Gå til sygdomsliste

Mindfulness

Mindfulness er en meditationsform, som med danske ord kan kaldes ”bevidst nærvær”. Gennem mindfulness-øvelser kan man styrke evnen til at være i nuet og mindsker derved tendensen til at være optaget af grublerier om fortiden og frygt for fremtiden.

Video om mindfulness

Se video: Professor Bobby Zachariae fortæller om, hvordan du kan arbejde med mindfulness og afspænding, og hvorfor det er godt for mennesker med kræft.

At være til stede i nuet

Mindfulness kan oversættes til ”bevidst nærvær”. Det betyder, at man er opmærksom på det, der er i nuet, uden at være forudindtaget og uden at vurdere det, man mærker. Igennem meditationsøvelser arbejder man med at kunne anerkende de tanker, følelser og sansninger, man har lige nu, uden at dømme dem eller lade sig fange ind af dem – man registrerer bare det, der er i sindet.

Prøv mindfulness

Her kan du prøve en kort og en lang mindfulness-øvelse. Mindfulness er ikke noget, man bare lige gør, så du skal ikke lade dig slå ud, hvis du de første gange har svært ved at give dig hen til øvelsen. Mindfulness kræver træning.

Lyt til en introduktion til, hvad mindfulness er, hvad det er godt for, og hvordan man udfører det:

Hent introduktionen til mindfulness som mp3 (ca. 3 min., 7 mb)

Lyt til en kort mindfulnessøvelse, og få et lille pusterum:

Hent den korte mindfulnessøvelse som mp3 (ca. 4 min., 10 mb)

Lyt til en lang mindfulnessøvelse, og giv dig tid til at pleje dig selv:

Hent den lange mindfulnessøvelse som mp3 (ca. 18 min., 42 mb)

Virkning

Mindfulness giver dig værktøjer til at gøre dig stadig mere fri af vanlige og automatiske tanker og handlemønstre. I mindfulness trænes evnen til at anerkende dine tanker, som bare tanker, og ikke præcise billeder på virkeligheden.

Det kan øge tolerancen over for de tanker og sindsstemninger, der kommer og går. Det virker som en slags modgift mod de negative grublerier, vi alle har, som får triste sindsstemninger til at komme igen og vare ved. Disse negative tanker, der kører i ring, kaldes også rumination. Det kan du læse mere om her:
Når tankerne kører i ring - rumination

Dokumentation

Der er god dokumentation for, at mindfulness er gavnligt for kræftpatienter. Dels har det en positiv effekt på angst og depression hos kræftpatienter, og dels er mindfulness medvirkende til, at kræftpatienter oplever en bedre livskvalitet.

Kom i gang med mindfulness

Du kan bruge øvelserne her på siden, hvis du vil i gang med mindfulness. Derudover findes der et bredt udbud af cd’er og mp3’er med mindfulness-øvelser til hjemmebrug på nettet. Du kan også spørge din lokale kræftrådgivning, om de tilbyder et forløb med mindfulness eller om de kan henvise til et godt tilbud i kommunen.
Se om der er et tilbud nær dig i kræftrådgivningernes kalender

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.