Gå til sygdomsliste

Øvelser i det fri

Naturen giver nye muligheder for bevægelse, som ikke findes i et traditionelt træningsrum. Her kan du finde inspiration til øvelser i det fri, som du kan bruge, hvis du alligevel skal ud og gå en tur.

Gå væk fra stien og brug naturen omkring dig til at røre dig godt.

Du kan sagtens bruge naturen omkring dig til at røre dig godt. Herunder finder du to ark med øvelser, som er udarbejdet og udført af fysioterapeut Nina Schriver. Øvelserne bygger på konceptet Move'n Nature, og du kan bruge dem som inspiration til at bevæge dig på nye måder, når du er udendørs. Kig dig også omkring for at finde ud af, hvordan du kan bruge lige præcis dine omgivelser, når du skal røre dig.

Brug naturen til en pause

Ved at holde en pause kan du gå en længere tur end normalt. Og du kan godt holde pauser, selvom der ikke lige er en bænk. Brug evt. pauserne til at arbejde med vejrtrækningen eller til bevægelse af overkrop og arme.
Hent øvelses-arket "Brug naturen til en pause"

Leg med balancen

At træne sin balance er godt for både muskler og led. Det er vigtigt at arbejde med sin balance hele livet. Her kan du træne balancen med simple øvelser, som du leger med og langsomt gør sværere. Du kan udfordre din balance ved at finde ting at stå på, som ikke støtter hele din fod.
Hent øvelses-arket "Leg med balancen"

Brug omgivelserne omkring dig

Når du træner i naturen, kan du holde øje med, hvad der er i omgivelserne, så du får variation ind i træningen. Det kan f.eks. være:

  • Rødder i skovbunden eller stensætninger på stier, som du kan lave balanceøvelser på
  • Grene du kan række op efter
  • Træstammer, der ligger på jorden. De kan bruges til både balanceøvelser og styrketræningsøvelser – og til at tage et velfortjent hvil.

Hvis du ikke har adgang til en skov, kan du sagtens bruge øvelserne som inspiration til at bevæge dig andre steder: I byen, i en park, i en have eller i en gård. Det kan f.eks. være:

  • En fortovskant, kanten på trappetrin eller overgange mellem jord og flisebelægning, som du kan balancere på
  • En bænk, kanten på en blomsterkumme eller en trappe, som du kan bruge til styrketræningsøvelser - eller tage et hvil på.
 

Rådgivning

Ring til Kræftlinjen, skriv til Brevkassen eller find den nærmeste kræftrådgivning.

Vores rådgivningstilbud


Livet med kræft

Livet med kræft

Om psykiske reaktioner, familie, seksualitet og arbejde.

Hvis du har kræft


Opret en profil på cancerforum og mød andre patienter og pårørende, som du kan dele tanker og erfaringer med.