Gå til sygdomsliste

Skriv dagbog

En dagbog gør det lettere at udpege de steder, hvor du har brug for at lave ændringer i hverdagen. Samtidig er det motiverende at se sort på hvidt, hvad du allerede gør hver eneste dag.

Hver dag gør du sandsynligvis allerede masser af ting, som er gode for dig. Men nogle gange drukner dét, vi rent faktisk gør, i tanker om alle de ting, vi synes, vi burde gøre. Derfor kan det være en god hjælp at føre en dagbog, så du får de ting, du gør hver dag inden for mad, bevægelse, søvn og tanker, ned på papir.

Skriv dagbog online

Du kan oprette en online dagbog på Cancerforum - Det er helt op til dig selv, hvordan du vil bruge den. Brug den fx som et redskab til at få skrevet dine tanker ned, alt fra glæder til sorger - eller til at holde styr på behandling, samtaler og kontroller. Du kan holde dagbogen for dig selv, men du kan også dele den med de andre på Cancerforum.

Opret en profil på Cancerforum for at lave din egen dagbog

Motivation og overblik

En dagbog kan gøre det lettere at udpege de steder i din hverdag, hvor du har brug for at lave nogle ændringer – det kan være små som store justeringer i forhold til søvn, kost, bevægelse eller tanker. Måske opdager du nye sammenhænge; det kunne f.eks. være at de dage, hvor du ikke kan sove, også er de dage, hvor du har bevæget dig mindst, eller lignende. Det kan selvfølgelig være tilfældigt, men det kan også være at de to ting hænger sammen, og ved at opdage sammenfaldet, får du muligheden for at prøve det af.

Samtidig er en dagbog en rigtig god motivationsfaktor. Dels fordi man helst vil have noget at plotte i dagens skema, så det ikke er helt tomt, og dels fordi det simpelthen er motiverende i sig selv at se på skrift, at man hver dag gør nogle gode ting for sig selv. Det gør det ikke mindst lettere at sige ”pyt med det”, når man ind imellem har dage, hvor man ikke synes, man har gjort alt det, man gerne ville.

Dagbogsskema

Du behøver ikke at føre en lang og udførlig dagbog, hvis du ikke har lyst til det. Det kan være lettere og også enklere at danne sig et samlet billede ud fra, hvis du udfylder en mere skematisk dagbog, hvor du hver dag udfylder en række faste felter. Du kan du downloade et forslag til sådan et skema nedenfor, men det er lige så fint at lave din egen udgave, med de felter, du synes, er relevante for dig.

Hent dagbogsskema(pdf)

I ovenstående skema er der et felt for hvert af de fire områder: spis godt, rør dig godt, sov godt og tænk godt samt et felt til dagens noter. Her kan du hver dag skrive lidt om:

  • Spis godt: Hvad har du spist og drukket
  • Rør dig godt: Hvordan har du rørt dig og motioneret
  • Sov godt: Hvordan har din søvn været, vågnede du frisk og veludhvilet, hvor mange timer sov du, har du hvilet dig i løbet af dagen
  • Tænk godt: Hvordan har dit humør og din motivation været, har du brugt meditation, afspænding, musik eller andre redskaber til at arbejde med tankerne
  • Dagens noter: hvordan har du oplevet dagen som helhed. Har den været god eller knap så god og hvorfor tror du, det er tilfældet? Nåede du de ting, du havde sat dig for om morgenen? Har du haft energi og overskud? Du kan skrive alle de observationer, du synes, kendetegner dagen i dag
 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.