Gå til sygdomsliste

Den positive spiral

De fire områder kost, bevægelse, søvn og tanker, som i Ditlivs univers hedder spis godt, rør dig godt, sov godt og tænk godt, påvirker hinanden gensidigt i vores hverdag.

Filosofien bag Ditliv er, at et lille skridt på ét område, kan give en afsmittende positiv effekt på de andre områder også, fordi mad, bevægelse, søvn og tanker er uadskillelige og gensidigt afhængige elementer i vores hverdag. Du sætter altså en positiv spiral i gang alene ved at lave små ændringer på ét af de fire områder.

Se video:

Video om motivation

Se video: Chris MacDonald fortæller om motivation

Vælg de værktøjer der passer dig

Ditliv er derfor en værktøjskasse, hvor du kan plukke de værktøjer ud, du synes er væsentlige for dig lige nu. Hvis det er søvnen, du har mest brug for at arbejde med, kan du begynde dér. Det kan i sig selv gøre, at du også får energi og lyst til at kaste dig over andre områder. Måske har du mere lyst til eller brug for, at få inspiration til at spise godt.

I Ditliv får du viden om kost og hvilke fødevarer, der er gode at spise, sammen med opskrifter og gode råd til at lave mad, der smager godt og som er nemt at lave. Vi ved, at kosten har betydning for livskvalitet og sandsynligvis også for overlevelsen efter kræft.

Samtidig giver god og sund mad mere energi og overskud, og det kan måske gøre, at du får nemmere ved at komme ud at gå en tur. Undersøgelser tyder f.eks. på, at motion samtidig med en kost med masser af frugt og grønt (6 om dagen) i højere grad øger overlevelsen efter brystkræft, end hvis man kun dyrker motion eller kun fokuserer på det grønne. En kombination af både det at røre sig og spise godt, er altså sandsynligvis bedre end kun at gøre den ene af delene.

Start en positiv spiral

Kost, bevægelse, søvn og tanker spiller sammen.

De fire områder – spis godt, rør dig godt, sov godt og tænk godt – påvirker hinanden gensidigt. Hvis du f.eks. ikke kan sove om natten eller lider af fatigue; den vedvarende og udmattende træthed, man kan opleve som kræftpatient, kan det være en barriere for at få rørt sig og dyrket motion. Omvendt tyder det på, at det at motionere netop kan hjælpe mod fatigue. Og ikke nok med at motion kan hjælpe mod søvnproblemer som fatigue, det påvirker også tankerne i positiv retning – er med til at give et følelsesmæssigt bedre velbefindende og derved en bedre livskvalitet.

Så det at komme i gang med at røre sig kan være det lille gode skridt, der skal til, for at sætte en positiv spiral i gang. Hvordan overkommer man så at begynde at røre sig mere, hvis trætheden er overvældende? Her kommer ”tænk godt” ind i billedet. For det at arbejde bevidst med tankerne og troen på, at man kan det, man sætter sig for, kan give den motivation, der skal til.

Se video:

Professor Bobby Zachariae fortæller om, hvordan du kan starte en positiv spiral, og hvorfor det er vigtigt at gøre det. Det kan du gøre med f.eks. fysisk aktivitet eller visualisering.

Ditliv giver dig eksempler på forskellige muligheder for at arbejde med tankerne og også øvelser, der både er gode for kroppen, psyken og søvnen, som f.eks. afspændingsøvelser og yoga.

Opbakning

Det kan også være en stor hjælp for motivationen at have en medspiller, f.eks. en ven, pårørende eller andre kræftpatienter, som støtter og bakker op. Det kan du læse og høre mere om her på siden, eller ved at deltage i et Ditliv-tilbud i nærheden af dig.

Læs mere her:

Brug dit netværk
Din familie og dit netværk er vigtige medspillere i dit liv – derfor også i Ditliv.

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.