Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Fuldkorn giver længere liv

07-04-2015
Fuldkorn fra blandt andet morgenmadsprodukter og brød har en beskyttende effekt i forhold til sygdomme som kræft, diabetes og hjertekarsygdomme. Det viser en stor amerikansk undersøgelse.

Det bedste er at spise varieret blandt de fiberrige planter, og herunder også fuldkorn, siger Anja Olsen, seniorforsker i Kræftens Bekæmpelse.

Brød og andre kornprodukter er blevet dømt ude af mange, og i en del populære kure gælder det primært om ikke at spise kulhydrater fra korn. Det er dog ikke en kost, man skal vælge for sin sundheds skyld. Det bekræfter et nyt, stort amerikansk studie. Ifølge det har folk, der spiser meget fuldkorn, mindre risiko for tidlig død end dem, der kun spiser lidt fuldkorn.

Undersøgelsen bygger på oplysninger fra 367.442 amerikanere, der er blevet fulgt i gennemsnitligt 14 år. Ved studiets start blev de bedt om at udfylde et spørgeskema om blandt andet kostvaner. De personer, der spiste mest fuldkorn, havde 17 pct. lavere dødelighed gennem de følgende år sammenlignet med dem, der spiste mindst fuldkorn.

For kræft specifikt var et højt indtag af fuldkorn forbundet med 15 pct. lavere risiko for at dø af kræft i opfølgningsperioden. Tallene er justeret for forhold som rygning, overvægt, øvrige kostvaner og fysisk aktivitet.

- Det er et stort studie, som viser, at fuldkorn har en beskyttende effekt i forhold til en række sygdomme. Det passer fuldstændigt med, hvad vi allerede ved, siger Anja Olsen, seniorforsker i Kræftens Bekæmpelse.

- Når vi ser samlet på de mange studier, der findes, er en plantebaseret fiberrig kost det, man må anbefale. Fiberrige fødevarer er sunde.

Fibrene gør forskellen

Når der i undersøgelsen blev justeret for indholdet af fibre, forsvandt en stor del af den positive effekt af fuldkorn. Det tyder på, at fuldkornsprodukternes indhold af fibre er en væsentlig del af årsagen til, at fuldkornsprodukter er sunde.

Fibre findes ikke kun i fuldkornsprodukter, men også i frugt og grønt. I princippet kan man altså godt få dækket sit behov for fibre uden fuldkorn. Det er dog ikke noget, Anja Olsen vil anbefale:

- Der er også mange andre sunde stoffer i fuldkorn, som man ikke får gennem frugt og grønt. Til gengæld indeholder frugt og grøntsager andre stoffer, der efter alt er dømme er sunde for os. Det bedste er at spise varieret blandt de fiberrige planter, og herunder også fuldkorn, siger hun.

75 gram fuldkorn om dagen

Fuldkorn kan både være hele kerner, knækkede kerner eller fuldkornsmel. Det afgørende er, at alle dele af kornet er med. Også alle skaldelene, da det er her, de fleste fibre, mineraler og vitaminer sidder.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at voksne spiser 75 gram fuldkorn om dagen. Børn mellem 4 og 10 år anbefales at få 40-60 gram fuldkorn dagligt.