Gå til sygdomsliste

Topbanner - solkampagnen

Sluk Solariet-kampagnen

Sluk Solariet-kampagnen lanceres hvert år i november og er primært målrettet unge i alderen 15-25 år. Kampagnen sætter fokus på sammenhængen mellem solariets skadelige uv-stråling og risikoen for at udvikle modermærkekræft og almindelig hudkræft.

Kampagne særligt rettet mod unge

Mange unge danskere er hyppige gæster i solarier. Undersøgelser viser, at over halvdelen af de unge, der har været i solarium, får hudskader og solskoldninger.

Flere og flere unge får konstateret modermærkekræft, hvilket gør sygdommen til den hyppigste kræftform blandt kvinder mellem 15-34 år og den næsthyppigste blandt unge mænd.

Sluk Solariet-kampagnen lanceres derfor hvert år i november og henvender sig især til den unge målgruppe i forsøget på at oplyse de unge om solariernes skadelige virkning.

Læs mere om solariets skadelige virkning

Burn Burn Burn kampagnefilm

Burn, Burn, Burn! i 2015

Kampagnefilmen Burn, Burn, Burn! kickstartede Sluk Solariet-kampagnen i 2015. Med denne stærke fortælling satte kampagnen fokus på, at solariebrug kan få konsekvenser, som er mere skræmmende end selv de mest uhyggelige gyserhistorier.

Filmen er udformet som en gyser-teenmovie i et 80’er univers og er instrueret af den anerkendte filminstruktør Christian E. Christiansen, som tidligere har instrueret ungdomsfilm som ”Råzone”, ”Dig og Mig” og ”Lev stærkt”. Gyserfilmens plot blev udtænkt af unge selv – nemlig tre elever fra Bakkeskolen i Hørning.

De deltog i efteråret 2014 i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens lommefilmkonkurrence, hvor mere end 1000 elever over hele landet optog kortfilm på mobilen under temaet ’Din hud glemmer aldrig. Sluk solariet’.

"Din hud glemmer aldrig"

Sluk Solariet-kampagnen 2012

For andet år i træk satte Sluk Solariet-kampagnen fokus på de kosmetiske konsekvenser af kunstig soldyrkelse.

Vores undersøgelser viser nemlig, at fordi udseendet betyder så meget for unge, virker udsigten til rynker ofte mere skræmmende end en kræftsygdom, der måske kan ramme dem flere år ude i fremtiden.

Din hud glemmer aldrig

Kampagnens slogan: "Din hud glemmer aldrig" dækker over det faktum, at uv-stråling fra solen og solariet danner permanente skader i huden. Uv-strålerne ælder samtidig huden, så den bliver rynket at se på - ligesom på en elefant.

Opfordringen til at slukke solariet blev derfor præsenteret sammen med et billede af dét, de unge frygter mest – en hals og kavalergang med rynket elefanthud.

Udover, at elefanters hud er bulet og krøllet, så siges det, at elefanter aldrig glemmer. På samme måde glemmer din hud aldrig en solskoldning eller den uv-eksponering, den har været udsat for i løbet af dit liv.

Den ønskede effekt ved fokus på kosmetiske konsekvenser

Kampagnebillederne fra blev både set og husket af en stor del af de unge. Det havde altså den ønskede effekt at sætte visuelt fokus på de kosmetiske konsekvenser af solariebrug og derigennem påvirke endnu flere unge til at slukke solariet eller simpelthen aldrig tænde for det.

Mordgåden - Hvorfor døde Katrine?

I december 2011 lancerede vi ”"Mordgåden – Hvorfor døde Katrine?"” - et interaktivt spil i fem afsnit. De enkelte afsnit blev præsenteret på hver sin Facebookside af henholdsvis DJ KATO, Infernal, Klovn – The Movie, Joey Moe og TurboWeekend, der således fungerede som ambassadører for Sluk Solariet-kampagnen.

Sluk solariet kampagnen lanceres hvert år i november.

"Mordgåden – Hvorfor døde Katrine?"” blev utrolig godt modtaget. Spillerne gav udtryk for, at det var en forfriskende måde at formidle et velkendt budskab på, og at der var høj grad af involvering hele vejen igennem.

Mere end 21.000 danskere downloadede applikationen til spillet, hvoraf 91 % lå inden for den primære målgruppe for Sluk Solariet-kampagnen (unge 15-25 år).

Følg Sluk Solariet på Facebook

Facebook er en integreret del af Sluk Solariet-kampagnen. Siden bruges til dag-til-dag brugerdialog samt nyheder om solarier og ny forskning. Siden bruges desuden som kampagnesite og til eksponering af vores Lommefilmskonkurrencer og meget mere.

Se Sluk Solariet-kampagnens Facebook-side her: www.facebook.com/sluksolariet

 

Få nyt fra Solkampagnen

Få Solkampagnens nyhedsmails med gode ideer og de seneste nyheder om solbeskyttelse. Nyhedsbrevene udsendes ca. 4 gange årligt.

Tilmeld dig nyhedsbrevene her


Uv-indeks app

Hent Solkampagnens app til din smartphone. Så kan du se det aktuelle uv-indeks for over 1. mio. lokationer i hele verden og få automatiske påmindelser, når dagens uv-indeks i din favoritby bliver 3 eller derover.

Læs mere om uv-indeks appen