Gå til sygdomsliste

Topbanner - solkampagnen

Sommerkampagnen

Sommerkampagnen skal motivere danskerne til mere fornuftige solvaner, når solen står højt på sommerhimlen. I 2015 oplevede 23 pct. af danskerne nemlig at blive solskoldet i den danske sommer. Og netop solskoldninger er forbundet med en øget risiko for udvikling af kræft i huden.

Sommerkampagnens budskab er, at vi skal passe på os selv og hinanden, når vi opholder os i solen mellem kl. 12 og 15. Det er nemlig her, at uv-strålingen er mest intens og endda skadelig, hvis vi får for store doser af den.

Læs mere om Solkampagnens solråd.

Flyt hyggen ind i skyggen mellem 12 & 15

I både 2014 og 2015 satte Solkampagnen fokus på skygge som det først prioriterede solråd. I kampagnefilmen i 2015 skaber en lille smiley-figur skaber stribevis af skygge ud af papkasser sætter kampagnen fokus på kreativitet og leg med at skabe skygge -  og til tonerne af den sang, som Mette Lindberg skrev og indspillede til kampagnen: Når solen er hot, så hygger vi i skyggen.

Kampagnen viste, at det ikke behøver at være kedeligt at være i skyggen – og at du ikke behøver at gå indenfor for at solbeskytte dig.

#skyggehygge blev et fænomen på Instagram og Facebook, hvor tusindvis af danskere delte deres skyggehygge-øjeblikke og fik inspiration af andres gode idéer til at flytte hyggen ind i skyggen.

Flyt hyggen ind i skyggen

Skru ned for solen, så skruer vi ned for Fetterlein

I sommeren 2013 lancerede Solkampagnen sommerhittet ”3 gange S”, der blev sunget af tennisstjernen og reality-fænomenet Frederik Fetterlein. Bag sangens titel, ”3 gange S”, gemte sig de tre solråd: Skygge, Solhat og Solcreme, der skulle guide danskerne til en fornuftig adfærd i solen.

Hør Landeplagen "3 gange S" her.

Meningen med kampagnen var, at Solkampagnen skruede ned for Fetterleins irriterende sang, hvis danskerne samtidig skruede ned for sommersolen.

”Det er et billede på, at danskerne skal skrue ned for solen, hvis vi skal komme den store landeplage kræft i huden til livs”, forklarer Peter Dalum, der er projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

I løbet af kampagneperioden fik Solkampagnens Facebook-side "Skru ned for solen mellem 12 og 15" over 18.000 nye likes, og næsten en kvart million så reklamefilmen på Youtube i løbet af den første måned.

Lidt skygge skader ikke

I sommeren 2012 satte Solkampagnen fokus på skygge med kampagnebudskabet "lidt skygge skader ikke".

Hensigten med kampagnen var at gøre danskerne opmærksomme på Solkampagnens første og højst-prioriterede solråd "Skygge" for derigennem at få danskerne til at holde igen med solbadningen og søge skygge, når solen står højt.

"Vi ønskede at gøre folk opmærksomme på, at man med lidt skygge kan nedsætte risikoen for udvikling af kræft i huden markant - og at lidt skygge derfor ikke skader", udtaler Line Rasmussen, der er chefkonsulent på Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne

Rød hud er skadet hud
I 2010 og 2011 satte Solkampagnen fokus på, at rød hud er skadet hud. Sommerkampagnens fokus på, at rød hud er skadet hud, skal gøre danskerne opmærksomme på, at skaden allerede sket, så snart huden bliver rød.

"Når først du er rød, er skaden sket".

”Hvis man genkalder sig ubehaget ved den røde hud, når man ser billederne, vil man forhåbentlig i højere grad passe bedre på sig selv i solen og på længere sigt forebygge udviklingen af kræft i huden”, udtaler projektchef Peter Dalum for Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

"Solkampagnen håber, at de stærke visuelle billeder nedsætter antallet af solskoldninger hos danskerne, da de kan føre til udvikling af kræft i huden", fortsætter Peter Dalum.

Andre nyttige links:

Faktaark om solbeskyttelse i Danmark (pdf)
Faktaark om solbeskyttelse i udlandet (pdf)
Faktaark om solbeskyttelse til børn (pdf)

 

Få nyt fra Solkampagnen

Få Solkampagnens nyhedsmails med gode ideer og de seneste nyheder om solbeskyttelse. Nyhedsbrevene udsendes ca. 4 gange årligt.

Tilmeld dig nyhedsbrevene her


Uv-indeks app

Hent Solkampagnens app til din smartphone. Så kan du se det aktuelle uv-indeks for over 1. mio. lokationer i hele verden og få automatiske påmindelser, når dagens uv-indeks i din favoritby bliver 3 eller derover.

Læs mere om uv-indeks appen