Gå til sygdomsliste

Når tankerne kører i ring - rumination

Når vi grubler over de samme negative tanker og har svært ved at bryde fri af tankemønsteret, kaldes det rumination. Det gør os dårligere til at løse vores problemer - men vi kan heldigvis lære os selv at komme fri af ruminationen.

Hvor stammer ordet fra?

Rumination er det engelske ord for drøvtygning – altså køers måde at fordøje mad ved at tygge, synke og senere gylpe maden op og tygge igen, synke, gylpe op og så videre. Ordet bruges også inden for psykologien om den slags drøvtygning af tanker, hvor rugende, grublende, selvcentreret eller selvkritisk tankevirksomhed bliver dominerende.


Rumination - når tankerne kører i ring

Af og til tænker vi over vores situation, for at blive klogere på os selv og for at gennemtænke de udfordringer, vi står midt i. Vores hjerner er sådan indrettet, at vi ind i mellem hænger fast i negative tanker - vi vender og drejer de samme negative tanker igen og igen og har svært ved at komme fri af dem. Hvis vi bliver ved med formålsløst at gruble over de samme negative tanker kaldes det for rumination.

Video om rumination

Se video: Professor Bobby Zachariae fortæller om, hvad rumination er, og hvordan du kan arbejde med det.

Rumination er normalt

Alle mennesker ruminerer, da vores hjerne er ”programmeret” til det fra naturens side. Men vi er alle forskellige, og nogle har mere tendens til at ruminere, end andre. Vi ruminerer, når vi har det dårligt og er stressede, fordi vores hjerne forsøger at hjælpe os med at finde en løsning på vores problemer. Det er dokumenteret, at vedvarende rumination gør det stik modsatte. Vi bliver dårligere til at løse vores problemer, når vi sidder fast i de negative tankemønstre, og ruminationen bliver derfor en del af problemet, ikke en del af løsningen.

At tænke over problemer er ikke rumination

Det er vigtigt at slå fast, at rumination ikke er det samme som af og til at tænke over sin situation, mærke sig dens konsekvenser og så forlade tankerne igen, lidt klogere på sig selv. Det kan være rigtig godt at give sig selv lov til på den måde at tænke over de udfordringer, vi nu engang står midt i. Rumination er derimod kendetegnet ved, at vi er ørkesløst optagede af, at vi ikke er glade, og af mulige årsager til, forklaringer på og konsekvenser af den manglende glæde, vi oplever. Disse tanker bliver ved med at køre i ring, og vi kan have svært ved at komme fri af de negative tanker og tilbage til vores mere nuancerede tanker.

Mindfulness kan være en hjælp mod rumination

Hvis man oplever, at have svært ved at bryde de negative grublerier, kan man have glæde af at lære at bryde tendensen til rumination. Her kan psykologisk rådgivning hjælpe. Man kan også forsøge selv ved at træne evnen til bevidst nærvær - såkaldt mindfulness. Det kan for nogen være en hjælp til at arbejde sig væk fra oplevelsen af at være fastlåst i tristhed og negative grublerier.

Læs mere her:

Mindfulness 
Mindfulness er en meditationsform som med danske ord kan kaldes ”bevidst nærvær”. At træne evnen til bevidst nærvær, kan være en hjælp til at arbejde sig væk fra oplevelsen af at være fastlåst i tristhed og negative grublerier.

Skriv dagbog

Læs hvordan du ved at skrive dagbog kan gøre det lettere at udpege de steder, hvor du har brug for at lave ændringer i hverdagen.

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.