Gå til sygdomsliste

Brug dit netværk

At lave store og små ændringer i madvaner, motionsvaner, søvnvaner og tankemønstre kræver motivation og lyst til at gå i gang. Det er langt lettere at finde sammen med andre. Din familie, dit netværk og andre kræftpatienter er vigtige medspillere – derfor også i Ditliv.

Det er givende og motiverende at have mennesker omkring sig, der støtter og bakker op, når man beslutter sig for at gå i gang med noget nyt eller justere på små og store ting i hverdagen. De kan være vigtige sparringspartnere, og de kan være med til at holde din motivation fast, de dage, hvor det er svært. De kan også være med til at fejre succeserne, rose og bakke dig op, når det går godt, så du får lyst til at tage et endnu større skridt i morgen.

Dit netværk kan medvirke til at du fastholder motivationen.

Alle kan bruge Ditliv

Mad, bevægelse, søvn og tanker er en del af dit liv, din families liv, dine venners og dine kollegers liv, og alle kan have glæde af at bruge de fire områder aktivt i hverdagen. Prøv derfor at inddrage nøglepersoner i dit netværk i Ditliv, der hvor du synes, det giver mening for dig. Lav god mad sammen, træn sammen, gå til afspænding sammen, eller hvad I nu engang har lyst til. Mange ting er sjovere, når man er sammen med andre om dem. Det er lettere at finde motivationen til at komme ud af døren, hvis man skal mødes med en anden – ikke mindst de dage, hvor du føler dig træt og egentlig slet ikke har lyst.

Måske er der ting, du hellere vil gøre på egen hånd, og det er også helt fint. At inddrage dit netværk er ikke det samme som at alt skal gøres sammen med andre. Der kan sagtens være ting, der giver bedre mening for dig at arbejde med på egen hånd. Her kan dit netværk i stedet være sparringspartnere, der lytter og bakker op, når du har brug for det.

Hvem støtter dig?

Det er forskelligt for os, hvem der er vigtige støttepersoner i vores liv. For nogle vil det være ægtefællen eller kæresten, for andre en søn eller datter, en ven eller veninde, naboen eller en god kollega. I forbindelse med en alvorlig sygdom, kan det være helt andre mennesker, end man måske ville have troet, før man blev syg.

Det afgørende er ikke relationen mellem jer – men derimod at det er mennesker, som enten er vigtige støtter for dig allerede, eller som du gerne vil have bliver det. Hvis du ikke har nogen i dit netværk, du kan læne dig op ad, er du altid velkommen hos Kræftens Bekæmpelse. I vores kræftrådgivninger landet over har du mulighed for at møde andre med kræft, for eksempel på et Ditliv-kursus, i erfaringsgrupper eller på forskellige motionshold. Følg linket nederst på siden for at læse mere.

Familien

Har du en familie, kan det at inddrage dem i Ditliv og de ting, du gerne vil gøre anderledes i hverdagen, gøre det lettere at forstå hinandens oplevelse af situationen. Det giver fællesskab og er med til at styrke følelsen af at kæmpe sammen. Samtidig ryster sygdommen livsgrundlaget for både dig, der har kræft, og for dine pårørende, og situationen kan skubbe til vaner og tanker på de fire områder. Derfor vil den viden, inspiration og de redskaber, I finder i Ditliv, ofte kunne være en hjælp for jer alle.

Læs mere her:

Støtte og netværk hos Kræftens Bekæmpelse
Hos Kræftens Bekæmpelse har du mulighed for at snakke med professionelle rådgivere, samt møde andre i samme situation som dig.

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.