgelsen Kost, kræft og helbred, og se hvilken enorm impact brugen af de data har haft, har jo været et livsprojekt, som har været fantastisk at kunne være med til.


3. Hvordan forløber en typisk arbejdsdag for dig?

En typisk arbejdsdag: Jeg er forskningsleder for 4 forskergrupper, det betyder, at meget af min tid i løbet af dagen handler om at koordinere projekter, tage mig af henvendelser fra forskere, som gerne vil lave nye forskningsprojekter, samarbejdsprojekter med andre afdelinger i Kræftens Bekæmpelse, hvor min viden kan bruges, og som Unit leder, er jeg også ansvarlig for at bidrage til den overordnede ledelse af Kræftens Bekæmpelses Forskningscenter.

Så meget af dagen går med helt almindelige ting som mailbesvarelser, møder og diskussioner og kommentering af forskningsresultater.


4. Lever du selv op til alle rådene om forebyggelse?

Ja, jeg forsøger selv at leve op til de anbefalinger, vi giver. Jeg kan jo se, at det giver god mening. Rådene vokser langsomt på en, og man mister for eksempel lysten til at fylde kroppen med ting, som man ved kan være skadelige eller øge risikoen for, at man bliver syg. Jeg har aldrig røget, så det er nemt nok. De små ændringer i livsstilen, som kost og motionsvaner kommer langsomt. Det kan derfor også være en god ide at starte med et enkelt tiltag ad gangen, så man ikke føler, at man skal ændre alt for mange vaner på en gang.


5. Hvad er de tre vigtigste ting man selv kan gøre for at forebygge kræft?

De tre vigtigste ting du kan gøre for dit helbred, og det er ikke kun i forhold til at forebygge kræftsygdomme, men vil samtidig også forebygge andre livsstilsygdomme, som hjerte/kar og diabetes er følgende:

Hvis du ryger, så stop med det samme. Det er uden tvivl, det allervigtigste du kan gøre for dit helbred. Herefter er det vigtigt at holde en vægt inden for det normale, og ikke mindst undgå det fedt, som sætter sig på maven. Det råd går hånd i hånd med at være fysisk aktiv, sørg for at få rørt dig hver dag, gå 10.000 skridt, tag cyklen på arbejde, løb en tur, alt, som kan give lidt ekstra motion i hverdagen tæller.

Fem hurtige til Seniorforsker Anja Olsen

Anja Olsen har speciale i Kost, Gener og Miljø. Det er bl.a. Anjas forskning, som er basis for de 10 udfordringer.

1. Hvad er det bedste ved dit arbejde?

Noget af det bedste er ”aha-oplevelserne”, altså de situationer hvor jeg endelig kan gennemskue, hvordan tingene hænger sammen. Når man beskæftiger sig med kostens og livsstilens betydning for kræft, møder man næsten dagligt nye myter og halve sandheder.  

Så når jeg engang imellem når der til, hvor jeg pludselig kan forstå, hvorfra en myte stammer, hvad der er i overensstemmelse med forskningen, og hvad der er en misforståelse eller en lidt for frisk konklusion, synes jeg det har været en rigtig god dag. Særligt fordi det giver mig mulighed for at hjælpe kræftpatienter og andre med at træffe beslutninger på et oplyst grundlag. Helt perfekt bliver det, hvis jeg, eller en af mine kollegaer, kan identificere præcis, hvilken forskning der skal til for at give os de nødvendige svar - og måske tilmed være i stand til at stable netop dét forskningsprojekt på benene. 


2. Hvad er det mest spændende, du har været med til hos Kræftens Bekæmpelse?

Det lyder måske lidt kedeligt. Men for 15 år siden talte man stort set ikke om fuldkorn i forhold til kræftforebyggelse. Forskningen i fuldkorn og indholdsstoffer fra fuldkorn har altid været et omdrejningspunkt for min forskning, og i dag ved vi, at fuldkorn sandsynligvis er en af de sundeste fødevarer, vi har – hvilket forskere overalt i verden er helt enige med os i. Det er en stor tilfredsstillelse at have været med hele vejen, og ikke mindst at opleve, at vores forskning er noget af det der spiller en stor rolle, når der laves kostanbefalinger – også langt udenfor Danmarks grænser. 


3. Hvordan forløber en typisk arbejdsdag for dig?

Jeg bruger meget tid på at sætte mig ind i nye ting og formidle min viden videre. Det kan være til Kræftens Bekæmpelses hjemmeside, vores brevkasse, til støtte for vores rådgivere på Kræftlinjen, til foredrag rundt omkring og mange andre sammenhænge. Derudover er der den daglige drift af vores forskningsprojekter, en masse sparring med kollegaer og studerende i ind- og udland. Endeligt skal der også gerne være lidt tid til at se fremad – følge med i hvor forskningen bevæger sig hen og sikre, at det arbejde, vi selv laver, altid giver mest muligt mening. Som forsker skal man altid have flere nye projekter i støbeskeen – hvis man ikke tænker fremad, er man hurtigt bagefter. 


4. Lever du selv op til alle rådene om forebyggelse?

Jeg lever sundt i store træk, men bestemt ikke rigidt. Allervigtigst kunne jeg aldrig drømme om at ryge! I forhold til motion, så er jeg bestemt ikke den store sportskvinde – jeg kommer aldrig til at løbe noget der ender på maraton; uanset om man sætter 1/1, ½ eller ¼ foran. Men jeg gør mig umage med at bevæge mig hver eneste gang muligheden er der, og jeg når 10.000 skridt næsten hver dag og prøver at få pulsen ekstra op et par gange om ugen. I forhold til kosten vælger jeg altid fuldkorn, når jeg kan, og spiser grøntsager hver dag. Jeg spiser ikke kød mere end 2-3 gange om ugen og næsten aldrig forarbejdet kød. Men jeg tæller ikke gram – og jeg når sikkert ikke anbefalingerne på kostområdet hver eneste dag. 


5. Hvad er de tre vigtigste ting, man selv kan gøre for at forebygge kræft?

Rygning er i en klasse helt for sig – så hvis man ryger er de tre vigtigste råd

1) Stop med at ryge
2) Stop med at ryge
3) Stop med at ryge!!

Det er vanskeligere at rangere de andre ting i forhold til hinanden. Her må det være en kostsammensætning der i kombination med en passende mængde motion hjælper til med, at man aldrig bliver overvægtig.

Fem hurtige til køkkenchef Jens Jepson

Jens er manden bag de mange gode opskrifter, som gør det nemt og sjovt at følge vores kostråd.

1. Hvad er det, der motiverer dig til at lave mad, hvis hovedfokus er sundhed?

Til daglig laver jeg frokost til næsten 500 gæster, som er medarbejderne i Kræftens Bekæmpelse. Det er en motiverende udfordring at få så mange som muligt til at spise et “hjemmelavet” måltid mad, der er sundt og velsmagende.

2. Hvordan finder du inspiration?

Jeg finder tit inspiration, når jeg er sammen med min familie og laver ting. Det er tit en duft eller en uventet smag, som får mig til at tænke på noget, der kan blive til en smagfuld ret. 


3. Hvilken slags opskrifter kan du bedst lide at udvikle? 

Lige for tiden arbejder vi meget med at lære, forstå og kontrollere fermentering i brød. Så lige nu er jeg mest interesseret i at udvikle gode brødopskrifter, ved at veje mængder, måle temperaturer og tage tider på brød. Jeg synes virkelig, at det er sjovt at nørde igennem. 


4. Hvad er den største udfordring ved at lave sund mad og udvikle sunde opskrifter?

Det kan være svært at finde på nye retter næsten hver eneste dag. Derudover er det at lave mad, som man aldrig har prøvet før, en kæmpe udfordring. I restaurationslivet laver man tit de samme retter flere dage i træk, da man har nye gæster hver dag. Her er det omvendt, da jeg har de samme gæster hver dag, hvorfor en konstant fornyelse af maden godt kan være svær engang imellem.  


5. Hvad er dit allerbedste tip til at spise sundt?

Spis flere grøntsager og ordentligt brød - gerne med fuldkorn. 

Fem hurtige til chef for forebyggelse Mette Lolk Hanak

Mette er ekspert i forebyggelse og giver dig konkrete tips til, hvad du kan gøre for at lykkes med ugens udfordring.

1. Hvad er det bedste ved dit arbejde?

Det er meningsfuldt for mig at arbejde med at styrke danskernes sundhed og dermed nedsætte deres risiko for kræft og andre sygdomme. I Kræftens Bekæmpelse omsætter vi kompliceret forskningsviden til konkrete, håndgribelige råd, som den enkelte kan tage ind i sin hverdag – og den opgave er både spændende, relevant og udfordrende.

2. Hvad har været det mest spændende?

Vi har fået etableret et bredt partnerskab, der har sat et ambitiøst mål om en Røgfri Fremtid: Et 2030, hvor ingen børn og unge i Danmark ryger. Vi vil simpelthen gerne forebygge rygestart hos børn og unge og løfte det op til en fælles, national agenda. En anden spændende ting har været, at det er lykkedes – sammen med en masse virksomheder og organisationer – at øge danskernes indtag af fuldkorn. Det er nemlig kræftforebyggende. På 10 år er indtaget af fuldkorn i Danmark næsten fordoblet. Vi har også været med til at ændre danskernes solvaner. Da jeg var barn, blev jeg tit solskoldet om sommeren. Sådan er det ikke i dag. I dag følger danskerne solrådene som noget helt naturligt, og forældre er blevet meget opmærksomme på at beskytte deres børn i solen. 


3. Lever du selv op til alle rådene om forebyggelse?

Det er der næsten ingen mennesker, der gør. Jeg er for eksempel først for alvor kommet i gang med at motionere efter at jeg fyldte 40. Og så har jeg en sød tand. Men sundhed er heller ikke en tjekliste, hvor man skal leve op til det hele hele tiden. Det handler snarere om at bruge sin sunde fornuft og mærke, hvad kroppen har godt af og bruge de sundhedsråd, som blandt andre vi formidler til inspiration og som pejlemærker.  


4. Hvad er de tre vigtigste ting, man selv kan gøre for at forebygge kræft?

Først og fremmest: Lad være med at begynde at ryge. Og stop, hvis du er startet! Dét råd er det vigtigste af alle. Så er det også en god idé at have et sundt forhold til alkohol og holde sig under Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænser, som er max. 7 genstande om ugen for kvinder og 14 for mænd. Som den tredje ting vil jeg sige: Vær god ved din krop ved at røre dig dagligt og spise varieret og ikke for meget.


5. Hvad er dit håb med 10-kampen?

Jeg håber, at udfordringerne i 10-kampen er med til at inspirere danskerne til et sundere liv. På den måde nedsætter man sin risiko for kræft og en række andre sygdomme, og som sidegevinst får man mere energi og overskud her og nu . Jeg vil gerne være med til at vise, at en sund livsstil ikke behøver at handle om store ændringer, men små skridt, der gør en forskel.

Tilmeld dig nu og bliv en del af 10-kampen

10 uger med 10 nemme, sjove udfordringer, som gør dig sundere og gladere. Chancen for at vinde fede præmier. Mindre risiko for kræft. Der er kun gode grunde til at være med.

Vind fede præmier

Der er meget at vinde – og intet at tabe, når du deltager i 10-kampen. Hver uge deltager du i lodtrækningen om en indkøbsvogn fyldt med lækre varer fra Aldi til en værdi af 750 kr. Og så deltager du selvfølgelig også i lodtrækningen om hovedpræmien - en rejse til Club La Santa til en værdi af 30.000 kr.

Støt forskning i forebyggelse Gør en forskel