Et ufedt budskab

Overvægt øger risikoen for kræft. Faktisk er det den andenstørste risikofaktor for kræft. Men det er kun 2 ud af 10, som ved det – selvom over halvdelen af os danskere har overvægt. Formålet med kampagnen ’Et ufedt budskab’ er at oplyse danskerne om sammenhængen mellem overvægt og kræft. Vi appellerer ikke til vægttab, men til at vi alle er bevidste om, at overvægt øger risikoen for kræft og tænker over at holde vægten stabil, så vi ikke tager yderligere på i vægt.

Vend et tip

  • Fristes du også tit, når du er ude at handle?

    Tips til indkøb

    • Skriv ned på forhånd, hvad du skal købe. En indkøbsliste kan hjælpe dig med at komme frem til kassen uden at falde for unødvendige fristelser.
    • Vælg den pakke/portion du skal bruge. Større pakker/portioner får os til at spise mere
    • Klik på linket nedenfor for at se, hvor mange kalorier OG penge, du kan spare.
  • Får du for lidt sved på panden i hverdagen?

    Tips til hverdagsmotion

    • Find det vildeste dansenummer, du kender, og giv den gas på stuegulvet.
    • Lav aftaler med venner eller familie om motion – det gør det nemmere at få det i kalenderen og få det gjort.
    • Husk al bevægelse tæller – og det er aldrig for sent at komme i gang.
    • Vil du have flere råd klik på knappen nedenfor.
  • Synes du også, at skærmhygge er lig med snacks?

    Sådan hygge-snacker du mindre

    • Hold øje med jo-flere-snacks-jo-mere-hygge-fælden.
    • Del fx posen med snacks med en anden, hvis du kan eller køb en mindre pose. Det er er en god måde at spare kalorier på.
    • Frugt og nødder kan også være en del af hyggen.
  • Tænker du også, at det med motion kræver tid og sved?

    Motion er sjovere med andre

    • Motion behøver ikke altid at være hårdt. En gåtur tæller også og kan være med til at holde vægten.
    • Tag familien eller en god ven med, så slår I to fluer med et smæk.
    • Hvis du vil læse mere om fordelene ved gåture, så klik på knappen nedenfor.
  • Spiser du også slik og søde sager i weekenden?

    Tips til sliksulten

    • Vælg en mindre pose, så bliver det lettere at spise mindre slik.
    • Anret i små skåle eller portioner så det er tydeligt, hvornår det er tid til at stoppe.
    • Hvis du en gang om ugen spiser en 120 g Matadormix-pose i stedet for 275 g - kan du spare 3,8 kg på badevægten på et år.
  • Oplever du at komme til at spise for meget til aftensmaden?

    Vær opmærksom på, hvornår du er mæt

    • Vælg en mindre tallerken - så spiser du mindre.
    • Portionsanret i køkkenet, frem for at sætte gryderne på bordet.
    • Spis langsomt - så mærker du nemmere, hvornår du er mæt.
    • Undgå at sidde foran en skærm - det får os til at spise mere.
  • Har du også slik i skuffer og skabe?

    Undgå de daglige fristelser

    • Drop 'lageret' af slik i skuffer og skabe.
    • Når du snacker, kan det føles som et skud energi. Men det er desværre en stakket frist. Blodsukkeret falder nemlig hurtigt igen, og derefter føler du dig endnu mere træt.
    • Hvis du køber en mindre pose slik eller et mindre stykke chokolade, spiser du mindre.
    • Hvis du spiser snacks, fordi du føler dig energiforladt, så prøv at fjerne sukkertrangen med lidt frisk luft og en lille gåtur.
  • Har du også lært at spise op?

    Nye tanker om portioner

    • ”Hellere levne end revne” kan være dit nye motto.
    • Det er i orden ikke at spise op, hvis du er mæt.
    • Overvej om du indimellem bruger din krop som skraldespand.
  • Har du kun øje for kiloprisen?

    Lad dig ikke friste til at købe for meget

    • Vær opmærksom på, at en lav kilopris ikke altid er en god handel for din sundhed.
    • Lav kilopris findes ofte på store pakker. Men du kommer nemt til at købe og spise for meget, når du køber store pakker. Og det kan betyde ekstra kilo på sidebenene.
  • Har du også tit lyst til noget lækkert på vej hjem fra arbejde?

    Tips til at undgå eftermiddagssnacks

    • Overvej om turen hjem er lang nok til, at du behøver at tanke kalorier op.
    • Vær opmærksom på, at mange butikker prøver at få dig til at købe mere, end du har tænkt dig.
    • Du kan spare 4 kg på badevægten på et år, hvis du kun tager et pølsehorn om ugen i stedet for tre.
  • Bliver du lækkersulten om eftermiddagen?

    Tag lækkersulten i opløbet

    • Du kan lægge låg på lækkersulten ved at spise 1-3 sunde mellemmåltider i løbet af dagen.
    • Frugt, fuldkorns-knækbrød eller lidt nødder er sunde alternativer, som er nemme at have med sig.

  • Er der ikke plads nok på din tallerken, når du står ved en dejlig buffet?

    Undgå buffet-fælden

    • De mange slags mad på en buffet gør det nemt at spise for meget.
    • Få dig et overblik over retterne.
    • Vælg kun de 3–5 retter, som du har allermest lyst til. På den måde undgår du for meget på tallerkenen og dermed i maven.

Vurdér din vægt

Du kan vurdere din vægt ved at indtaste din højde, vægt og dine talje- og hoftemål. Du skal måle din talje på det smalleste sted mellem nederste ribben og hoftebenet. Din hofte skal du måle, hvor omkredsen er størst.

Vurder din vægt

BMI

Talje, cm

Tajle-hofte forhold

x x x
 
 

Ufede facts

  • Overvægt øger risikoen for kræft – faktisk jo mere overvægt jo større risiko
  • Overvægt er den 2. største risikofaktor for kræft
  • Overvægt øger risikoen for mindst 13 forskellige kræftformer – bl.a. bryst og tarmkræft
  • Ubalance i hormonsystemet er bl.a. skyld i at overvægt øger risikoen for kræft
  • Man har overvægt, når ens BMI er 25 eller derover
  • Taljemålet er lige så vigtigt som BMI i forhold til risikoen for kræft


Læs mere om sammenhængen mellem kræft og overvægt

Podcast om overvægt

Er overvægt ikke bare den enkeltes problem?

Nej. Ingen vælger at have overvægt, men det er mildt sagt svært for mange af os at undgå det, når vi lever i et samfund, hvor butikker og restauranter sværger til mersalg, og hvor 2 liter cola kun koster et par kroner mere end en halv liter. Overvægt er et problem, som vi er nødt til at tage seriøst. Og når vi gør det sammen, i fælles flok, bliver det hele en lille smule lettere.

Om kampagnen

Lettere sammen er en indsats fra Kræftens Bekæmpelse og første del af indsatsen er kampagnen Et ufedt budskab, som du kan se ovenfor. Lettere sammen har til formål at vende den stigende udvikling i overvægt. 

Overvægt er nu den næststørste årsag til kræft. Og nej, det gælder ikke kun dem, der har svær overvægt: Rent faktisk er over halvdelen af os danskere i risikozonen, men alligevel er det kun 2 ud af 10, som kender til problematikken.

Det er vi selvfølgelig nødt til at lave om på. Ikke fordi vi skal gå ud med løftede pegefingre, skabe yderligere bekymring og opfordre til en landsdækkende slankekur – det kunne vi ikke drømme om. Men fordi vi alle sammen har ret til at kende fakta. Så kan vi nemlig forholde os bevidst til problematikken og få skabt en ny politisk dagsorden, som prioriterer både en massiv forebyggende indsats og tilbud om vægttab til de af os, der ønsker det.