Gå til sygdomsliste

Topbanner - solkampagnen

Skru ned for solen mellem 12 & 15

'Skru ned for solen mellem 12 & 15' - også kendt som Solkampagnen - er et samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden. Solkampagnen blev iværksat i forsøget på at nedbringe antallet af tilfælde af kræft i huden blandt danskerne gennem oplysning om fornuftig soladfærd.

Kræft i huden er den hyppigste kræftdiagnose
Kræft i huden er den hyppigste kræftdiagnose i Danmark. Betegnelsen dækker over to typer kræft - nemlig almindelig hudkræft og modermærkekræft.

Begge kræftformer har været i voldsom stigning i de seneste 30 år. Mere end 165.000 danskere lever med kræft i huden. Der konstateres hvert år ca. 13.800 nye tilfælde af almindelig hudkræft og ca. 2.000 nye tilfælde af modermærkekræft.

Med Solkampagnens solråd er det heldigvis let at forebygge kræft i huden.

Baggrund for kampagnen

Heldigvis kan op til 90 % af disse kræfttilfælde forebygges med fornuftig soladfærd. Solkampagnen blev derfor iværksat i forsøget på at nedbringe antallet af tilfælde af kræft i huden blandt danskerne gennem oplysning om fornuftig soladfærd.

Med sloganet ’Skru ned for solen mellem 12 & 15’ og de fire solråd: skygge, solhat, solcreme og sluk solariet er kampagnen tænkt som en venlig håndsrækning.

Læs mere om solbeskyttelse

Solkampagnens samarbejdspartnere
Kampagnen 'Skru ned for solen mellem 12 & 15' sætter i samarbejde med en række private og offentlige samarbejdspartnere fokus på sol og kræft i huden.

TrygFonden er Solkampagnens hovedsamarbejdspartner og har de første tre år støttet kampagnen med godt 10 mio. kr. årligt. I samarbejdet indgår også Sundhedsstyrelsen, Miljøstyrelsen, Danske Dermatologer og DMI foruden en række private samarbejdspartnere, der ligeledes ønsker at nedbringe antallet af danskere, der rammes af kræft i huden.

Solkampagnens samarbejdspartnere

Viden skal ud til alle

Det er Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens mål at nå ud til alle danskere.

Solkampagnens budskaber kommunikeres ad mange forskellige kanaler

Kampagnens overordnede formål er at gøre den gode soladfærd nem og naturlig ved at klæde danskerne på med viden om hensigtsmæssig adfærd i solen.

Solkampagnen blev lanceret i 2007 og skal foreløbig løbe til 2017.

Kampagnens mange målgrupper

Kampagnen sætter fokus på en hensigtsmæssig soladfærd på en lang række niveauer – lige fra den enkelte dansker til udvalgte risikogrupper som eksempelvis børn og unge.

Derudover arbejder kampagnen også på et strukturelt, politisk og nationalt niveau.

De tre årlige kampagner
Hvert år lanceres tre kommunikationsindsatser:

  • Solferiekampagnen, som er rettet mod de ca. 1,3 mio. danskere, der hvert år drager sydpå.
  • Sommerkampagnen, der især henvender sig til familier med børn.
  • Sluk solariet-kampagnen, der primært henvender sig til unge solariebrugere og deres mødre.

Dokumentation, evaluering og afrapportering

Al information, der indgår i Solkampagnens forskellige kommunikationsindsatser, er baseret på valid og veldokumenteret international forskning.

Dokumentationen og evalueringer er desuden essentiel for at kunne måle, om kampagnen fører til adfærdsændringer i den danske befolknings solvaner.

Læs mere om vores undersøgelser og evalueringer

Andre nyttige links:

Faktaark om solbeskyttelse i Danmark (pdf)
Faktaark om solbeskyttelse til børn (pdf)

 

Få nyt fra Solkampagnen

Få Solkampagnens nyhedsmails med gode ideer og de seneste nyheder om solbeskyttelse. Nyhedsbrevene udsendes ca. 4 gange årligt.

Tilmeld dig nyhedsbrevene her


Uv-indeks app

Hent Solkampagnens app til din smartphone. Så kan du se det aktuelle uv-indeks for over 1. mio. lokationer i hele verden og få automatiske påmindelser, når dagens uv-indeks i din favoritby bliver 3 eller derover.

Læs mere om uv-indeks appen