Muskler

Når du bevæger dig og er fysisk aktiv, bruger du dine muskler, og når musklerne arbejder, har de brug for ilt og næringsstoffer.

Når du anstrenger dig meget har musklerne behov for mere ilt. Det får de ved at hjertet begynder at slå hurtigere, ligesom din vejrtrækning bliver hurtigere. Samtidig bruger musklerne sukkerstoffer og fedt fra den mad, du har i kroppen og fra dine fedtdepoter.

Musklerne består af muskelfibre

Musklerne består af en masse muskelfibre, og hver enkelt fiber kan blive større, hvis man træner musklen. Størrelsen af musklerne afhænger altså af, hvor meget muskelfibrene fylder.

Muskelfibrene hos mænd og kvinder er af samme kvalitet, men mænd er født med flere muskelfibre i musklerne end kvinder, og det er derfor mænd generelt er stærkere end kvinder. Antallet af fibre kan dog ikke øges - tværtimod formindskes antallet med alderen.

Musklerne forfalder med alderen

Faktisk begynder antallet af muskelfibre allerede at falde fra omkring 30 års alderen. Det er en af grundene til, at det er så vigtigt at holde sine muskler i gang hele livet. Ved at motionere regelmæssigt hele livet kan du forsinke forfaldet af muskelfibrene og på den måde udskyde aldringsprocessen af både muskler, knogler og organer.

Billede af en håndvægt
Alle har lige mange muskler

Det er en udbredt misforståelse, at nogle har flere muskler, eller kan optræne flere muskler og muskelfibre. Antallet af muskler er det samme for alle, og antallet af muskelfibre kan ikke forøges. Det er arealet af muskelfibrene og derved størrelsen af musklerne, der kan være forskel på.

Røde og hvide muskelfibre

Musklernes muskelfibre kan opdeles i forskellige typer. De to typer, man overordnet skelner mellem, er røde og hvide fibre også kaldet langsomme og hurtige fibre.

De røde (langsomme) fibre bruger du, når du skal yde noget, der kræver udholdenhed, f.eks. når du går op af en lang trappe. De hvide (hurtige) fibre bruger du, når du skal udføre hurtige pludselige bevægelser, for eksempel når du skal løbe efter bussen. Det kaldes også en eksplosiv bevægelse, fordi det sker hurtigt og kraftfuldt.

Du er født med omtrent lige mange røde og hvide muskelfibre, men ved at træne kan du ændre på fordelingen af røde og hvide muskelfibre. Det er dog ikke sådan, at man kan have udelukkende røde eller udelukkende hvide muskelfibre.

Træning kan bestemme fibertypen

Professionelle sportsudøvere har en interesse i at øge antallet af den ene eller anden type muskelfibre, alt efter hvilke sportsgren hun/han dyrker. En maratonløber vil f.eks. dyrke udholdenhedstræning, fordi det giver en overvægt af røde muskelfibre, der er nødvendige, når man skal kunne løbe i flere timer.

En 100 meterløber derimod har brug for mange hvide muskelfibre for at få kroppen til hurtigt at komme op i højeste gear. Derfor vil træningsmetoden hovedsagelig være sprint og andre eksplosive øvelser.

Kunstige kosttilskud er overflødige

Det er ikke nødvendigt for hverken topidrætsfolk eller almindelige mennesker at spise kunstige kosttilskud som proteiner og energidrikke.

Kan sport være usundt?

Almindeligt muskelarbejde

I dagligdagen bruger man sine muskler moderat. For eksempel når du går og cykler, eller på andre måder bevæger dig, uden at blive forpustet og svede. Ved denne type muskelarbejde, stimulerer du stille og roligt musklerne, men uden at de bliver brugt så meget, at de bliver større af det.

Anstrengende muskelarbejde

Når du træner eller dyrker motion og anstrenger musklerne, skal musklerne ”komme sig” igen bagefter. Ved at belaste muskelvævet, bliver det til en hvis grad nedbrudt, og opbygget igen, men til et andet niveau, end før man gik i gang.

Musklen bliver lidt stærkere efter træning, og hvis denne proces gentager sig ofte, vil man blive stærkere og i de fleste tilfælde få større muskler. Denne genopbygningsproces kræver proteiner og andre næringsstoffer, så husk at spise et sundt og nærende måltid eller snack, når du har været meget fysisk aktiv.

 
Temaer om kræft

Find inspiration og viden om emnet kræft under forskellige temaer.

 

Se temaer


Børn, unge og kræft

Besøg siderne om børn, unge og kræft på cancer.dk.

Læs om børn, unge og kræft


Kontakt skoleredaktionen

Vi kan desværre ikke hjælpe med at arrangere interviews. Men du er velkommen til at sende en mail til os:

skolemail@cancer.dk