Gå til sygdomsliste

Topbanner - solkampagnen

Virksomheder

Din virksomhed kan forebygge kræft i huden hos de ansatte ved at vedtage en solpolitik. Virksomheder kan også donere deres ansattes frivillige arbejdskraft til Solkampagnen og på den måde være med til at forebygge kræft i huden i Danmark.

Hvorfor vedtage en solpoltik?

Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens solkampagne opfordrer virksomhederne i Danmark til at tage ansvaret for, at der vedtages en solpolitik på den enkelte arbejdsplads. De mange tilfælde af kræft i huden i Danmark skyldes nemlig, at danskerne gennem mange år ikke har beskyttet sig godt nok i solen. Derudover bruger mange af os også solarier for meget. Nogle arbejdspladser har ansatte, der arbejder i mange timer udendørs. Andre har ansatte der kun lejlighedsvis er udsat for UV-eksponering midt på dagen.

Vedtag en solpolitik og vær med til at forebygge kræft i huden hos de ansatte

Læs mere om virksomheders frivillige arbejde i Solkampagnen

Vedtag en solpolitik og forebyg kræft i huden
I nedenstående links er der afkrydsningsversioner af solpolitikker til virksomheder med både indendørs og udendørs arbejde, som er nemme at gå til.

I jeres solpolitik skal I beskrive, hvordan I skruer ned for solen mellem kl. 12 og 15 med solrådene skygge, solhat, solcreme og slukker solariet.

Sluk solariet i virksomheden

Har I et solarium i jeres virksomhed? Så er det en god idé at hive stikket ud: Blot ét månedligt besøg i solariet eller mere øger de ansattes risiko for at få modermærkekræft 2-3 gange.

Jo flere solskoldninger jo større risiko

Med en solpolitik kan man forebygge solskoldninger hos medarbejderne. Jo flere solskoldninger vi får gennem livet, og jo højere livtidsdosis uv-stråling vi får fra solen eller solarier, des større er risikoen for at udvikle kræft i huden. Heldigvis er kræft i huden let at forebygge med en fornuftig soladfærd.

Frivilligt arbejde i Solkampagnen

Solkampagnen samarbejder gerne med virksomheder, der giver deres ansatte mulighed for frivilligt arbejde i arbejdstiden som del af virksomhedens strategi for Corporate Social Responsibility (CSR). Flere virksomheder bl.a. TDC og PWC har sendt personale som med succes har lavet sjove frivillige aktiviteter.

Virksomheder formidlede solråd i børnehaver

Solkampagnen samarbejdet med virksomheder, der har besøgt børnehaver som del af Den lokale soluge i maj måned. TDC er et eksempel på en virksomhed, der har valgt at formidle Solkampagnens solråd for børnehavebørn.

Medarbejdere fra Price Waterhouse Coopers deler solsikker ud på Hovedbanegården

Solformidlere for en dag
Også Price Waterhouse Coopers har arbejdet frivilligt for os. Omkring 100 medarbejdere fra virksomheden har doneret deres arbejdskraft til Solkampagnen på deres årlige medarbejderdag.

De delte solsikker ud til de forbipasserende på Hovedbanegården, som tilmeldte sig dagens uv-indeks og tog imod en flyer om uv-indekset.

Alle medarbejdere var forud for eventen blevet briefet om Solkampagnens budskaber om solbeskyttelse.

 
Kontakt os
Kunne du tænke dig at høre mere om at donere frivillig arbejdskraft til Solkampagnen? Vedtage en solpolitik for din virksomhed? Eller har du spørgsmål eller idéer? Så er du velkommen til at kontakte Solkampagnen på: sol@cancer.dk eller 35257500
 

Få nyt fra Solkampagnen

Få Solkampagnens nyhedsmails med gode ideer og de seneste nyheder om solbeskyttelse. Nyhedsbrevene udsendes ca. 4 gange årligt.

Tilmeld dig nyhedsbrevene her


Uv-indeks app

Hent Solkampagnens app til din smartphone. Så kan du se det aktuelle uv-indeks for over 1. mio. lokationer i hele verden og få automatiske påmindelser, når dagens uv-indeks i din favoritby bliver 3 eller derover.

Læs mere om uv-indeks appen