Gå til sygdomsliste

Hvordan skal du røre dig, når du har kræft?

Hvis du har kræft, er det godt for dig, at du fortsætter med røre dig. Stort som småt tæller med, så gør hvad du kan. Hvis du ikke motionerede, før du blev syg, er det en god idé at gå i gang.

Video om motion

Se video: Morten Quist, cand. scient. san. og fysioterapeut, fortæller om, hvorfor det er en god idé at dyrke motion - også hvis man har eller har haft kræft.

Selvom sygdommen måske betyder, at du ikke kan de samme ting eller lige så meget, som du plejer, er det godt, hvis du bevæger dig, så meget, som du kan.

Vores krop bliver god til at gøre det, vi udsætter den for i hverdagen. Hvis vi sidder hele dagen i sofaen, så er det dét, kroppen bliver god til. Derfor er den vigtigste huskeregel at undgå slet ikke at lave noget. Det er altid bedre at gøre lidt end ingenting – og du kan gøre en stor forskel ved at tænke bevægelse ind i dine daglige aktiviteter, som f.eks. ved at du tager trappen frem for elevatoren.

Begynd roligt – find dit niveau

Hvis du dyrker motion i forvejen, er det godt at fortsætte på samme niveau, som før du fik kræft, hvis du kan – eller et lidt nedsat niveau, hvis du har trænet meget. Hvis du ikke motionerede, før du fik kræft, er det en god idé at gå i gang med det.

Begynd altid på et roligt niveau. Det væsentlige for at få en positiv virkning af motion og bevægelse er ikke at træne intensivt, men at få motion og bevægelse ind i din hverdag. Det kan f.eks. være ved at gå eller cykle en tur, tage trappen og så videre.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle voksne rører sig mindst 30 minutter hver dag, gerne hvor pulsen kommer lidt op undervejs, og at man derudover to gange ugentligt bevæger sig i 20 minutter, hvor pulsen er høj.

Kan du bevæge dig mindst 30 minutter hver dag, er det rigtig godt – men er du et andet sted, er der ingen grund til at lade dig slå ud. Husk altid på: Det vigtigste er at undgå inaktivitet – og lidt er altid bedre end ingenting. Helt banalt er 5 minutters bevægelse hver dag bedre end ingen, ti minutter er bedre end fem, 15 minutter og er bedre end 10 og så videre. Så gør hvad du kan, og giv dig selv et skulderklap uanset, hvor dit niveau er lige nu!

Lyt til din krop

Du skal selvfølgelig lytte til din krop og skrue ned for niveau og intensitet, hvis du mærker, at du presser dig selv for meget. Stop altid, hvis du bliver svimmel eller får smerter (muskelømhed er helt fint). Hvis du vil motionere mere ihærdigt end gåture og lignede, kan det være en god idé at tage en snak med din læge eller sygeplejerske om, hvor meget du må motionere, og om der er noget særligt, du skal være opmærksom på med hensyn til din kræftsygdom og behandling.

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.