Molekylær diagnostik

Vi undersøger genernes betydning for udviklingen af kræft. Vi er særligt interesserede i, hvordan genetiske tests kan anvendes til at forbedre kræftdiagnostikken. Vores arbejde bygger i høj grad på tværfaglig forskning.

Forskerne arbejder på at udvikle nye metoder til at opdage kræft så tidligt som muligt.

Et vigtigt mål i kræftbehandlingen er at opdage sygdommen tidligt. Det gælder om at påvise sygdommen på et tidspunkt, hvor der endnu ikke er åbenlyse symptomer.

Tidlig diagnose

Vi har store forhåbninger til, at vi kan blive væsentligt bedre til at stille tidlige diagnoser ved at bruge særligt følsomme diagnose-teknikker baseret på dna-undersøgelser. Det er muligt at spore kræft tidligt via dna-undersøgelser fra spyt, urin, blod og afføring.

Dna-forandringer i kræftceller kan opstå mange år før kræftsygdommen har givet synlige symptomer, og før sygdommen opdages klinisk.

Vi undersøger også data fra biobanken for at finde ud af, hvor tidligt kræftsygdomme kan spores. Det gøres ved at gå tilbage i tiden og undersøge prøver fra raske personer, som siden har udviklet en kræftsygdom for at se, om der har været tidlige tegn på kræft.

Undersøgelse af cellernes dna spiller en vigtig rolle for at forstå, hvorfor nogle celler bliver til kræftceller og hvorfor nogle kræftceller udvikler resistens mod behandling.

Blærekræft

Vi arbejder bl.a. på at udvikle nye dna-undersøgelser, som kan afsløre blærekræft i urinprøver. Vi forsker også i metoder til at stille kræftdiagnoser ved at undersøge om der er dna-materiale fra kræftcellerne i blod.

Modermærkekræft

Vi har ligeledes fokus på modermærkekræft. Her arbejder vi på at finde de specifikke gener og forstå deres rolle og samspil i kræftprocessen. En viden som på lang sigt kan bruges til at skræddersy behandlingen endnu bedre til de enkelte patienter.

Læs mere om Molekylær diagnostik