LEKTION 1-2
LEKTION 1-2
![]() |
||
Her lærer du, hvad sorg er, og hvordan børn i sorg kan reagere. Det er vigtigt at vide, for at du kan være en god ven over for en klassekammerat i sorg.
![]() |
Som det første skal du se en film sammen med din klasse. Her møder du Alfred, der mister sin far. Du ser, hvordan det er for ham at vende tilbage til skolen, efter hans far er død. Du lærer, at børn i sorg går ind og ud af de svære følelser, og at de kan føle sig ensomme.
TID: 3 minutter
![]() |
||
Det er ikke altid let at huske alle pointerne fra en film, synes du vel? Quizzen her hjælper til at få gentaget noget af det vigtigste fra filmen om Alfred.
TID: 10 minutter
Fangede du pointerne i filmen? Start quizzen og se, hvor meget du har lært om sorg.
![]() |
Nu skal du med resten af klassen samle op på det, I har lært indtil videre. Du kan for eksempel tænke over, om du har lært noget nyt? Du kan også overveje, om du kan genkende nogle af Alfreds følelser og reaktioner fra dit eget liv?
TID: 20 minutter
![]() |
Hvad skal Alfred gøre? Så er det tid til at hjælpe Alfred. Sammen med din gruppe skal du høre Alfred fortælle om tre situationer, hvor han er i tvivl om, hvad han skal gøre. I skal finde på tre gode råd til hver af situationerne.
I behøver ikke blive enige om de tre råd. Det vigtigste er, at I diskuterer fordele og ulemper ved de forskellige forslag. I har fem minutter til hvert dilemma.
Alfred i matematiktimen
Fars fødselsdag
![]() |
Nu skal du sammen med din gruppe fortælle om jeres råd til Alfred. Brug din nye viden om sorg til at argumentere for jeres forslag.
![]() |
||
Du er i mål med første del af forløbet. Du er nu klar til at lære, hvordan du kan støtte en klassekammerat i sorg i lektion 3-4.