Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Brug kroppen

Fysisk aktivitet hjælper kroppen med at forebygge kræft. I en hverdag, som for flere og flere af os omfatter timevis af stillesiddende eller stillestående arbejde, er det vigtigt at benytte alle muligheder for at bruge og bevæge kroppen.

Bevæg dig mindst 30 minutter om dagen, 60 minutter for børn.

De officielle anbefalinger for fysisk aktivitet for børn og voksne.

Den officielle anbefaling er, at voksne bevæger sig mindst 30 minutter om dagen, og at børn bevæger sig mindst 60 minutter om dagen. Du skal bevæge dig så hurtigt, at du bliver forpustet. Du bør også dyrke rigtig motion, hvor pulsen kommer op og sveden pibler frem, mindst 20 minutter 2 gange om ugen for voksne, mindst 30 minutter 3 gange om ugen for børn.

Kræftformer associeret med fysisk aktivitet

Kræftformer associeret med fysisk aktivitet.

Det er veldokumenteret, at du mindsker risikoen for kræft i tyk- og endetarmen, brystet og livmoderhulen, når du bruger kroppen og bevæger dig dagligt. En stor og velgennemført undersøgelse fra 2016 peger på, at motion og fysisk aktivitet også forebygger kræft i lungerne, spiserøret, leveren, maven, nyrerne, blæren, hoved-hals, samt kræft i blodet og knoglemarv.

Hver tredje dansker bevæger sig for lidt

3 ud af 10 danskere bevæger sig mindre en anbefalet.

Hvis du bevæger dig nok i hverdagen, skal du være glad – ikke bare fordi det er sundt og sjovt, men fordi mange ikke gør det. Hver tredje dansker bevæger sig nemlig mindre end anbefalet. Hvert år rammes omkring 35.000 danskere af kræft, og omkring 300 af dem er blevet syge blandt andet på grund af fysisk inaktivitet.