Gå til sygdomsliste

Spørgsmål og svar

Få svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål om mentale ressourcer og kræft.

Jeg har haft mange problemer i mit liv. Kan det være skyld i, at jeg har fået kræft?

Nej, kræft kan ikke opstå som følge af problemer i dit liv. En undersøgelse foretaget af Kræftens Bekæmpelse viser, at kræft ikke kan opstå som følge af psykologiske faktorer.

En kræftcelle er en biologisk hændelse, en såkaldt mutation, og vores tanker, følelser og problemer kan ikke skabe denne mutation. Derfor er kræft heller ikke noget, vi skal bebrejde os selv, eller føle at vi selv er skyld i.

Jeg bliver så ked af, at jeg ikke kan det samme som før. Er det normalt?

En kræftsygdom udsætter dig for en stor fysisk og mental belastning, og det er helt normalt, at du ikke har energi eller mentalt overskud til at nå de samme ting som før. Det kan være rigtig svært og frustrerende. Frustrationen og ulykkeligheden over at nå mindre og ikke kunne de samme ting som før kan modarbejdes ved at fokusere på de små lyspunkter.

Prøv for eksempel at føre dagbog over de små ting, der lykkes, og forsøg at være opmærksom på de positive oplevelser i dagligdagen. Anerkend dig selv for de ting, du stadig kan og gør. Du kan læse om enkle teknikker til at vende tankerne på denne måde:

Råd og redskaber

Kommer der en mening med livet igen?

Mange vil opleve, at livet igen bliver meningsfyldt, men ofte på en anden og mere bevidst måde end tidligere, fordi sygdommen har ændret livet og gjort et af livets grundvilkår - døden - nærværende. Meningen kan komme ved at dele dine bekymringer, tanker og følelser. Oftest føles bekymringerne og følelsen af meningsløshed størst, når man går alene med dem.

Hvis du ikke har et netværk af mennesker, som det føles naturligt at tale med, kan du kontakte din lokale kræftrådgivning, eller ringe til Kræftlinjen, hvor der sidder kompetente fagfolk klar til at lytte og tale med dig.

Find nærmeste kræftrådgivning

Ring til Kræftlinjen 80 30 10 30

Jeg har ingen energi og er trist. Hvordan får jeg energi igen?
Bevægelse og motion kan give dig mere energi og bedre humør. Samtidig medvirker bevægelse til, at du får en naturlig træthed, der har en positiv effekt på din søvnkvalitet, og derfor også dit energiniveau. Alle former for motion og bevægelse er godt, så du kan vælge den type, du bedst kan lide. Sund mad er med til at give dig de næringsstoffer, kroppen har brug for, og derfor også mere energi.

Det er meget forskelligt, hvilke oplevelser og handlinger i hverdagen, der dræner os for energi, og hvilke vi får energi af. Når man har kræft, kan man opleve, at både sygdom, behandling og psykiske reaktioner dræner energien. Derfor er det vigtigt at finde måder til langsomt at finde energien igen.

Hvis du ved, at god mad giver dig energi, kan du lave et lækkert måltid mad. Hvis du bliver drænet for energi, når dit hjem er rodet, kan du sørge for at prioritere oprydningen højt og måske få nogen til at hjælpe dig med de ting, du ikke selv orker.

Det handler kort sagt om at gøre gode ting for dig selv. Prøv at stille dig selv spørgsmålene: hvad kunne føles godt for mig lige nu? Hvad har jeg egentlig brug for? Du kan også prøve at føre "regnskab" over din energikonto. Altså altså skrive ned, hvad du laver i løbet af en dag og for hver aktivitet skrive på, om det giver dig energi eller dræner energi. Læs mere:

Råd og redskaber - mentale ressourcer

Jeg har tendens til ofte at fokusere på det negative.

Kan det have betydning for om jeg bliver rask eller ej?
Nej, det er påvist, at vores indstilling ingen indvirkning har på at blive rask. Hvis du grubler over negative tanker i et længere tidsrum, har det til gengæld indvirkning på din livskvalitet, din energi og dit humør. Derfor kan det være en god idé at søge hjælp, eller selv arbejde med dine tanker og mentale ressourcer. Læs mere om, hvordan du kan arbejde med dine tanker:

Råd og redskaber - mentale ressourcer

Når tankerne kører i ring - rumination

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.