LEKTION 3-4

Hvordan kan sorg se ud?

Sorg kan se ud på mange måder. Og når man mister en, man elsker, har man også brug for at holde pauser fra de svære følelser. Det skal I lære mere om her.

Film: Alfred savner sin far

Kan I huske filmen om Alfred, som I så sidst, I havde Lær Om Sorg?

Måske det er svært at huske, hvad der helt præcist skete i filmen. Læs, hvad I skrev sidst i jeres foldebøger, og tal sammen i klassen om det, I kan huske.

Se filmen igen. Læg mærke til, hvordan Alfred skifter mellem at være i de svære følelser og holde pause fra sorgen.

TID: 15 minutter

Quiz om sorg

Quizzen her hjælper til at få gentaget noget af det vigtigste fra filmen om Alfred. Tag ét spørgsmål i quizzen ad gangen. I vælger hver især, hvad I mener, den rigtige valgmulighed er ved at gøre følgende: 

Første valgmulighed: REJS JER OP

Anden valgmulighed: BLIV SIDDENDE

Tredje valgmulighed: SÆT JER UNDER BORDET 

TID: 20 minutter

Fangede du pointerne i filmen? Start quizzen og se, hvor meget du har lært om sorg.

Spørgsmål 1/5

1. Hvordan forklarer filmen, hvad det vil sige at være i sorg?

Spørgsmål 2/5

2. Hvornår holder man som barn op med at savne sin afdøde forælder?

Spørgsmål 3/5

3. Vi ser, at Alfred er glad, da han scorer et mål på hans ven Karl. Er Alfred holdt op med at være i sorg?

Spørgsmål 4/5

4. I filmen kaster Alfred med sine bøger. Hvorfor?

Spørgsmål 5/5

5. I filmen får vi at vide, at børn i sorg kan blive indadvendte. Hvad betyder det?

Giv forslag til Alfreds dilemmaer

Hvad skal Alfred gøre? Så er det tid til at hjælpe Alfred. Sammen skal I høre Alfred fortælle om nogle situationer, hvor han er i tvivl om, hvad han skal gøre. I skal finde på gode råd til hver af situationerne.

I behøver ikke blive enige om jeres råd. Det vigtigste er, at I diskuterer fordele og ulemper ved de forskellige forslag.

TID: 55 minutter

Alfred i matematiktimen

  • Hvordan kan Alfred forklare sin lærer, at han lige har været glad, men nu ikke kan regne et regnestykke på boardet?
  • Hvordan kunne han sige det?
  • Hvad mon der ville ske, hvis han ikke sagde noget?

Fars fødselsdag

  • Hvordan ville det være for Alfred, hvis han sagde det til sine klassekammerater?
  • Hvordan ville det være, hvis han sagde det til sin lærer?
  • Hvad hvis Alfred ikke gjorde noget og holdt det for sig selv?

Alfreds konfirmation

  • Hvordan ville det være for Alfred, hvis han nævner sin far i talen?
  • Hvordan ville det være for ham, hvis han ikke nævner ham?
  • Hvordan kunne Alfred nævne sin far i talen?

Godt gået!

I er nu klar til at lære, hvordan I kan støtte en klassekammerat i sorg i lektion 5-6.