4 UD AF 10 BØRN BLIVER SKOLDEDE I SOMMERFERIEN

Pas godt på de små i solen
Det er ekstra vigtigt at passe godt på børn og unge i solen, fordi celledelingen i overhudens pigmentceller er størst tidligt i livet, når hudens overflade vokser. Uv-stråling har derfor lettere ved at påvirke cellernes arvemateriale. Jo tidligere børn udsættes for skadelige uv-doser fra solen, jo længere tid har skaderne også til at udvikle sig til modermærkekræft senere i livet.

Alle bør undgå for meget sol
Selvom børn og unges hud er særligt følsom over for solen, betyder det ikke, at voksne ikke skal omgås solen med omtanke og undgå solskoldninger. Uv-stråling fra den naturlige sol og solarier er skyld i 90 pct. af alle tilfælde af hud- og modermærkekræft, og jo mere uv-stråling, man udsættes for gennem hele livet, jo større er ens risiko.

TAG UV-INDEKSET MED PÅ FERIEN

Det er en god ide at tjekke uv-indekset på dit rejsemål allerede inden ferien, så du har en ide om, hvor stærk solen er sammenlignet med den danske sommersol.

Hent vores gratis app UV-INDEKS, så har du altid uv-indekset lige ved hånden. Den giver dig besked, når det er tid til solbeskyttelse, og den virker i hele verden - og til hele familien.

 

HUSK DE 3 SOLRÅD

SKYGGE

Solens uv-stråling er stærkest mellem kl. 12 og 15. Næsten halvdelen af uv-strålingen falder i dette tidsrum. Derfor kan du undgå rigtig meget uv-stråling ved at finde skygge midt på dagen.


Du får også uv-stråling i skyggen

Du behøver ikke at være direkte i solen for at få farve. Solens stråler bliver reflekteret i overflader som vand, beton, sand og sne, så uv-strålerne rammer dig, selvom du sidder i skyggen. Du får endda også farve på en skyet sommerdag. Skyerne slipper nemlig 30-70 % af solstrålingen igennem afhængig af skylagets tykkelse.

Medbring din egen skygge
Om sommeren er der mange situationer, hvor det ikke er muligt at finde skygge. Så er det heldigvis let at medbringe sin egen skygge i form af en parasol eller lign. Du kan også få skygge til kroppen ved at bruge solhat og en let men tætvævet langærmet bluse. Brug også trekvart eller helt lange bukser. Husk solcreme, hvor tøjet ikke dækker.

SOLHAT (OG TØJ)

Hvis du ikke har mulighed for at være i skyggen er en solhat med bred skygge og en langærmet t-shirt den bedste beskyttelse mod solens uv-stråling.


Solhat med bred skygge

Hvis du er ude mellem kl. 12 og 15 og ikke har mulighed for at være i skyggen, så er en solhat med bred skygge bedste måde at beskytte hoved, ører, nakke og ansigt på. Solkampagnen anbefaler ikke kasketter, da de ikke beskytter ører, nakke og hals tilstrækkeligt.

Solbriller
Solbriller giver god beskyttelse mod uv-strålingens irritation af øjnene og eventuelle langvarige skader. Store og tætsiddende solbriller med sidebeskyttelse, der er mærket EPF (øjenbeskyttelsesfaktor) 10, beskytter bedst. Jo større solbriller, jo bedre beskyttelse.

Tøj er god solbeskyttelse
Det er en rigtig god ide at bruge tøj som beskyttelse i solen. Løstsiddende og tætvævet tøj af bomuld beskytter bedst. Du kan få en ide om, hvor godt tøjet beskytter ved at se, hvor meget lys, der slipper igennem, når du trækker i det og holder det op mod lyset. Vådt og slidt tøj beskytter mindre.

Hvilket tøj beskytter bedst?
Der findes særligt uv-sikkert tøj med garanteret solbeskyttelse - også når det bliver vådt. Almindeligt tøj vil dog i langt de fleste tilfælde give en tilstrækkelig beskyttelse. Der er flere faktorer, som har betydning for, hvor godt tøjet beskytter mod uv-strålingen:

Vævning: Jo tættere stoffet er vævet eller strikket og jo tykkere stoffet er, des mindre uv-stråling kan slippe igennem

Materiale: Forskellige materialer, f.eks. bomuld, polyester og nylon har forskellige uv-absorberende egenskaber. Tætvævet bomuldsstof giver den bedste beskyttelse mod uv-stråling

Farve: Normalt vil mørke stoffer stoppe mere uv-stråling end lyse stoffer.

Stræk: Når man trækker i tekstiler, bliver beskyttelsen normalt dårligere. Derfor beskytter løst tøj bedre end stramt.

Fugtighed: Mange stoffer giver dårligere beskyttelse mod uv-stråling, når de er våde

Vask: Mange bomuldsstoffer beskytter bedre, når de er blevet vasket nogle gange. Når fibrene i stoffet krymper lidt, lukkes mange af de små åbninger i stoffet, hvor uv-strålerne ellers kan slippe igennem.

SOLCREME

Solens uv-stråling er stærkest mellem kl. 12 og 15. Næsten halvdelen af uv-strålingen falder i dette tidsrum. Derfor kan du undgå rigtig meget uv-stråling ved at finde skygge midt på dagen.


Én krop - én håndfuld

Danskerne smører sig generelt med for lidt solcreme. Det betyder, at solcremens faktortal og dermed også beskyttende virkning nedsættes. Smører man sig eksempelvis med faktor 15 i et tyndt lag, nedsættes beskyttelsen til ca. faktor 2. For at solcremen beskytter din hud optimalt, skal du smøre dig med 20 gram solcreme pr. m2 hud. En god tommelfingerregel er 1 krop = 1 håndfuld.

Hvor ofte skal jeg smøre mig?
Smør solcremen på ca. 20 min. før du går ud i solen. Du skal altid smøre dig ind i solcreme igen, hvis du har badet, svedt meget eller har tørret dig med et håndklæde.

TIP!
Smør dig ind i solcreme to gange! Du bliver bedre beskyttet, hvis du smører dig ind to gange med ca. 20 minutters mellemrum, før du går ud i solen. Det øger mængden af solcreme og giver færre ”helligdage” (steder, der ikke er dækket af solcreme). Få hjælp til indsmøring af ryggen.

Valg af solcreme
Når du køber solcreme, er det vigtigt, at den:

- Har faktor 15 eller mere i Danmark og faktor 30 eller mere, når du er ude og rejse i lande, der har et varmere klima end i Danmark.

- Er bredspektret, dvs. beskytter mod både UVA- og UVB-stråling.

- Ikke indeholder stoffet 4 -MBC (4-methylbenzylidenecamphor). Stoffet er taget ud af solcremer solgt i Danmark, men forekommer i cremer købt i udlandet.

Læs vores vores faktaark om solcreme

LYT TIL DE LOKALE

Tusindvis af Help a Dane-ambassadører står klar til at hjælpe alle os, der har det svært i solen. Her kan du møde et lille udpluk og få lidt lokale tips, inden du rejser. Del dem gerne med dine rejseglade venner!

Solråd fra gondolen

Sebastiano fra Venedig er klar til at hjælpe dig i solen. Kan du gætte, hvad "Ricordate ombra, crema solare e un cappello" betyder?

Solråd fra tavernaen

Den græske kok lægger ikke fingrene imellem, når han serverer en hårdtslående hilsen og tre gode råd fra Grækenland.

Lækre tips fra Barcelona

Guiden fra Barcelona har set turisternes opførsel helt tæt på - så han giver appetitvækkende tips til aktiviteter i middagssolen.

Skygge á la nicoise

I Nice har tjenerne et godt trick, når de vil passe på kunderne i solen - se dem tage sig kærligt af gæsterne her.

Siesta på spansk

Når solen står højest på himlen mellem 11-16 er der én ting, spanierne er enige om: Det er tid til Siesta i skyggen.

Kreta kender sine turister

Sydpå tæller hvert minut i solen, og bare 10 minutter er nok til at blive forbrændt. Denne græske barista kan kende turisterne på farven.

Solråd med fransk charme

Hvis disse to franske veninder kan lære Solkampagnens solråd på dansk. Så kan du også lære at huske dem på ferien. Voila! 

Solen er stærk i Thailand

I Thailand solen lige så stærk som et solarium det meste af dagen. Derfor har apotekeren i Phuket tre gode solråd til dig.

Kloge ord fra Flavio

Boghandleren Flavio fra Italien er klar til at hjælpe os ind i skyggen - og især to danskere har en særlig plads i hans hjerte.

Få styr på din franske udtale

Lær at sige skygge, solhat og solcreme, så selv franskmændene forstår dig. Det giver respekt på strandpromenaden.

Solråd fra surfshoppen

Går turen til de spanske strande? Så hør lige hvad vores ven fra surfshoppen har at sige om solcreme og skygge.

Kan du sige skygge på græsk?

Hvis du skal til Grækenland i ferien, kan det være praktisk at kunne spørge efter en skyggefuld plet. Lær at sige de tre solråd på græsk.

HVERT MINUT TÆLLER

Når uv-indekset er på 3 eller derover, bør man beskytte sig mod solen. Det gælder både i Danmark og i udlandet. Uv-indekset er et udtryk for intensiteten af solens ultraviolette stråling, og det er ikke kun temperaturen, som er afgørende for, om solen brænder. Man kan også blive solskoldet, selvom det er overskyet. På en god sommerdag i Danmark bliver uv-indekset højest 7, og på feriedestinationer i Sydeuropa kan det komme helt op til 12.

Samtidig er vores soladfærd ofte anderledes og mere risikobetonet, når vi er på solferie. Vi opholder os typisk meget udenfor med lidt tøj på – gerne ved vandet, hvad enten det er ved poolen eller stranden, hvor både vand og sand reflekterer uv-strålingen. Det betyder, at vi udsætter vores hud for rigtig meget uv-stråling på ferien, og derfor er det ekstra vigtigt at huske solrådene om skygge, solhat og solcreme.

Læs mere om hudtype og uv-stråling her

UV-STRÅLING OG KRÆFT

Danskernes adfærd i solen (og solarier) afspejles desværre i kræftstatistikkerne. På verdensplan har Danmark en nedslående 4. plads ift. forekomsten af modermærkekræft, når der tagets højde for aldersfordelingen og befolkningsstørrelse i de enkelte lande. Men der er meget, man selv kan gøre for at forebygge modermærkekræft. 90 % af alle tilfælde af modermærkekræft kan nemlig forebygges med fornuftig soladfærd.