Gå til sygdomsliste

Hold regnskab med energikontoen

Det kan være godt at se dit energiniveau som en kontobeholdning, du kan tilføre ny energi eller bruge energi af. Set på den måde er det klart, at du er nødt til at sætte noget ind på kontoen for at kunne bruge af den uden konstant underskud.

Det er vigtigt at sætte noget ind på din konto, som giver energi, så du har noget at bruge af! Derfor skal du finde ud af, hvad du gør i løbet af hverdagen, som giver dig energi, og hvad der bruger din energi.
Hvis vi overtrækker energikontoen, kommer vi til at betale tilbage med renter – det vil sige med dage, hvor vi er fuldstændig drænet for energi.

Få overblik over aktiviteterne

Udfyld f.eks. et dag- eller ugeskema over, hvad du laver i løbet af en dag. Når du har gjort det, ser du på hver enkelt handling og noterer, om det er nærende (N) eller tærende (T). Det giver bevidsthed om, hvad der måske skal fylde mere eller mindre i hverdagen for at give overskud på din konto – eller om du måske skal tilføre noget nyt, det kan være pauser, motion eller andet.

For nogle handler opgaven måske om, hvordan man kommer fra ren ”overlevelse” til overskud. For nogle handler det om, at der skal ryddes op i alt fra tanker til venner. For andre er det bare små justeringer, der skal til. Husk, at man sagtens kan vælge at bruge energi på noget man rigtig gerne vil, f.eks. et socialt arrangement – vel vidende at det giver underskud på energikontoen bagefter. Alligevel kan det føles som en rigtig god investering af andre grunde!

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.