Spring navigation over

Forældres holdninger til markedsføring af usunde føde- og drikkevarer overfor børn

Når forældre til 12-17-årige bliver gjort opmærksomme på, hvor meget og hvordan børn eksponeres for markedsføring af usunde føde- og drikkevarer, mener 85 pct., at børn og unge udsættes for massiv markedsføring af usunde føde- og drikkevarer, og det påvirker, hvad børn og unge spiser. 8 ud af 10 forældre mener, at danske politikere har et ansvar for at begrænse den markedsføringen, børn og unge udsættes for. Samtidig bakker omkring 7 ud af 10 forældre op om at indføre lovgivning, der beskytter mod eller forbyder markedsføring af usunde føde- og drikkevarer, for at forebygge overvægt og svær overvægt blandt danske børn og unge under 18 år. Knap 7 ud af 10 (69 pct.) mener desuden, at folketinget også har et ansvar for at forebygge overvægt blandt børn og unge under 18 år.  

Undersøgelsen er foretaget i forbindelse med en evaluering af kampagnefilmen ’Ser du, hvad dit barn ser?’, og data er indsamlet af Epinion blandt 1.020 forældre til 12-17-årige børn. Svarene i undersøgelsen tager udgangspunkt, at forældre er blevet gjort opmærksomme på, hvor meget og hvordan børn og unge eksponeres overfor markedsføring af usunde føde- og drikkevarer via kampagnefilmen.

Notat: Forældres holdninger til markedsføring af usunde føde- og drikkevarer overfor børn