Det er blevet billigere at drikke alkohol
Stort set alt fra brusebade til busbilletter bliver dyrere, men prisen på alkohol følger ikke med. Alkoholsodavand er ligefrem blevet billigere. Udviklingen bekymrer Kræftens Bekæmpelse.
Mens inflation, energikrise og krig har fået de fleste forbrugerpriser til at spurte i vejret, er prisen på alkoholiske drikkevarer ikke steget i samme takt. Siden 2002 er de generelle priser steget med 46 pct. Til sammenligning er prisen på alkohol kun steget med 26 pct.
Alkoholsodavand, der især henvender sig til unge, er ligefrem blevet billigere – siden 2016 er prisen faldet med 13 pct. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
En af årsagerne til, at prisen på alkohol ikke er fulgt med prisen på andre varer, er lempelser af afgifter på alkohol, som er sket flere gange siden 2002.
Pris har stor betydning
Det er veldokumenteret, at prisen på alkohol har afgørende betydning for, hvor meget alkohol, vi drikker. Højere priser er ét af verdenssundhedsorganisationen WHO´s absolut mest prioriterede værktøjer til at forebygge et skadeligt alkoholforbrug.
Derfor vækker det bekymring hos Kræftens Bekæmpelse, at det de sidste 20 år er blevet billigere at købe alkohol:
- Hvis vi vil gøre noget ved danskernes alt for høje alkoholforbrug, må vi trykke på de knapper, der virker. Og så er det problematisk, at vi i dag - relativt set - skal have færre penge op af lommen, når promillen skal op, siger Peter Dalum, der er projektchef hos Kræftens Bekæmpelse.
Alkohol øger risikoen for en lang række sygdomme, herunder kræft. Ifølge tal fra Sundhedsstyrelsen drikker mere end 700.000 danskere mere end anbefalingerne om højst 10 genstande om ugen.
Alkoholprisen påvirker især unge
Danske unge har en trist europarekord i druk, og de fleste er enige om, at unge bør starte senere med at drikke samt drikke mindre. særligt
- Unge er prisfølsomme og lader sig i særlig grad påvirke af priserne, når de vælger deres indkøb. Derfor er det paradoksalt, at netop alkoholsodavand, der er meget populære blandt unge, er faldet i pris. Det hænger ikke sammen, at vi på den ene side vil gøre unges drikkekultur sundere, og på den anden side gør det billigere for dem at købe alkohol, siger Peter Dalum.
Han tilføjer, at prisen på alkohol bør stige - enten ved højere afgifter eller ved minimumspriser, der sætter en grænse for, hvor billig en genstand må være.