LEKTION 1-2

Hvad er sorg?

 Her lærer du, hvad sorg er, og hvordan børn i sorg kan reagere. Det er vigtigt at vide, for at du kan være en god ven over for en klassekammerat i sorg.

Film: Alfred savner sin far

Som det første skal du se en film sammen med din klasse. Her møder du Alfred, der mister sin far. Du ser, hvordan det er for ham at vende tilbage til skolen, efter hans far er død. Du lærer, at børn i sorg går ind og ud af de svære følelser, og at de kan føle sig ensomme.

 TID: 3 minutter

Quiz om sorg

Det er ikke altid let at huske alle pointerne fra en film, synes du vel? Quizzen her hjælper til at få gentaget noget af det vigtigste fra filmen om Alfred.

TID: 10 minutter

Fangede du pointerne i filmen? Start quizzen og se, hvor meget du har lært om sorg.

Spørgsmål 1/7

1. Hvordan forklarer filmen, hvad det vil sige at være i sorg?

Spørgsmål 2/7

2. Hvornår holder man som barn op med at savne sin afdøde forælder?

Spørgsmål 3/7

3. I filmen hører man, at børn i sorg kan føle sig anderledes end deres klassekammerater og:

Spørgsmål 4/7

4. Børn i sorg kan

Spørgsmål 5/7

5. Vi ser, at Alfred er glad, da han scorer et mål på hans ven Karl. Er Alfred holdt op med at være i sorg?

Spørgsmål 6/7

6. I filmen kaster Alfred med sine bøger. Hvorfor?

Spørgsmål 7/7

7. I filmen får vi at vide, at børn i sorg kan blive indadvendte. Hvad betyder det?

Refleksion på klassen

Nu skal du med resten af klassen samle op på det, I har lært indtil videre. Du kan for eksempel tænke over, om du har lært noget nyt? Du kan også overveje, om du kan genkende nogle af Alfreds følelser og reaktioner fra dit eget liv? 

TID: 20 minutter

Giv forslag til Alfreds tre dilemmaer

Hvad skal Alfred gøre? Så er det tid til at hjælpe Alfred. Sammen med din gruppe skal du høre Alfred fortælle om tre situationer, hvor han er i tvivl om, hvad han skal gøre. I skal finde på tre gode råd til hver af situationerne.

I behøver ikke blive enige om de tre råd. Det vigtigste er, at I diskuterer fordele og ulemper ved de forskellige forslag. I har fem minutter til hvert dilemma.

Alfred i matematiktimen

  • Hvordan kan Alfred forklare sin lærer, at han lige har været glad, men nu ikke kan regne et regnestykke på boardet?
  • Hvordan kunne han sige det?
  • Hvad mon der ville ske, hvis han ikke sagde noget?

Fars fødselsdag

  • Hvordan ville det være for Alfred, hvis han sagde det til sine klassekammerater?
  • Hvordan ville det være, hvis han sagde det til sin lærer?
  • Hvad hvis Alfred ikke gjorde noget og holdt det for sig selv?

Alfreds konfirmation

  • Hvordan ville det være for Alfred, hvis han nævner sin far i talen?
  • Hvordan ville det være for ham, hvis han ikke nævner ham?
  • Hvordan kunne Alfred nævne sin far i talen?

Refleksion på klassen

Nu skal du sammen med din gruppe fortælle om jeres råd til Alfred. Brug din nye viden om sorg til at argumentere for jeres forslag.

Godt gået!

Du er i mål med første del af forløbet. Du er nu klar til at lære, hvordan du kan støtte en klassekammerat i sorg i lektion 3-4.