Gå til sygdomsliste

Bevæg dig i hverdagen

Uanset om du er syg eller rask er det en god idé at tænke bevægelse ind i dine daglige gøremål. Selv små afbrydelser, hvor du står eller går, vil styrke dine muskler og knogler - og give dig mere energi.

Mand går op af trappe

En god måde at tænke bevægelse ind i hverdagen er ved at tage trappen i stedet for elevatoren.

De behandlinger, jeg har været igennem, har gjort det klart for mig, hvor vigtigt det er at være i god fysisk form (...) Selv da jeg hostede helt vildt, løb jeg. Det at sætte det ene ben foran det andet giver også en fornemmelse af, at så længe jeg kan det, kan det ikke være helt galt. 

Annette, tidligere modermærkekræftpatient

Stå, gå og bevæg dig

De fleste af os bruger meget tid på at sidde stille i løbet af en dag. Vi sidder ved computeren, ser fjernsyn, læser osv. Det er godt for dit helbred og velvære at forkorte de perioder, hvor du sidder eller ligger i løbet af din dag. Selv små afbrydelser, hvor du står op eller bevæger dig, gør, at din krop fungerer bedre: Det styrker dine muskler og knogler og dit kredsløb og vil også gøre, at du føler dig mindre træt.

Selvom du dyrker regelmæssig motion, og uanset om du er syg eller rask, så har det stor betydning at tænke bevægelse ind i dine daglige gøremål både i fritiden og i arbejdslivet.

Tips til at få bevægelse ind i hverdagen

  • Husk på, at den bedste stilling, er den næste stilling
  • Hvis, du er et sted, hvor du skal sidde stille i lang tid, så sørg for at tage pauser ind i mellem, hvor du står og eventuelt går lidt rundt, hvis det er muligt
  • Tag trapperne i stedet for rulletrapper og elevatorer
  • Væn dig til at bruge toilettet længst væk fra dig (hvis der er flere muligheder)
  • Alt husligt arbejde kræver bevægelse, så prioriter gerne opgaver i hjemmet, hvis du magter det (madlavning, rengøring, tøjvask, havearbejde m.m.) 
  • Stå af bussen eller toget et stop tidligere, end du plejer, og gør det til en vane at vælge parkeringspladsen længst væk fra indgangen, når du er ude at handle 
  • Gå eller tag cyklen frem for bilen, når du kun skal på en kort tur 
  • Lav kaffeaftaler i det fri. Start eventuelt med en lille gåtur inden kaffen eller tag kaffen med i en termokande
  • Lav faste gåaftaler, f.eks. med en nabo 
  • Brug en skridttæller. Med den kan du holde øje med, hvor mange skridt du går hver dag – og blive motiveret til at gå mere
  • Gå småture, hvis du ikke har kræfter til andet
Lidt er bedre end ingenting

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle voksne rører sig mindst 30 minutter hver dag, gerne hvor pulsen kommer lidt op undervejs, og at man derudover to gange ugentligt bevæger sig i 20 minutter, hvor pulsen er høj. Det er også gode retningslinjer, når du har kræft, både før, under og efter behandlingen.

Kan du bevæge dig mindst 30 minutter hver dag, er det rigtig godt – men er det ikke muligt, er der ingen grund til at fortvivle. Det vigtigste er at undgå inaktivitet – og lidt er altid bedre end ingenting. Helt banalt er 5 minutters bevægelse hver dag bedre end ingen, ti minutter er bedre end fem osv..

Mennesker går stavgang i skoven

Mange af Kræftens Bekæmpelses rådgivninger tilbyder trænings- og motionshold

Læs også:

Hvis du har lymfødem

Hvis du har lymfødem (hævelse på grund af ophobning af lymfevæske), er det en fordel at have gode motionsvaner.

Motion og lymfødem

Genoptræning

Efter kræftbehandlingen har du ret til at få gratis genoptræning, hvis hospitalslægen skønner, at du har behov for det.

Genoptræning efter kræftbehandling


Læs alt om fysisk aktivitet, når du har kræft:

Fysisk aktivitet - forsiden

 

Rådgivning

Ring til Kræftlinjen, skriv til Brevkassen eller find den nærmeste kræftrådgivning.

Vores rådgivningstilbud


Livet med kræft

Livet med kræft

Om psykiske reaktioner, familie, seksualitet og arbejde.

Hvis du har kræft


Opret en profil på cancerforum og mød andre patienter og pårørende, som du kan dele tanker og erfaringer med.