Gå til sygdomsliste

Læg mærke til lyspunkterne

Hjælp dig selv til, skridt for skridt, at ændre fokus fra de ting, du er ked af eller frustreret over i din hverdag, til det, du er glad eller taknemmelig for i livet.

Skriv hver aften, før du lægger dig til at sove, tre ting ned, du har været glad eller taknemmelig for i løbet af dagen. Brug gerne en notesbog eller lignende, så du har dine noter samlet, og på den måde er med til at gøre det til en vigtig handling.

Noter konkrete hændelser

Ved at skrive lyspunkter ned, kan vi ændre fokus.

Prøv at gøre noterne så specifikke, som muligt, så det ikke bliver generelle udsagn som ”min familie”, men i stedet noget konkret, din familie har gjort, eller noget, I har oplevet sammen i dag. Det kan være både små og store ting, der har gjort dig glad – og de dage, hvor det er for svært at finde noget, der har gjort dig glad, så led i stedet efter tre ting, du er taknemmelig for. En metode til at fokusere på lyspunkterne på, er at læse dine gamle udsagn, når du skriver nye ting du er glad for. På denne måde kan du i tanker og følelser gentage dine gode stunder.

Vær opfindsom

Det kan være en god regel, at du ikke må skrive det samme som i går. På den måde hjælper du dig selv til at fokusere på det, du rent faktisk glæder dig over eller er taknemmelig over netop i dag. I løbet af dagen er du altså nødt til at holde lidt udkig efter det, der gør dig glad eller taknemmelig.

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.