Solkampagnens 3 solråd

Skygge mellem 12 & 15

Solens uv-stråling er stærkest mellem kl. 12 og 15. Næsten halvdelen af uv-strålingen falder i dette tidsrum. Derfor kan du undgå rigtig meget uv-stråling ved at finde skygge midt på dagen.

Solhat/tøj

Hvis du ikke har mulighed for at være i skyggen er en solhat med bred skygge og en langhærmet t-shirt den bedste beskyttelse mod solens uv-stråling.

Solcreme

Solkampagnen anbefaler svanemærket og miljømærket solcreme på de dele af kroppen, der ikke er dækket af tøj. Brug faktor 15 i Danmark og faktor 30 i lande hvor solen er stærkere.

Hvorfor solbeskyttelse?

Hud- og modermærkekræft skyldes især udsættelse for uv-stråling fra den naturlige sol og solarier. Det anslås af WHO, at op til 90 % af alle tilfælde af hud- og modermærkekræft direkte kan tilskrives uv-stråling og dermed kan forebygges. Når du får for store doser af solens skadelige uv-stråling, bliver huden rød. Jo flere forbrændinger og jo mere uv-stråling du udsættes for gennem livet, jo større er risikoen for at udvikle hud- og modermærkekræft. Derfor er solbeskyttelse vigtig. Følg de tre solråd: skygge, solhat og solcreme.

Er du blevet solskoldet? Læs mere her

Skygge

Solens uv-stråling er stærkest mellem kl. 12 og 15. Næsten halvdelen af uv-strålingen falder i dette tidsrum. Derfor kan du undgå rigtig meget uv-stråling ved at finde skygge midt på dagen. Skal du opholde dig i direkte sol, så gør det så vidt muligt før kl. 12 eller efter kl. 15.

Du får også uv-stråling i skyggen

Du behøver ikke at være direkte i solen for at få farve. Solens stråler bliver reflekteret i overflader som vand, beton, sand og sne, så uv-strålerne rammer dig, selvom du sidder i skyggen. Du får endda også farve på en skyet sommerdag. Skyerne slipper nemlig 30-70 % af solstrålingen igennem afhængig af skylagets tykkelse.

Medbring din egen skygge

Om sommeren er der mange situationer, hvor det ikke er muligt at finde skygge. Så er det heldigvis let at medbringe sin egen skygge i form af en parasol eller lign. Du kan også få skygge til kroppen ved at bruge solhat og en let men tætvævet langærmet bluse. Brug også trekvart eller helt lange bukser. Husk solcreme, hvor tøjet ikke dækker.

Pige under parasol

Hold de mindste børn i skyggen og gør det interessant for de ældre med sjove lege og skyggehygge.

Solhat/tøj

Solhat og tøj er både nem og effektiv beskyttelse mod solens uv-stråling.

Kvinde med solhat

Solhat med bred skygge

Hvis du er ude mellem kl. 12 og 15 og ikke har mulighed for at være i skyggen, så er en solhat med bred skygge bedste måde at beskytte hoved, ører, nakke og ansigt på. Solkampagnen anbefaler ikke kasketter, da de ikke beskytter ører, nakke og hals tilstrækkeligt.

Solbriller

Solbriller giver god beskyttelse mod uv-strålingens irritation af øjnene og eventuelle langvarige skader. Store og tætsiddende solbriller med sidebeskyttelse, der er mærket EPF (øjenbeskyttelsesfaktor) 10, beskytter bedst. Jo større solbriller, jo bedre beskyttelse.


Tøj er god solbeskyttelse

Det er en rigtig god ide at bruge tøj som beskyttelse i solen. Løstsiddende og tætvævet tøj af bomuld beskytter bedst. Du kan få en ide om, hvor godt tøjet beskytter ved at se, hvor meget lys, der slipper igennem, når du trækker i det og holder det op mod lyset. Vådt og slidt tøj beskytter mindre.

Løbere i solskin

Der findes særligt uv-sikkert tøj med garanteret solbeskyttelse - også når det bliver vådt. Almindeligt tøj vil dog i langt de fleste tilfælde give en tilstrækkelig beskyttelse.

Hvilket tøj beskytter bedst?

Der er flere faktorer, som har betydning for, hvor godt tøjet beskytter mod uv-strålingen:

  • Vævning: Jo tættere stoffet er vævet eller strikket og jo tykkere stoffet er, des mindre UV-stråling kan slippe igennem
  • Materiale: Forskellige materialer, f.eks. bomuld, polyester og nylon har forskellige uv-absorberende egenskaber. Tætvævet bomuldsstof giver den bedste beskyttelse mod uv-stråling
  • Farve: Normalt vil mørke stoffer stoppe mere uv-stråling end lyse stoffer.
  • Stræk: Når man trækker i tekstiler, bliver beskyttelsen normalt dårligere. Derfor beskytter løst tøj bedre end stramt.
  • Fugtighed: Mange stoffer giver dårligere beskyttelse mod uv-stråling, når de er våde
  • Vask: Mange bomuldsstoffer beskytter bedre, når de er blevet vasket nogle gange. Når fibrene i stoffet krymper lidt, lukkes mange af de små åbninger i stoffet, hvor UV-strålerne ellers kan slippe igennem

Solcreme

Solkampagnen anbefaler, at du bruger svanemærket og allergimærket solcreme på de dele af kroppen, der ikke er dækket af tøj. Men selvom du bruger solcreme, bør du aldrig ligge og stege i solen.

Kvinde smører solcreme

Én krop - én håndfuld

Danskerne smører sig generelt med for lidt solcreme. Det betyder, at solcremens faktortal og dermed også beskyttende virkning nedsættes. Smører man sig eksempelvis med faktor 15 i et tyndt lag, nedsættes beskyttelsen til ca. faktor 2. For at solcremen beskytter din hud optimalt, skal du smøre dig med 20 gram solcreme pr. m2 hud. En god tommelfingerregel er 1 krop = 1 håndfuld.


Hvor ofte skal jeg smøre mig?

Smør solcremen på ca. 20 min. før du går ud i solen, så holder virkningen nogle timer. Du skal altid smøre dig ind i solcreme igen, hvis du har badet, svedt meget eller har tørret dig med et håndklæde.


Valg af solcreme

Når du køber solcreme, er det vigtigt, at den:

  • Har faktor 15 eller mere i Danmark og faktor 30 eller mere, når du er ude og rejse i lande, der har et varmere klima end i Danmark.
  • Er bredspektret, dvs. beskytter mod både UVA- og UVB-stråling.
  • Ikke indeholder stoffet 4 -MBC (4-methylbenzylidenecamphor). Stoffet er taget ud af solcremer solgt i Danmark, men forekommer i cremer købt i udlandet.

Dreng smører solcreme

Husk tommelfingerreglen: Én god håndfuld solcreme til én krop.

Faktortal er vejledende

Der er flere forhold, der har indflydelse på, hvilken faktor solcreme du skal bruge:

  • Tidspunktet på dagen og året
  • Uv-indekset
  • Skydække
  • Hudtype
  • Mængden af solcreme
  • Hvor ofte solcremen påsmøres
  • Solcremens holdbarhed
  • Refleksion fra omgivelserne
  • Hvis du er i kontakt med vand eller sand

En solcreme med høj solfaktor giver ikke nødvendigvis bedre beskyttelse. Faktor 50 beskytter fx ikke dobbelt så godt som faktor 25. Prisen for at få stoppet de sidste procent af strålerne er ofte høj. Det kan derfor være en god ide at købe en solcreme med lidt lavere faktor og så tilgengæld sørge for at bruge den korrekte mængde.

Når skaden er sket

Har du været for længe ude i solen og er blevet forbrændt, kan du desværre ikke få skaden til at forsvinde. Men du kan sørge for, at generne bliver så milde som muligt

Føg disse råd ved solskoldning:

  • Hold dig væk fra solen indtil rødme, ømhed og afskallet hud er væk
  • Drik rigelige mængder vand
  • Køl det solskoldede område med lunkent vand (cirka 25 grader) i en halv til en hel time for at lindre smerter. Vær forsigtig med børn, som kan blive meget afkølede
  • Smør jævnligt med fugtighedscreme
  • Hvis du er blevet så forbrændt, at huden er helt mørkerød, anbefaler vi, at du søger læge
  • Forbrændte børn skal altid til læge

Det er dernæst vigtigt, at du holder øje med forandringer i din hud på hele kroppen i lang tid efter en forbrænding. Du kan ikke fjerne den skade, huden har fået, men du kan undgå at få flere ved fremover altid at følge solrådene: Skygge, solhat og solcreme.

Forbrændt ryg

Når solen skinner i Danmark, er det især de 15-19-årige, der solbader og solskoldes. Risikoen for hud- og modermærkekræft stiger med mængden af uv-stråling, man udsættes for, og unge er særligt udsatte, fordi kroppen er under udvikling.

Læs også om ...

Solbeskyttelse når du skal rejse

Når du rejser til lande med et varmere klima end Danmark, er det ekstra vigtigt, at du husker at solbeskytte dig. Se hvad du skal være opmærksom på.

Uv-stråling og Uv-indeks

Læs om de forskellige typer af uv-stråling, og se hvordan du kan bruge uv-indekset og vores app UV-Indeks til at solbeskytte dig bedre.

Hvilken hudtype har du?

Har du blå øjne, en del fregner og blond hår? Så vil din hud ved et uv-indeks på 7 allerede efter et kvarter være solskoldet, hvis du ikke beskytter dig.