Gå til sygdomsliste

For lidt fysisk aktivitet

De præcise sammenhænge mellem for lidt fysisk aktivitet og udvikling af kræft kendes ikke. Men man ved, at fysisk aktivitet beskytter mod udvikling af tyktarmskræft og brystkræft.

Fysisk aktivitet er alt fra styrketræning i fitnesscentret til at tage trapperne i hverdagen.

Det at være fysisk aktiv har en umiddelbar positiv effekt på helbred og velvære, og derudover kan regelmæssig fysisk aktivitet forebygge en række livsstilssygdomme.

Man kan mindske risikoen for nogle af de hyppigste kræftformer, hvis man følger anbefalingerne om at være fysisk aktiv i sin dagligdag.

Sammenhænge mellem kræft og fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet beskytter mod udvikling af tyktarmskræft og brystkræft.

Der forskes også i sammenhængen mellem fysisk aktivitet og prostatakræft, men forskere kan endnu ikke med sikkerhed påvise, at fysisk aktivitet nedsætter risikoen for prostatakræft.

Det samme gælder for sammenhængen mellem fysisk aktivitet og livmoderkræft, hvor man i nogle studier har fundet en beskyttende effekt, mens man i andre ikke har kunne påvise en tydelig sammenhæng.

Derudover tyder det på, at fysisk aktivitet er beskyttende i forhold til mavekræft, spiserørskræft, endetarmskræft, bugspytkirtelkræft, hoved-halskræft, nyrekræft og blærekræft. Der mangler dog stadig viden, før dette kan endeligt afklares.

Selvom forskere ved meget mere i dag end for blot få år siden, er der stadig mange ubesvarede spørgsmål om, hvordan kræft og fysisk aktivitet hænger sammen.

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet er også at tage trapperne til hverdag. Det kan forebygge bryst- og tyktarmskræft.

Gavnligt før, under og efter et kræftforløb

Fysisk aktivitet kan forebygge kræft, mindske bivirkningerne ved kræftbehandling, gavne mennesker i genoptræning og forbedre udsigten for et sygdomsforløb (prognose) efter en kræftdiagnose. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at voksne er fysisk aktive 30 minutter om dagen.

Hormoner, immunsystem, sundere vægt?

Forskerne mener på nuværende tidspunkt, at der findes en række biologiske mekanismer, som kan være en del af forklaringen på, hvorfor fysisk aktivitet nedsætter risikoen for at udvikle kræft. Det kan bl.a. være niveauet af hormoner og vækstfaktorer i kroppen.

Men også et forbedret immunsystem, bedre forsvar mod frie radikaler samt en sundere vægt kan have betydning. Man ved, at overvægt og fedme øger risikoen for en række kræftformer. Fysisk aktivitet kan hjælpe med at holde vægten og dermed indirekte sænke ens risiko for at udvikle kræft.

Læs mere om fysisk aktivitet:

Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet

Brug kroppen

Fysisk aktivitet for kræftpatienter

Læs mere om årsager til kræft:

Dokumenterede årsager til kræft

Velbegrundede mistænkte årsager til kræft

 

Om kræftsygdomme

Om kræftsygdomme

Viden om symptomer, undersøgelse og behandling af kræftsygdomme.

Kræftsygdomme


Symptomer på kræft

Har du mistanke om, at du har kræft, skal du kontakte til din læge.

Symptomer


Livet med kræft

Livet med kræft

Om psykiske reaktioner, familie, seksualitet og arbejde.

Hvis du har kræft


Rådgivning

Ring til Kræftlinjen, skriv til Brevkassen eller find den nærmeste kræftrådgivning.

Vores rådgivningstilbud