Gå til sygdomsliste

Sensualitetstræning

Sensualitetstræning handler om at genoptræne sin seksuelle lyst, som man kan have behov for efter kræftbehandling. De første gange berører man hinanden inden for afgrænsede områder på kroppen, og så bygger man lige så stille oven på.

Sex kan være meget andet end egentligt samleje og handler ikke udelukkende om orgasme og rejsning. Men det kommer det ofte til, netop når man måske ikke kan få rejsning eller orgasme.

Sensualitetstræning går ud på at genoptræne sin seksuelle lyst og genfinde det, man kan kalde for den psykiske lyst. Det er et billede på, at det er i hjernen, det meste, der har med lyst og seksualitet at gøre, foregår.

At lære kroppen at kende igen

Meningen med øvelserne er at lære hinandens kroppe at kende igen og at kortlægge, hvad man godt kan lide, den anden gør ved en. I kan opbygge lysten ved at kæle for hinanden efter et forud fastlagt program, hvor I har aftalt, at det ikke må ende i egentlig sex i den første tid.

Hænder der rører ved hinanden

Sensualitetstræning handler om at lære kroppen at kende igen og genoptræne den seksuelle lyst.

Forslag til øvelse

En øvelse kan være at sætte god tid af til hinanden, hvor I sørger for, at der er fred og ro omkring jer. Her gør I hver især noget ud af jer selv, så I føler jer attraktive og godt tilpas.

Start med at lægge jer tæt sammen og mærke hinandens åndedræt.

Herefter skiftes I til at kærtegne hinanden:

  • Den ene lægger sig på maven, mens den anden begynder at kærtegne hele kroppen fra top til tå. Det er vigtigt at tage sig god tid. Begynd ved håret og hovedbunden og arbejd dig langsomt ned over først ører, så nakke og skuldre. Hele kroppen skal kærtegnes. Man kan røre helt blidt, eventuelt med olie på hænderne. 
  • Dernæst gør I det samme igen, men hvor I ligger på ryggen - kærtegner over det hele, men uden at berøre kønsorganer og bryst. 
  • Efter ti-tyve minutter bytter I roller, så det nu er den andens tur til at blive kærtegnet.

Det er vigtigt, at I koncentrerer jer om henholdsvis at give og modtage, og at I undervejs lægger mærke til, hvad I føler og tænker undervejs. 

Efter hver omgang skal I fortælle hinanden, hvordan det føltes, og hvad der var rart. Hvis der var noget, der var mindre rart, skal I på en god og venlig måde også give udtryk for det.

Byg ovenpå

Det er en god idé at lave sensualitetstræning i cirka 45 minutter to gange om ugen over fem-seks uger. Uge for uge bygger I ovenpå ved at udvide områderne, I rører ved.

I følgende forslag er øvelserne delt op efter uger. Det kan være, I skal bruge længere tid end en uge på hver øvelse.

1. uge: Rør ved hinanden som beskrevet ovenfor. I må ikke berøre bryst og kønsorganerne. Eksperimenter evt. med olie, fjer eller pels.

2. uge: Som uge 1, men nu skal I også berøre brysterne hos kvinden eller det, der evt. mangler. Kvinden skal få en fornemmelse af, hvordan det er at blive rørt på brystet. 

3. uge: Byg ovenpå: Berør kønsorganerne uden at forsøge at stimulere til orgasme. 

4. uge: Byg ovenpå: Berør kønsorganerne og forsøg at stimulere til orgasme. For nogle par passer det bedst at stoppe her.

5. uge: I kan have samleje, hvis I føler jer klar til det. Prøv evt. forskellige stillinger for at finde ud af, hvad der belaster mindst.

Overhold reglerne

I kan gennem sensualitetstræningen opbygge lysten, uden at det skal ende med samleje.

Det er meget vigtigt, man ikke føler sig presset til noget - hverken af sig selv eller af partneren. Og man bør heller ikke presse på for at gøre noget, den anden ikke har lyst til, f.eks. at gennemføre samleje.

Alt kræver øvelse

Det er vigtigt, at I giver jer god tid og får skabt et trygt rum med tillid og nærvær til hinanden.

Det kan være, det ikke går, som I havde forventet, den første gang I prøver. Måske fordi du eller din partner er nervøs, anspændt eller bange for smerter.

Giv ikke op, alting kræver øvelse.

Læs alt om seksualitet

Seksualitet - forside

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Om kræftsygdomme

Om kræftsygdomme

Viden om symptomer, undersøgelse og behandling af kræftsygdomme.

Kræftsygdomme


Alternativ behandling og naturlægemidler

Om alternativ behandling

At gøre noget aktivt for sig selv kan give håb og styrke, hvis du har kræft.

Alternativ behandling


Børns behov når far eller mor har kræft

Når mor eller far har kræft, har børn først og fremmest brug for omsorg og kærlighed.

Børn i kræftramte familier


Rettigheder

Økonomisk hjælp og hjælp i hjemmet.

Rettigheder


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter