Gå til sygdomsliste

Marianne

Læs om hvad 44-årige Marianne har fået ud af at deltage i et Ditliv-kursus.

Marianne fik brystkræft i 2010 og i 2011 deltog hun på det første ditliv-hold i Vejle.

Marianne om at træne under rør dig godt:

”Jeg har fået et lymfødem i den ene arm efter min kræftsygdom, og på Ditliv-kurset lærte jeg, hvor meget jeg kan belaste den, uden at overgøre det. Jeg lærte at mærke begrænsningerne. Hvad kan min krop? Samtidig lærte jeg, at jeg gerne må fortsætte, selv om musklerne syrer til og så videre. Man skal ikke være så bange for at presse lidt på. Jeg lærte at lytte til kroppen. Og så havde vi jo bare en masse grin. Der var meget sort humor, det var helt fantastisk. Det er livsbekræftende at være sammen med andre kræftpatienter. Det giver en masse energi. ”

Marianne om at få styr på tankerne under tænk godt-forløbet:

”Mine tanker var mit største problem. Jeg var så sort. Jeg var rigtig god til at være syg, men da de slap mig på sygehuset, så faldt jeg helt sammen. Jeg røg ned i et sort hul og havde vildt ondt af mig selv hele tiden. Jeg havde brug for at finde ud af, hvad jeg kunne gøre selv, og hvordan jeg kunne få styr på alle tankerne. Der var det bare super godt at prøve de forskellige teknikker, vi blev præsenteret for i tænk godt. ”

Marianne om at sove godt:

”Jeg har altid haft et godt sovehjerte, men efter behandlingerne havde jeg nætter, hvor jeg vågnede og ikke kunne finde ro. Hvor jeg vandrede rundt derhjemme, og endte med at gå tur med hunden og sådan noget. Der fik jeg nogle gode redskaber i Ditliv, som jeg brugte meget. Jeg har stort set ikke haft problemer med at sove siden. ”

Mariannes anbefaling:

Marianne: ”For mig var Ditliv-kurset rigtig godt. Bare kom af sted og meld dig til! Det kan kun anbefales.” I nedenstående citater fortæller Marianne, hvad hun blandt andet fik med på kurset i forbindelse med motion, tanker og søvn.

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.