Gå til sygdomsliste

Topbanner - solkampagnen

Sundhedsstyrelsen om D-vitamin

D-vitamin er et meget debatteret emne inden for sundhedssektoren i disse år. Solkampagnen har derfor stillet nogle uddybende spørgsmål til overlæge i Sundhedsstyrelsen, Christine Brot, om Sundhedsstyrelsens anbefalinger på området.

Hvad er D-vitamin?
D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, der øger optagelsen af calcium i tarmen og som er nødvendig for en normal knoglemineralisering. D-vitamin er med til at sikre optimale forhold for nerver, muskler og knogler.

Hvad er Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger om D-vitamin?
Sundhedsstyrelsens anbefalinger fastslår, at personer med en almindelig sund livsstil med moderat sol om sommeren, almindelig sund kost med fiskeindtag og evt. en vitaminpille har meget lille sandsynlighed for at få symptomgivende D-vitaminmangel.

Hvor meget D-vitamin skal man have?
Det anbefalede daglige indtag er 7,5 µg D-vitamin. De fleste danskere får 2-4 µg D-vitamin fra kosten. Kosten alene kan ikke dække behovet for D-vitamin, hvis man ikke får sol.

Fraset nogle svampe indeholder kun animalske fødevarer D-vitamin (fisk, kød, æg, mælkeprodukter). Det anbefales at spise fisk 200-300 g fisk om ugen. Særligt fede fisk er rige på D-vitamin.

Det er særligt vigtigt for veganere og vegetarer at følge ovenstående solråd og eventuelt supplere med 5-10 mikrogram D-vitamintilskud om vinteren.

Hvilke symptomer får man ved D-vitamin-mangel?
Kliniske symptomer på D-vitaminmangel ses kun, hvis D-vitaminniveauet i blodet gennem længere tid er under 25 nmol/l og som oftest under 12 nmol/l. De klassiske symptomer på D-vitamin-mangel er muskelsmerter, oftest i lår- og skulder-nakkemuskulatur, kraftnedsættelse over hofte- og skuldermuskulatur (proksimal myopati) – snigende debut – svært ved at rejse sig fra en stol, gå på trapper eller bære tunge indkøbsposer. Ydermere er det muskelkramper, knoglesmerter, almen træthed, ledsmerter og paræstesier i især hænder og fødder.

Mangel på D-vitamin medfører kompensatorisk sekundær hyperparathyroidisme, der øger knoglenedbrydningen. D-vitamin har også en direkte effekt på muskelcellerne og ved svær mangel ses gangbesvær, forringet balance og hos ældre øget risiko for fald.

Børn med svær, langvarig D-vitaminmangel kan udvikle rachitis (engelsk syge). Sygdommen optræder i forbindelse med hurtig vækst og ses i to aldersgrupper, hos små børn (median diagnosealder er 1 ½ år) og omkring pubertetens vækstspurt. De fleste børn med rachitis har ikke fået D-vitamintilskud i henhold til anbefalingerne. Flertallet har indvandrerbaggrund, men blandt småbørnene ses også etniske danskere, hvoraf nogle har arvelige former for defekter i D-vitaminmetabolismen. Hos de små er symptomerne karakteristiske, mens symptomerne ofte er ukarakteristiske hos teenagerne.

Kan man få for meget D-vitamin?
EU’s Scientific Committee on Food har fastlagt en øvre sikker grænse for dagligt indtag, som er 25 µg for børn op til 10 år, og 50 µg for voksne (inkl. gravide og ammende) og børn fra 11 år.

Hvad er den vigtigste kilde til D-vitamin?
Solen er den vigtigste kilde til D-vitamin. Huden har en stor kapacitet til at danne D-vitamin, og processen sker hurtigt - i løbet af minutter. Ophold i solen i 5-30 minutter nogle gange om ugen i sommerhalvåret skønnes at være tilstrækkeligt, og længere tids solbadning giver ikke et større bidrag. Husk solrådene.

Vi får tit spørgsmål om solfaktor hæmmer dannelsen af D-vitamin. Det gør det under standardiserede laboratorieforhold. Men i det virkelige liv har studier vist, at personer, der bruger solcreme har samme D-vitaminstatus som personer, der ikke bruger creme med solfaktor. Det skyldes, at de fleste bruger mindre solcreme end anbefalet, hvilket svarer til at bruge solcreme med en betydelig lavere faktor, den bliver ikke altid gensmurt så ofte som nødvendigt, og at der altid er hudområder, der ikke bliver smurt ind, fx ørerne eller siderne.

Kan solarier anvendes som kilde til D-vitamin?
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke brug af solarium som kilde til D-vitamin.

Hvilke grupper skal have D-vitamin-tilskud?
Nogle befolkningsgrupper, bl.a. gravide, børn under 2 år samt børn og voksne med mørk hud og/eller dækkende påklædning, anbefales et forebyggende tilskud på 10µg D-vitamin dagligt. Derudover anbefales personer over 70 år, plejehjemsbeboere og personer med øget risiko for knogleskørhed at tage et tilskud på 20 mikrogram D-vitamin kombineret med 800-1000 mg kalcium, da der er dokumentation for, at det forebygger fald og knoglebrud.

Spædbørn får D-dråber som tilskud. Dette må de gerne fortsætte med til de fylder 2 år. Børn må tidligst få knuste tabletter fra 1½-års-alderen på grund af risikoen for fejlsynkning. Hvis barnet får multivitaminpiller, dækker det behovet, og barnet skal ikke have D-dråber.

Udover ovennævnte grupper bør personer, der ikke kommer udendørs i det daglige tage D-vitamin-tilskud. Det kan f.eks. være personer med handicap eller gangbesværede.

Det har været omtalt i medierne, at flere end nogensinde får målt deres D-vitamin. Undersøgelsen er dyr, og ifølge flere læger ikke nødvendig. Hvad er Sundhedsstyrelsens holdning til dette?
Personer med en almindelig sund livsstil med moderat sol om sommeren, almindelig sund kost med fiskeindtag og eventuelt en vitaminpille har meget lille sandsynlighed for at få symptomgivende D-vitaminmangel og skal derfor heller ikke rutinemæssigt have målt D-vitamin.

Måling af D-vitamin bør forbeholdes personer i risiko for svær D-vitaminmangel samt patienter med øget risiko for fald og frakturer, nyresygdom, malabsorption eller leversygdom.

Kan D-vitamin forebygge kræft?
D-vitamin påvirker en række vigtige cellulære processer. Dyreforsøg har vist, at D-vitamin kan reducere væksten af kræftceller, men der er på nuværende tidspunkt ikke tilstrækkelig evidens for, at tilskud med D-vitamin kan forebygge sygdomme som kræft.

Desuden er mangel af D-vitamin en risikofaktor for udvikling af knoglebrud, og der er evidens for at D-vitamin sammen med kalcium har en forebyggende effekt på fald og knoglebrud hos ældre. Hvorvidt D-vitamintilskud alene kan forebygge knogleskørhed er mere usikker.

Læs mere her:

Oversigt over D-vitaminanbefalinger
Sundhedsstyrelsens baggrundsnotat om forebyggelse, diagnostik og behandling af D-vitaminmangel
Kræftens Bekæmpelses side om D-vitamin

 

Få nyt fra Solkampagnen

Få Solkampagnens nyhedsmails med gode ideer og de seneste nyheder om solbeskyttelse. Nyhedsbrevene udsendes ca. 4 gange årligt.

Tilmeld dig nyhedsbrevene her


Uv-indeks app

Hent Solkampagnens app til din smartphone. Så kan du se det aktuelle uv-indeks for over 1. mio. lokationer i hele verden og få automatiske påmindelser, når dagens uv-indeks i din favoritby bliver 3 eller derover.

Læs mere om uv-indeks appen