’Det er vigtigt at være synlig i lokalmiljøet’
Jesper er stor fortaler for, at man som lokalforening gør sig synlig i det lokale miljø og er ude blandt borgerne og markere mærkesagerne.
- Jeg synes, at vi skal gøre alt for at blive mere synlige lokalt og dermed fremhæve Kræftens Bekæmpelses mærkesager. Vi skal vise, at vi stiller op bag vores ord, og går ud lokalt og viser handling. Synlighed er simpelthen så vigtig, også for os lokalforeninger. Jeg tror, det er vigtigt, fordi vi er talerør for vores medlemmer, smiler han.
På selve åbningsdagen var Jesper også til stede i butikken, hvor han fik sig en god snak med både kunder, medarbejderne og lederne om det røgfrie initiativ. Han har også lavet opslag om åbningen på sin personlige LinkedIn profil, hvor han kun har modtaget positive tilbagemeldinger om lokalforeningens engagement i Lidl-åbningen.
- ’Den relationsskabende kontakt er vigtig og kan bruges fremadrettet, f.eks. i forbindelse med Lyserød Lørdag. Det er noget med at turde bruge sig selv. Det er ikke, fordi man som person skal i centrum, men man repræsenterer Kræftens Bekæmpelse, og derfor skal man sætte sig selv i spil. Det behøver heller ikke være formanden, der gør det, det kan sagtens være en anden fra bestyrelsen. Den, der nu har lyst’, er hans råd til andre lokalforeninger, der også gerne vil markere sig lokalt.
Tag initiativet og bank på døren
Rundt omkring i landet vil Lidl løbende åbne nye butikker, der er fri for tobak og nikotin, og derfor er hans helt konkrete råd til andre lokalforeninger at kontakte Lidl, når de åbner en ny butik i lokalområdet. Målet er, der ikke sælges røg- og nikotin produkter i Lidl fra 2028.
- Det er vigtigt at banke på døre, og det værste man kan få, er et nej. Det er også den måde man synliggør lokalforeningen på - ved at banke på de relevante døre, der måtte være i lokalsamfundet, der fremmer vores sag, siger han.
Det er ikke sidste gang formanden for Københavns lokalforening vil etablere kontakt til andre lokale aktører, der på den ene eller anden måde støtter op om Kræftens Bekæmpelses mærkesager.
- Det lokale relationsarbejde er for mit vedkommende utroligt vigtigt, og noget jeg fremadrettet vil bruge tid på i kraft af min position som formand. Det var helt klart en succesoplevelse at være med til Lidl-åbningen, og har givet mig blod på tanden til at gøre mere af den slags’, fortæller han afsluttende.
Kræftens Bekæmpelse: Fem ønsker til tobaksforebyggelse
- Højere pris på tobak – mindst 100 kr. for en pakke cigaretter
- Flere røgfri miljøer
- Færre steder, der sælger tobak og nikotin
- Bedre hjælp til rygestop
- Samme afgifter og lovgivning for alle tobaks- og nikotinprodukter