Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Ny undersøgelse: Spis fuldkorn og lev længere

01-09-2015
Rug, hvede eller havre. Havregryn, rugbrød eller grovboller. Det er ikke så vigtigt, hvad du vælger, bare du vælger fuldkorn. Det er konklusionen i et nyt studie, som viser, at fuldkorn mindsker risikoen for at dø tidligt og for at dø af blandt andet kræft. Ingen anden enkeltstående fødevare har samme positive effekt på sundheden.

Jo mindre fuldkorn, du spiser, jo større gevinst er der at hente ved at begynde at spise mere, viser undersøgelsen.

Fuldkorn er godt for sundheden. Mennesker, der spiser fuldkorn, lever længere end dem, der ikke spiser fuldkorn, og de har mindre risiko for at dø af blandt andet hjertekarsygdom, diabetes og kræft. Det viser en ny stor undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse, som dermed bekræfter, hvad tidligere undersøgelser også har vist.

Helt konkret havde den fjerdel af kvinderne, som spiste flest fuldkornsprodukter, 32 pct. lavere risiko for at dø tidligt end den fjerdedel, som spiste mindst fuldkorn. Det tilsvarende tal for mændene var 25 pct., viser undersøgelsen, der netop er offentliggjort i British Journal of Nutrition. 

- Det er en meget tydelig positiv virkning og væsentlig mere end ved andre fødevarer. Fuldkorn forlænger levetiden og virker beskyttende i forhold til en række sygdomme. Og jo mere fuldkorn, man spiser, jo større bliver den positive effekt, siger forsker Nina Føns Johnsen, der har stået i spidsen for undersøgelsen.

Typen af fuldkorn er uden betydning

Der hvor studiet adskiller sig fra andre studier er, at det også undersøger, om kornsorten har betydning for sundheden. Men det ser ikke ud til at én kornsort er bedre end andre.

- Det vigtigste er, at man vælger fuldkorn, og ikke i så høj grad hvilken type man vælger, siger Nina Føns Johnsen.

Hvis man ikke kan lide havregryn, kan det altså være lige så godt, at få sine fuldkorn fra brød. 

Fuldkorn mindsker risikoen for kræft

Studiet hviler på tre store befolkningsundersøgelser fra henholdsvis Danmark, Norge og Sverige med i alt 120.000 deltagende mænd og kvinder i alderen 30-64 år. De blev i 1992-98 bedt om at svare på en række spørgsmål om deres livsstil og madvaner. Herunder hvor ofte de spiste forskellige fuldkornsprodukter, men også om uddannelse, rygning, vægt og alkoholforbrug, som man ved har betydning for sundheden. De forhold er der justeret for i tallene.

På opfølgningstidspunktet i 2008-09 var 3.658 kvinder og 4.181 mænd døde, heraf henholdsvis 1.775 kvinder og 1.375 mænd af kræft. Specifikt for kræft havde de kvinder, der spiste flest fuldkornsprodukter, 14 pct. lavere risiko for at dø af sygdommen sammenlignet med en fjerdel, der spiste mindst. For mændene var det tilsvarende tal 30 pct.

Kilde: Johnsen et al., Whole-grain products and whole-grain types are associated with lower all-cause and cause-specific mortality in the Scandinavian HELGA cohort. Br J Nutr e-pub July 2015.

Fuldkorn

Fuldkorn kan både være hele kerne, knækkede kerner eller fuldkornsmel. Det afgørende er, at alle dele af kornet er med. Også alle skaldelene, da det er her, de fleste fibre, mineraler og vitaminer sidder.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at voksne spiser 75 gram fuldkorn om dagen. Børn mellem 4 og 10 år anbefales at få 40-60 gram fuldkorn dagligt. Det svarer til en portion havregryn og 1-2 stykker rugbrød. 

Kun 30 pct. af den samlede befolkning får nok fuldkorn.

Spis sundt og forebyg kræft

Læs mere om fuldkorn