Skip navigation

Stafet for livet, Esbjerg

Lørdag d. 24-05-2025 kl. 11:00 til søndag d. 25-05-2025 kl. 11:00

Veldtofte Idrætspark, Sportsvej 17

Om stafetten

Herunder kan du læse mere om stafetten. Du kan også finde stafettens program, kontaktoplysninger på frivillige og lister over samarbejdspartnere og virksomhedsdonorer.

""

Ofte stillede spørgsmål

Man kan købe grillpølser om lørdagen og div. drikkevarer.

Desuden kan man deltage ved kaffebordet lørdag og købe suppe lørdag aften efter lysceremonien.

For at deltage på et hold koster det 150 kr.

Børn og unge under 18 år koster 75 kr.

Hvis du ikke har et hold, kan du deltage på det "åbne hold" - det koster også 150 kr.

 

Du kan tilmelde dig et hold her.

Det er gratis at deltage som Fighter her.

Alle, der har hørt ordene ”Du har kræft” kan deltage som Fightere til stafetten. Det vil sige nuværende og tidligere kræftpatienter.

Fighterne går den første runde på banen iført gule t-shirts og er på den måde det håndgribelige bevis på at kampen mod kræft nytter. Efter Fighterrunden er der et særligt program for Fighterne med mad og underholdning.

Du kan læse mere på hjemmesiden om at være Fighter og tilmelde dig her.

En vigtig indtægtskilde for Stafetten er de rundedonationer, som holdene sørger for.

Du laver en rundedonation, når du har indgået en aftale med en virksomhed om at sponsorere holdet med et bestemt beløb pr. runde.

 

I gennemsnit tilbagelægger et hold ca 700-1.000 runder på et døgn. Det er selvfølgelig meget forskelligt, da det afhænger af, hvor stort holdet er.

 

Vi er meget taknemmelige for både store og små rundedonationer.

Hvis virksomheden hellere vil donere et fast beløb i stedet for, kan dette også lade sig gøre.

Den aftale du indgår med en virksomhed, skal formaliseres ved at udfylde vedhæftede skema.

 

Dit hold må meget gerne have mange rundesponsorer.

En smuk del af Stafet For Livet er når vi tænder lys for dem, der kæmper mod kræft eller dem som vi har mistet. 

 


Alle lysposerne der er solgt og dekoreret i forbindelse med årest stafet bliver opstillet foran scenen lørdag aften.

Lysceremonien afholdes sædvanligvis kl. 23.00, hvor der vil være en lystale samt stemningsfyldt sang og musik.

 


Når du køber lys på hjemmesiden, kan du støtte en deltager eller et hold med deres indsamling til Kræftens Bekæmpelse. Du skal bare huske at krydse af og vælge i forbindelse med købet.

 


Hvis du køber lyset i god tid, kan vi nå at få din hilsen skrevet på posen til lysceremonien.

Så snart du har købt lyset på hjemmesiden bliver din hilsen også vist der.

Ja, hvis du ikke har en tilknytning til et hold, men ønsker at deltage i stafetten, kan du frit melde dig som deltager på "Det åbne hold for alle".

Mange hold synes, det er meningsfuldt og motiverende, at indsamle penge til kræftsagen både inden og under stafetten. I bestemmer selv, hvor meget og hvordan I vil samle penge ind. Som holddeltager kan du blandt andet:

  • Lave aktiviteter inden og under stafetten, der kan samle penge ind.
  • Finde sponsorer, som vil støtte dit hold med et beløb for hver runde, der bliver gået på banen
  • Find en sponsor, der vil betale for at få sit logo på de T-shirts, holdet bærer til stafetten
  • Få sponsorer til at matche det beløb, som dit hold samler ind
  • Sætte et mål for at hver holddeltager skal sælge x-antal lysposer før stafetten.
     

Ved en fælles indsats kan holdet nå langt. Alle beløb, der indsamles via Stafet For Livet går til Kræftens Bekæmpelses arbejde med forskning, forebyggelse og patientstøtte.

Bemærk:

  • Alle beløb indsamlet i forbindelse med Stafet For Livet går til Kræftens Bekæmpelses arbejde for forskning, forebyggelse og patientstøtte
  • Der kan ikke indsamles midler til andre organisationer, enkeltsager og lignende aktiviteter via Stafet For Livet
  • Indsamlede midler skal indbetales via hjemmesiden www.stafetforlivet.dk senest 14 dage efter afholdelsen af stafetten eller kontant til arrangørerne på stafetten

Regler for lotteri og banko: 

  • Hold må lave lotteri/banko, hvis den samlede salgssum er under 15.000 kr., uden at skulle ansøge om tilladelse hos spillermyndigheden. Dog skal indtægter og udgifter skal kunne dokumenteres. Brug MobilePay til indtægter og sørg for bilag på udgifter, så der kan opstilles et simpelt regnskab ved anmodning.
  • Bemærk præmier må maks. have en værdi på 750 kr. i vejledende udsalgspris og gavekort må maks. have en værdi på 200 kr. Overstiger præmier eller gavekort disse beløb, skal det betales præmieafgift til SKAT. 

Du bestemmer selv, hvor stort dit hold skal være.

Idéen med stafetten er dog at holde gang i løbet i de 24 timer, det er dog ikke en betingelse at man også går hele natten.

 


Den typiske størrelse hold er 10-20 personer.

Hvert hold har en holdkaptajn, der står for at koordinere og kommunikere med holdet.

 


Kan du ikke selv samle et helt hold, har du mulighed for at deltage på et åbent hold.

 

Du tilmelder dig som holddeltager eller holdkaptajn her

 

En runde er 400 meter.

Der vil også være en lang runde på 2000 meter, som så tæller som fem runder.

 

Nej slet ikke.

Stafet For Livet er for alle uanset alder, helbred eller form. Det er helt op til holddeltagerne selv, om de vil løbe eller gå, stå på løbehjul eller gå med rolator.

Det vigtigste er, at holddeltagerne sammen kommer gennem det døgn, stafetten varer.

Det må du meget gerne - men det er ikke et krav.

Stafet For Livet foregår normalt et døgn, ligesom kræftpatienter kæmper mod kræften døgnet rundt.

Mange holddeltagere beskriver, hvor indtryksfuldt det er at gå på banen om natten - eller når solen står op.

Ja, der vil være plads til små telte et stykke fra selve stafetpladsen, så der er lidt mere ro til at sove.

Holdet har også mulighed for at medbringe en campingvogn, men der vil ikke være mulihged for tilslutning ef strøm.

Der vil være musik, underholdning, aktiviteter og taler i løbet af dagen både på scenen og forskellige steder i området.

 


Det endelige program vil blive lagt op snarest.

For at kunne indsamle midler til Kræftens Bekæmpelses arbejde er vi afhængige af private og firmaer, som vil støtte stafetten. 

Du kan enten vælge at støtte stafetten med en generel donation eller ved at donere produkter eller tjenesteydelser.

Hvis du ønsker at støtte stafetten med en donation eller blive rundersponsor til en deltager eller et hold, kan du læse mere her

Du kan også vælge et støtte et hold eller en holddeltager ved at trykke her.

Eller du kan blive frivillig til stafetten.

Kontakt Christian Trans, som er kasserer for stafetten.
Mail : fri-christian@cancer.dk

Stafet For Livet er et røgfrit arrangement.

Rygere er selvfølgelig velkomne.

 


Men - røgen må ikke komme med på stafetpladsen.

Stafettens historie

Stafettens historie i Esbjerg Vi startede med at afholde Stafet for livet i Esbjerg i 2012, og har holdt det hvert år lige siden. Vi fejrer livet og samler penge ind til Kræftens bekæmpelse, hvor de skal være med til at gøre en forskel, så vi kan komme alle kræftsygdomme til livs. Stafet For Livet er en livsbekræftende event - en festival for livet, kan man sige. Det er for alle - feststemning, glæde, hygge, sammenhold er beskrivende for arrangementet. Stafet For Livet er IKKE trist og IKKE en aktivitet forbeholdt idrætsfolk. 

2012 

Det første år deltog 500 personer, og der var 50 fightere. Det indbragte over 200.000 kr. til Kræftens Bekæmpelse.

2013

I 2013 fordoblede vi både deltagerantal og overskud.

2014

I 2014 skete det igen. Vi fordoblede både overskud og deltagerantal igen med 2.125 deltagere og et overskud på 694.000 kr.

2015

I 2015 nåede vi 2.575 deltagere og fik et overskud på ca.900.000 kr.

2016

2016 blev endnu et succesår med 3.384 deltagere og et overskud på ca. 1.200.000 kr.

2017

Vi fortsætter successen. 3.735 deltagere samt 141 fightere. Der blev solgt 573 lysposer, og gået og løbet 130.000 runder svarende til ca. 53.000 km. og et foreløbigt overskud på 1.203.800 kr.

2018

Også 2018 var et fantastisk år, selv om deltagerantallet faldt til 2.909 kom stafetten ud med et overskud på over 1.000.000 kr. Ved stafetten deltog også 140 fightere og der blev solgt 329 lysposer.

2019

Vi ville gerne have fastholdt de seneste års gode resultater, men det lykkedes ikke helt. Årets stafet talte 107 fightere og 2.220 deltagere. Der blev solgt 285 lysposer og overskuddet blev 850.000 kr.

2020

I 2020 spændte en virus ben for mange aktiviteter, men med gode ideer fra forskellige sider, gennemførte vi den første virtuelle stafet. Med 39 solgte lysposer, 19 fightere, 324 holddeltagere, en samling musikere og mange sponsorer lykkedes det for os at skabe et overskud på 269.000 kr. 

2021

Heller ikke i år er det muligt at samles, som vi ellers alle sætter så stor pris på, men det skal ikke få os til at give op. Vi afholder igen en virtuel stafet. - Sammen, hver for sig. Det betyder, at vi ikke samles rent fysisk, men at hvert hold har sit eget samlingssted. For at skabe sammenhold kommer der løbende opdateringer på denne side, ligesom der streames live fra åbningstalerne og igen om aftenen, hvor der er underholdning af lokale kunstnere og afslutning med lysceremoni. Vi håber, at deltagerne vil hygge sig rundt omkring på holdene, og vil bidrage med billeder, så vi på en eller anden måde kan mærke sammenholdet, og så håber vi, at vi til næste år igen kan samles til en "rigtig" Stafet For Livet. Vi har også fremover en ambition om både at gøre stafetten større og bedre for deltagerne. Stafet for livet er et 24 timers arrangement, hvor hold går eller løbet rundt på banen. Når mørket falder på tændes der levende lys i papirsposer, som er opstillet langs banen. På hver pose kan du skrive et navn eller en hilsen til en person, du gerne vil mindes eller støtte i kampen mod kræft. Det er en meget smuk ceremoni, der giver tid til eftertanke. 

2022

Så var vi endelig tilbage på græsset i Veldtofte. Men uha hvor var det svært at komme igang igen. Det var svært at få gang i alle deltagere og sponsorer igen. En halvvåd stafet med byger og kun lidt sol. Men glade deltagere og god underholdning 750 deltagere og 275.000 i overskud.

2023

En lidt mindre stafet end sidste år. 600 deltagere. Men større overskud på 320.000 kr. En af nyhederne var kæpheste. Som blev reddet af både børn og voksne.

2024

Vi bevæger os mod kritisk masse. Men aftalte med alle på stafetten at vi vender kurven nu. 500 deltagere og 360.000 kr. WOW. Det største indsamlede beløb pr. deltager nogensinde. KÆMPE tombola/lotteri marked. ALDRIG set større i vores historie. Og en SEPE mini extreeme bane. Som de har lovet lidt større i 2025.