Gå til sygdomsliste

Spørgsmål og svar

Få svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål om søvn og kræft.

Skal man sove et bestemt antal timer, og skal det være på et bestemt tidspunkt?
Det er individuelt hvor mange timers søvn, vi har brug for. Gennemsnitligt sover voksne mennesker cirka 7 timer pr. nat, men det dækker over store variationer. Du har brug for det antal timers søvn, der får dig til at føle dig frisk og udhvilet om morgenen og godt tilpas i løbet af dagen - uanset om det er 5 eller 9 timer.

Du behøver ikke at sove på bestemte tidspunkter af døgnet, men din døgnrytme skal være regelmæssig, så du går i seng og står op nogenlunde samme tid hver dag. Når det er sagt, skal der selvfølgelig være plads til at komme senere i seng end normalt efter en fest eller lignende.

Er det en god idé at tage en middagslur?

En lur midt på dagen er ikke skadelig for din søvnkvalitet. Hvis du oplever at have svært ved at sove om aftenen kan du dog overveje, om din middagslur har noget med det at gøre – måske er den for lang eller ligger for sent på dagen.

Har det betydning for min søvn, hvad jeg spiser inden jeg går i seng?

Du skal hverken være sulten eller overmæt, når du går i seng.
Du bør ikke spise store måltider, inden du lægger dig til at sove - maven skal fordøje det, og det forstyrrer søvnen.

Du bør også udgå fede eller meget proteinholdige madvarer samt salte ting. Disse forstyrrer søvnen. Lette måltider som kiks, lidt brød, frugt, yoghurt eller lignende forstyrrer søvnen mindre.

Især kaffe men også te, cola og andre koffeinholdige drikke kan gøre det svært at falde i søvn og give en mere overfladisk søvn. Drik derfor ikke disse drikke om aftenen.

Jeg har lettere ved at falde i søvn, når jeg tager et glas rødvin før sengetid. Påvirker alkohol min søvnkvalitet?
Rødvin og andre former for alkohol gør det nemmere at falde i søvn, men påvirker til gengæld søvnkvaliteten negativt, så du ikke får lige så stort et udbytte af din søvn. Alkohol giver en mere overfladisk søvn og derfor mindre af den dybe søvn, hvor krop og hjerne restitueres. Derfor kan du føle dig træt selv efter mange timers søvn, hvis du har drukket alkohol inden sengetid.

Jeg bruger sovemedicin for at falde i søvn. Påvirker det søvnkvaliteten?
Sovemedicin nedsætter den tid, det tager at falde i søvn. Søvnkvaliteten påvirkes noget. Hvis man bruger sovemedicin over en længere periode, kan det virke vanedannende. Man kan dog ikke heraf konkludere, at det er skadeligt for kræftpatienter at bruge sovemedicin.

Som kræftpatient er du i en særlig situation, hvor sovemedicinen kan være en god hjælp til at falde i søvn i en periode. Hvis du kun bruger sovemedicin indimellem, er det næppe skadeligt. Nogle har glæde af visse beroligende naturlægemidler. Der er dog ikke lige så stor lægevidenskabelig bevis for naturlægemidlernes virkning.

Jeg vågner en del gange i løbet af natten. Ødelægger det min søvnkvalitet?
Nej, det har ikke betydning for kvaliteten af din søvn. Det er normalt at vågne nogle gange i løbet af natten. De fleste skal også op og tisse en til to gange per nat. Hvis du har problemer med at falde i søvn igen, så forsøg så vidt muligt at holde lyset slukket eller dæmpet, hvis du f.eks. skal på toilettet. Lad være med at kigge på uret og forsøg at lade være med at begynde at tænke over noget, du skal, når du vågner.

Jeg er meget træt på grund af kræftbehandlingen, og vil gerne sove en lur midt på dagen. Er det ok?
Det er en rigtig god ide at sove en lur midt på dagen, hvis du er træt på grund af din behandling. Det påvirker ikke din søvnkvalitet negativt.

Kan det forværre min kræftsygdom, hvis jeg sover dårligt?
Der findes ingen dokumentation for, at ringere søvn påvirker en kræftsygdom negativt. Mange mennesker med kræft oplever en påvirkning af søvnkvaliteten og øget træthed i løbet af dagen. Det kan være en følge af både selve sygdommen og behandlingen for kræft.

Kan det forbedre min kræftsygdom, hvis jeg sover godt?
Søvn er generelt godt, men det er ikke undersøgt, om god søvnkvalitet påvirker en kræftsygdom positivt. Mange mennesker med kræft oplever, at både sygdom og behandling kan påvirke søvnkvaliteten og være årsag til udtalt træthed. Det er helt normalt. Tag om muligt en lur i løbet af dagen og prøv at få regelmæssige søvntider, så du går i seng og står op nogenlunde samme tid hver dag.

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.