Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

10-kampen: Bevæg dig mere i hverdagen

26-02-2021
I den kommende uge sætter forebyggelseskampagnen 10-kampen fokus på, hvordan og hvor meget vi bevæger os i hverdagen. Motion og fysisk aktivitet kan nemlig forebygge flere kræftsygdomme.

Micki Cheng, vært for 10-kampen 2021, ser nærmere på, hvordan vi får mere bevægelse ind i vores hverdag.

Undersøgelser viser, at næsten en tredjedel af alle voksne danskere ikke lever op til anbefalingerne for fysisk aktivitet. Og det kan have betydning for vores helbred. Tilstrækkelig med bevægelse i hverdagen kan nemlig forebygge blandt andet brystkræft, tarmkræft og livmoderkræft samt en lang række andre fysiske og psykiske sygdomme.

I den kommende uge sætter 10-kampen derfor fokus på, hvordan og hvor meget vi bevæger os i hverdagen. 

Bevæg dig så meget som muligt i løbet af dagen - og mindst 30 minutter
Det er vigtigt, at vi hver dag sørger for at bevæge os i mindst 30 minutter. Bevægelse og motion i hverdagen kan være mange forskellige ting - bare du får gang i kroppen og pulsen lidt op. Det kan blandt andet være via aktiviteter som:

  • Havearbejde
  • Gulvvask
  • En god gåtur
  • En omgang fodbold med børnene eller børnebørnene
  • Cykelturen til arbejde eller indkøb


Det handler om at udnytte de små pauser eller gode lejligheder i hverdagen til at få brugt os selv fysisk.

Allerhelst 30 minutter i træk
Det er bedst, hvis vi bevæger os 30 minutter i træk, men er det ikke muligt, kan man dele det op i intervaller af 10 minutter – bare vi får gang i kroppen og øger vores puls.

På jagt efter inspiration til, hvordan man kan få mere bevægelse ind i hverdagen - på en sjov og rar måde - er Micki Cheng taget til Vejle, hvor han mødes med en gågruppe, bestående af kræftpatienter og -pårørende.

Se videon fra hans besøg:


Tæl skridt og gode øvelser til aktive pauser

En skridttæller kan være et godt hjælpemiddel til at huske på den vigtige hverdagsbevægelse. Derudover byder 10-kampen den kommende uge på inspiration til øvelser derhjemme, på kontoret eller i naturen på din gåtur. Blandt andet i samarbejde med Dansk Firmaidrætsforbund.

Du kan se nogle af øvelserne her


Hvorfor er motion vigtigt?

Bevægelse og motion forebygger kræft, da det nedsætter betændelsestilstande i kroppen, styrker hormonbalancen og forbedrer fordøjelsen. Derudover har det, at vi bruger vores kroppe, betydning for forholdet mellem andelen af fedt og muskler i vores krop samt for balancen mellem den energi vi får gennem mad og drikke, og den mængde vi forbruger. På den måde har bevægelse og motion også betydning for, at vi holder vægten – og derved en indirekte rolle i forhold til at forebygge flere former for kræft.

Se Hanne Scheller, Senior projektleder i Kræftens Bekæmpelse, forklare, hvorfor motion kan forbygge kræft samt hvor meget der er brug for i det daglige:

Hvor meget bevægelse og motion skal der til?

For voksne (18-64 år) lyder anbefalingerne for fysisk aktivitet:

  • Vær fysisk aktiv med moderat til høj intensitet i mindst 30 minutter dagligt, udover almindelige kortvarige aktiviteter i dagligdagen. Hvis de 30 minutter skal deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter pr. gang.

  • Vær fysisk aktiv med høj intensitet i mindst 20 minutter mindst to gange om ugen. 

Derudover er det en god idé at blive mere opmærksom på at undgå at sidde stille i længere tid ad gangen – om det er ved skrivebordet og computeren eller ved tv’et.