Gå til sygdomsliste

Kostens betydning for udvikling af kræft

Forskning viser, at der er en velbegrundet mistanke om, at kosten har betydning for udvikling af kræft. Sammenhængen mellem kost og kræft har været undersøgt i årtier, men der er stadig mange ubesvarede spørgsmål.

Nogle af de store forskelle i kostvaner på verdensplan ser ud til at hænge sammen med lige så store forskelle i forekomsten af forskellige kræftformer. De præcise sammenhænge kendes dog ikke.

Vi tåler det meste i kosten, bare vi ikke får for meget

Vores kost er grundlaget for kroppens funktion. Fra maden får vi den nødvendige energi til at kunne opretholde livet. I maden findes også stoffer, der er nødvendige for at bevare den naturlige balance i kroppen -– herunder kroppens eget forsvar mod udvikling af kræft.

Men der er ikke meget, der er sundt i unaturligt store mængder. Vores krop er skabt til en varieret kost. Faktisk kan vi tåle de fleste ting, der findes i kosten, bare vi ikke får for meget.

Det er svært at give præcise svar på, hvilke stoffer i kosten der er gode og dårlige i forhold til kræft. De mange stoffer findes i komplekse kombinationer i maden, og det er ikke uden betydning, i hvilke sammenhænge man får de forskellige stoffer.

Vitaminer er livsnødvendige for os, men visse vitaminer bliver giftige for kroppen i store doser.

Og nogle ’giftstoffer’ - udviklet af planter som værn mod svampe og skadedyr - ser ud til at være kræftforebyggende i mindre mængder.

Selvom en kost, som er rig på et bestemt næringsstof, ser ud til at forebygge udvikling af kræft, betyder det dog ikke, at samme stof vil have en beskyttende effekt, hvis man spiser dobbelt så meget af det eller tager det i form af kosttilskud.

Sådan kan kosten øge risikoen for kræft

Kosten kan have en betydning for ens risiko for at udvikle kræft både i forhold til den måde, man tilbereder maden på, og hvor store mængder man spiser.

Kød kan øge risikoen for nogle former for kræft

Spiser man meget kød fra okse, svin og lam og forarbejdet kød, tyder meget på, at man har en øget risiko for at udvikle tyk- og endetarmskræft og muligvis bugspytkirtelkræft. Ydermere har man ved et højt indtag af forarbejdet kød muligvis en højere risiko for at udvikle kræft i mave og spiserør.

Forskerne er særligt bekymrede for, om røget og saltet kød, f.eks. bacon og visse pølser, indeholder mange kræftfremkaldende stoffer.

Hvorfor øger kød risikoen?

Hvad det er i kødet, der øger risikoen for kræft, er der ikke helt klarhed over. Men det er sandsynligvis en kombination af kræftfremkaldende stoffer, som direkte findes i kødet (nitratforbindelser og jern), og kræftfremkaldende stoffer, der først bliver dannet i kødet, når det bliver stegt eller grillet ved høj varme.

Farven på kødets overflade er en god indikator på, hvor mange af de såkaldte stegemutagener, der er dannet. En mørk stegeskorpe er tegn på, at mange af de kræftfremkaldende stoffer er til stede.

Overvægt øger risikoen for en lang række af kræftsygdomme

Vores krop er skabt til en varieret kost og til, at der er en meget fin balance mellem, hvad vi spiser, og hvad vi forbrænder.

Et stort problem ved vores livsstil er, at vi spiser for meget i forhold til, hvor meget vi motionerer. Dette er et grundlæggende aspekt ved vores kostvaner og en af de vigtigste risikofaktorer for kræft i den vestlige verden.

Overvægt forstyrrer hormonbalancen i kroppen og øger risikoen for en lang række hyppige kræftformer.

Forebyg kræft: Spis varieret og ikke for meget

5 gode råd:

  • Undgå at spise for meget så du bliver overvægtig
  • Spis masser af fuldkornsprodukter (f.eks. rugbrød og havregryn)
  • Spis masser af frugt og grønt
  • Spis ikke for meget okse-, svine- og lammekød
  • Pas på med at stege og grille kød for meget

Sådan kan kosten forebygge kræft

Fuldkornsprodukter samt frugt og grøntsager kan sandsynligvis hjælpe kroppen til at forebygge udviklingen af kræft.

Fuldkorn samt frugt og grønt fylder meget både på tallerkenen og i maven, samtidig med at de er fattige på energi. En kost med meget frugt og grønt og mange fuldkornsprodukter gør det nemmere at undgå overvægt og har dermed indirekte – men vigtig – betydning i forhold til forebyggelse.

Derudover har fuldkorn og frugt og grønt sandsynligvis også mere direkte positive effekter på kroppens forsvar mod kræft.

Forebyggelse af kræft med frugt og grønt

Frugt og grøntsagers kræftforebyggende egenskaber er nok et af de forhold, der har været størst fokus på. Frugt og grøntsager indeholder en lang række vitaminer, mineraler og andre stoffer, der i dyreforsøg har vist sig at have kræftforebyggende egenskaber.

I nogle undersøgelser af frugt og grønt har forskere også fundet en forebyggende effekt i forhold til mennesker, men andre undersøgelser er knap så overbevisende.

Specielt i forhold til brystkræft har det vist sig, at frugt og grønt måske alligevel ikke har en beskyttende effekt. Det tyder dog stadig på, at frugt og grønt beskytter mod specielt kræft i mave-tarmkanalen -– dvs. kræft i mundhule, svælg, spiserør, mave, tyktarm og endetarm. Derudover ser det også ud til, at frugt og grønt kan beskytte mod strubekræft og lungekræft.

Det er især indholdet af antioxidanter (f.eks. beta-caroten og vitamin C) i frugt og grøntsager, som man har undersøgt for mulige kræftforebyggende egenskaber. Det ser dog ud til, at antioxidanterne kun beskytter mod kræft, hvis man spiser dem som frugt og grønt og ikke som kosttilskud (tabletter og ekstrakter).

I undersøgelser, hvor man har testet antioxidanter som kosttilskud (tabletter og ekstrakter), har man ikke fundet beskyttende effekter i forhold til kræft.

Antioxidanter

Fuldkornsprodukter kan beskytte mod tarmkræft og brystkræft

Meget tyder på, at der sammen med fibrene i fuldkornsprodukterne findes stoffer, der på forskellig vis kan hjælpe kroppen i dens forsvar mod kræft. Men fuldkornsprodukter indeholder også en lang række stoffer, som man ikke ved ret meget om.

Der foregår meget forskning i fuldkornsprodukter. Mere og mere tyder på, at spiser man mange fuldkornsprodukter, så kan det mindske risikoen for at udvikle kræft i tykt- og endetarm og bryst.

Betydningen af fuldkorn er speciel interessant set fra et dansk synspunkt. To af vores vigtigste fødevarer – rugbrød og havregryn – er nemlig rigtig gode kilder til fuldkorn, og vi spiser dermed mere fuldkorn end indbyggere i de fleste andre vestlige lande. Dette er en vane, der er vigtig at holde fast i.

Mælk og kræft

Mælk beskytter sandsynligvis mod udvikling af tyk- og endetarmskræft. Derudover er der en mulig sammenhæng mellem en høj indtagelse af mælk og udvikling af prostatakræft.

Men når det handler om kræft generelt, kan man på nuværende tidspunkt hverken fraråde eller anbefale mælk. Der er ikke nogen overbevisende sammenhæng mellem mælk og udvikling af kræft, når man ser samlet på befolkningsundersøgelserne.

Overordnet set udvikler mennesker, der drikker meget mælk, hverken oftere eller sjældnere kræft, end mennesker, der drikker lidt eller ingen mælk.

Læs mere:

Mælk og kræft

Kost til kræftpatienter

Overvægt

Læs mere om årsager til kræft:

Dokumenterede årsager til kræft

Velbegrundede mistænkte årsager til kræft

Årsager til kræft

 

Om kræftsygdomme

Om kræftsygdomme

Viden om symptomer, undersøgelse og behandling af kræftsygdomme.

Kræftsygdomme


Symptomer på kræft

Har du mistanke om, at du har kræft, skal du kontakte til din læge.

Symptomer


Livet med kræft

Livet med kræft

Om psykiske reaktioner, familie, seksualitet og arbejde.

Hvis du har kræft


Rådgivning

Ring til Kræftlinjen, skriv til Brevkassen eller find den nærmeste kræftrådgivning.

Vores rådgivningstilbud