LÆR AT LAVE LOMMEFILM

En fuld dag med film
Som deltagende gymnasium får man automatisk en plads i den årlige Lommefilmskonkurrence, som ’Fuld af liv’-kampagnen har kørt i samarbejde med TrygFonden siden 2015. Sammenligningsgymnasierne er efter måleperioden også blevet tilbudt at deltage.

Hele årgangen af 1.g’s elever på hvert indsats- og sammenligningsgymnasium får afholdt en heldagsworkshop, hvor eleverne lærer om de kort- og langsigtede konsekvenser, der kan være forbundet med et højt alkoholforbrug, samt fordelene ved ikke at drikke. Derudover skal eleverne prøve kræfter med at idéudvikle, skrive manuskript, tegne storyboard, filme og redigere en kort kampagnefilm på mobilen. De færdige lommefilm uploades her

Vind fælles oplevelse!
Workshoppen afsluttes med, at eleverne stemmer om, hvilken af de mange film, der skal være med til at repræsentere netop deres gymnasium i den videre konkurrence. Konkurrencens bedste film kåres i sidste ende af en jury og vindergymnasiet bliver belønnet biografbilletter til hele klassen.

Stof til eftertanke

Lommefilm ændrer adfærd
I den seneste evaluering af filmworkshoppen tilkendegav eleverne, at workshoppen gav ny viden og en refleksion over den danske alkoholkultur. Efter at have deltaget i workshoppen svarer 38 % af eleverne, at de ved mere om unge og alkohol, mens 72 % af eleverne tilkendegiver, at deltagelsen i konkurrencen har fået dem til at tænke mere over alkoholkulturen i Danmark. Derudover ytrer 8 % af de elever, der drikker alkohol, at de vil drikke mindre til kommende fester.

Tallene tyder på, at workshoppen er et skridt i den rigtige retning til at skabe en sundere alkoholkultur blandt unge.